×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

گام مشترک امور روستایی و جهاددانشگاهی برای آموزش دهیاران قزوین

به گزارش روستانیوز، دکتر لیلا غریب در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به همکاری جهاد دانشگاهی در برگزاری دوره دهیاران اظهار کرد: ویژگی بارز دوره‌های آموزشی جهاد دانشگاهی در کنار تخصص، مقرون به صرفه بودن آن‌ها از لحاظ اقتصادی است. به طور مثال در خصوص دوره دهیاران، چون هزینه آموزش دهیاری‌ها از طریق بودجه روستاست و از سرمایه متعلق به مردم هزینه می‌شود، هرچه هزینه‌ها در این دوره‌های آموزشی کمتر باشد و کیفیت آموزش بالاتر، مستقیماً به‌نفع مردم روستا است.

این مسئول تشریح کرد: این دوره جهت افزایش سطح دانش دهیاران در زمینه دستورالعمل‌های مالی و مدیریت روستا، حیوانات ناقل بیماری، سگ‌های ولگرد، امور اراضی، ساخت و سازها، پسماند، نحوه ارتباط و تعامل با مردم، اشتغال‌زایی و کارآفرینی اجرا شد.

وی گفت: استان قزوین بالغ بر ۱۱۰۰ روستا دارد که قریب به ۶۷۰ روستا دارای دهیار هستند و روستاهای دیگر به دلیل اینکه کمتر از ۲۰ خانوار سکنه داشته و یا جمعیت آن‌ها به ۱۰۰ نفر نمی‌رسد تنها شورای روستایی دارند و دهیاری برای آن‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین عنوان کرد: در این دوره ۱۵ درصد از دهیاران استان قزوین حضور داشتند که طی سه روز در اردوگاه جهان آباد تحت آموزش مدرسین جهاد دانشگاهی قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جمعیت۷۰۰ نفری دهیاران استان قزوین پیش‌بینی می‌شود مشابه این دوره در هفت مرحله دیگر برگزار شود تا تمام دهیاران تحت آموزش مسائل مبتلی‌به حوزه‌ی کاری خود قرار گیرند.

غریب تصریح کرد: چون این دوره در فصل تابستان انجام شد و روستاها به دلیل برداشت محصولات زراعی و باغی دارای فعالیت‌های سنگین بوده و دهیاران درگیر هستند، دوره به صورت اختیاری برگزار شد، اما پیش‌بینی شده که برای دوره‌های آتی با همکاری بخشداری‌ها لیستی از دهیاران ارائه شود تا به ترتیب اولویت در پایان تابستان و فصل‌های پاییز و زمستان بتوانیم کلیه دهیاران را تحت آموزش قرار دهیم.

وی اظهار کرد: شایان ذکر است اداره کل امور روستایی و شوراهای استانداری می‌تواند با همکاری سازمان‌ها و آموزشگاه‌ها فعالیت کرده و دوره‌های موردنیاز خود را برگزار کند. جهاد دانشگاهی نیز یکی از این سازمان‌هاست که دارای مجوزهای آموزشی بوده و به‌صورت تخصصی می‌تواند در تمامی عرصه‌های آموزشی وارد شده و ایفای نقش کند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های با جهاد دانشگاهی جهت آموزش نیروهای دهیاری و شوراهای اسلامی و آموزش مردم روستا در صورت لزوم همکاری می‌کند همانگونه که طی سه ماه گذشته چندین اردو و دوره آموزشی با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار کرده‌ایم.

غریب در پایان خاطرنشان کرد: نیروهای متخصص جهاددانشگاهی بسیار دلسوزانه، آگاهانه و دغدغه‌مند پای دوره‌های آموزشی خود ایستاده‌اند که می‌تواند برای هر نهاد و ارگانی قابل استفاده باشد و باید به شایستگی از این ظرفیت‌های جوان و مستعد در استان بهره‌برداری کرد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.