×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

نخلداران بیشترین آسیب دیدگان سیل جیرفت

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، احمدبلندنظر با اشاره به بارش های روز گذشته در منطقه دلفارد، جبالبارز، اسفندقه، بخش اسماعیلی و فرودگاه جیرفت افزود: ستاد مدیریت بحران با تامین زیرساخت های مورد نیاز از جمله ماشین آلات، مسیرهای منتهی به مزارع، باغات و منازل مسکونی را مستحکم سازی کرده که خسارت به حداقل برسد.

وی همچنین از بازگشایی محورهای روستایی خبرداد و گفت: به همراه مشاور استاندار در جنوب و مسوولان محلی از محور هیشین که در اثر سیل مسدود شده بود بازدید بعمل آمده و راه دسترسی به این روستا نیز بازگشایی شده است.

فرماندار جیرفت میزان خسارت سیل اخیر را تا هشتم مردادماه ۱۳۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: بیشترین خسارت به نخلداران وارد شده که کارشناسان در حال برآورد قطعی خسارت به بخش های متخلف و زیرساخت ها هستند.

بلندنظر شرایط جوی را در حال حاضر مساعد اعلام کرد و گفت: اگر چه بارش های ناشی از فعالیت سامانه مونسون غیرمترقبه هستند اما در حال حاضر مشکل خاصی در منطقه وجود ندارد.

وی از آمادگی اعضای ستاد مدیریت بحران و بخش خصوصی نیز خبر داد و اظهار کرد: در راستای استفاده از ظرفیت های محلی و بخش خصوصی جلسات ستاد بحران به صورت جداگانه در بخش های تابعه برگزار شده و همه همچنان در حالت آماده باش هستند.

وی با یادآوری تاکید استاندار نسبت به حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی، مدیران راه و شهرسازی و … در مناطقی که تحت تاثیر سیل قرار گرفته اان، گفت: همه مدیران به همراه تجهیزات و امکانات در محل های سیل خیز حضور دارند و در حال بررسی خسارات و همچنین تمهیدات لازم جهت به حداقل رساندن خسارت ناشی از بارش های احتمالی هستند.

تلف شدن ۲۰۰۰ راس دام در سیل الیگودرز

مدیرکل دامپزشکی لرستان از تلف شدن ۲۰۰۰ راس دام در سیل الیگودرز خبر داد.

مصطفی زبردست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ۱۶ اکیپ در حال اعزام به الیگودرز هستند که شامل ۶ اکیپ مایع کوب، ۴ اکیپ سمپاش، دو اکیپ تشخیص بیماری، پشتیبانی و هیات بحران است.

وی تصریح کرد: قرار است در سطح منطقه سمپاشی و واکسیناسیون دام‌ها انجام خواهد شد.

مدیرکل دامپزشکی لرستان خاطرنشان کرد: در جریان سیل الیگودرز ۳۰ مزرعه پرورش ماهی دچار خسارت شده و حدود ۱۰۰۰ تن ماهی تلف شده است.

زبردست اضافه کرد: براثر سیل روزهای اخیر نیز نزدیک به ۲ هزار رأس دام در الیگودرز تلف شده است.

آبگرفتگی به ۶۱ خانه در شمالغرب شیراز خسارت زد

فرمانده سپاه ناحیه محمدرسول‌الله(ص) شیراز گفت: وقوع بارندگی و جاری شدن سیلاب منجر به آبگرفتگی و وارد شدن خسارت به ۶۱ خانه در محدوده شمالغرب شیراز شد.

سرهنگ عباس بنایی خیرآبادی دوشنبه ۱۰ مرداد به خبرنگاران گفت: طی روزهای اخیر به واسطه بارندگی شدید سامانه مونسون، قسمت‌هایی از شمالغرب شیراز دچار آبگرفتگی و با سیلاب مواجه شد.

بنایی ادامه داد: همزمان با این حادثه گروه‌های بسیج در مناطق و شهرک‌های جوادیه، دوکوهک، گویم و دیگر نواحی شمالغرب که با سیلاب مواجه بودند، حضور یافته و مشغول به کمک رسانی شدند.

او خاطرنشان کرد: در سیلاب شمال غرب شیراز، ۶۱ واحد مسکونی در گویم، دوکوهک، شیمی گیاه و جوادیه دچار آبگرفتگی و خسارت زیادی به اموال مردم وارد شد، البته خوشبختانه تلفات جانی به دنبال نداشت.

بنایی گفت: تخلیه آب معابر و تعدادی از منازل مسکونی و واحدهای تجاری در این مناطق با حضور جهادگران بسیجی در قالب ۲۲ گروه، از ابتدای بروز مشکل آغاز شد و در نهایت، خانه‌های مردم از گل و لای پاکسازی و اقدامات لازم اجرایی شده است.

این مقام نظامی سپاه گفت: فقط در یک مورد، ساکنان یکی از خانه‌ها به دلیل نداشتن ایمنی کافی، در فرهنگسرا اسکان داده شدند تا در اسرع وقت برای ایمن‌سازی این واحد مسکونی اقدامات لازم انجام شود.

بنایی گفت: در حال حاضر خانواده های آسیب دیده نیاز به پشتیبانی و تامین اسباب منزل دارند که در همین راستا، ضمن هماهنگی با قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه، بازدید میدانی انجام شده است.

فرمانده سپاه ناحیه محمد رسول الله (ص) شیراز گفت: حجم خسارات وارد به منازل و لوازم و دارایی‌های شهروندان برای تامین پوشش بیمه‌ای و کمک به افراد آسیب‌دیده باید ارزیابی و به دستگاه‌های ذیربط اطلاع‌رسانی شود.

خسارت ۴۰۰ میلیارد ریالی بارندگی به تاسیسات آبفا هرمزگان

مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: بارندگی و سیل اخیر حدود ۴۰۰ میلیارد ریال به تاسیسات آب و فاضلاب هرمزگان خسارت وارد کرد.

عبدالحمید حمزه پور صبح امروز (۱۰ مردادماه) در جمع خبرنگاران، افزود: بیشتر خسارات به تاسیسات آبی شهرستان‌های جاسک، میناب، بشاگرد، حاجی آباد، بندرخمیر و روستاهای حومه بندرعباس (منطقه سه) وارد شده است.

وی با بیان اینکه در این بارندگی‌ها خطوط انتقال آب، شبکه‌های توزیع و تاسیسات برقی و مکانیکی آبفا آسیب دید، عنوان کرد: مدیریت بحران و حوادث و اتفاقات آب و فاضلاب هرمزگان برای سرعت بخشی در پایداری وضعیت آب این شهرستان‌ها از زمان وقوع بارش‌ها با اعلام آمادگی به نیروهای عملیاتی اقدام به رفع اتفاقات ناشی از بارندگی کردند.

١٨۵ میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت بارندگی‌ به کشاورزان لاشار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان لاشار در جریان بازدید سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان از اراضی کشاورزی شهرستان گفت: بارندگی‌های مونسون چند روز گذشته به محصول خرمای ٨٨٢ هکتار از نخلستانهای بارور و ۴٢ رشته قنات شهرستان خسارات سنگینی وارد کرد.

به گزارش ایسنا- قنبر نارویی برآورد اولیه میزان کل خسارات وارده به بخش کشاورزی شهرستان لاشار را حدود ١٨۵ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: اکیپ های بررسی خسارت محصولات کشاورزی در سطح شهرستان در حال برآورد نهایی خسارت هستند.

وی تصریح کرد: بارندگی موجب ریزش و ترشیدگی بیش از ٨٠ درصد محصول خرما شهرستان لاشار شده است.

امدادرسانی به بیش‌از ۸ هزار آسیب دیده از سیل در سیستان و بلوچستان

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان از امدادرسانی به هشت هزار و ۶۱۴ آسیب دیده در سیل و آبگرفتگی در سطح استان در مردادماه خبر داد.

به گزارش ایسنا- علیرضا میربهاءالدین افزود: به دلیل ورود سامانه بارشی مونسون به سیستان و بلوچستان ۲۳۷ روستا در سطح استان دچار سیل و آبگرفتگی شدند.

وی ادامه داد: ۲ هزار و ۴۱۴ نفر از نیروها  و نجاتگران هلال احمر سیستان و بلوچستان در قالب ۴۷۳ تیم عملیاتی به همراه ۳۴۳ خودرو  به امدادرسانی به  آسیب دیدگان سیل پرداختند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: تاکنون۲ هزار و ۹۷۴ نفر از آسیب دیدگان در چادرهای هلال احمر این استان اسکان یافتند.

وی اظهارداشت: همچنمین در این مدت اقلامی از قبیل ۵۳۲ دستگاه چادر امدادی، ۱۳۷ دستگاه چادر مسافرتی، یکهزار و ۷۴۷ تخته موکت، سه هزار و ۶۸۲ تخته پتو، پنج هزار و ۲۳ کیلوگرم نایلون ، ۹۲۹ قوطی کنسروجات، یکهزار و ۶۷۵ بسته غذایی ۷۲ ساعته، ۷۲۵ کیلوگرم برنج، ۱۲۷کیلوگرم قند، شکر و چای، فانوس، ست ظروف و سبد غذایی یکماه بین آسیب دیدگان توزیع شد.

میربهاء الدین بیان کرد: ۴۳ نفر آسیب دیده در سیل و آبگرفتگی توسط نجاتگران هلال احمر  رهاسازی شدند و ۲ خودرو گرفتار نیز خدمات رهاسازی و ۲۶۲ منزل که دچار آب گرفتگی شده بودند خدمات تخلیه آب آنان انجام گرفته است.

وی تصریح کرد: در راستای امدادرسانی بهتر به آسیب دیدگان علاوه بر توزیع چادرهای امدادی هفت اردوگاه با ظرفیت ۸۵ خانوار در مکان های امن  در سطح شهرستان زاهدان برپا شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خدمات امدادی و حمایتی توسط نجاتگران هلال احمر استان همچنان ادامه دارد، گفت: تلفن گویا ۱۱۲ ندای امداد جمعیت هلال احمر ۲۴ ساعت شبانه روز آماده پاسخگویی به آسیب دیدگان است.

سیل به زیرساخت‌ها، بخش کشاورزی و دام عشایر شهرستان دنا خسارت زد

فرماندار شهرستان دنا گفت: بارش‌های سیل آسا به زیرساخت‌ها، بخش کشاورزی و دام عشایر این شهرستان خسارت زده است.

“کوروش درخشان زاده” در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص خسارت سیل به عشایر مستقر در محدوده برف کرمو منطقه پادنا از توابع شهرستان سمیرم استان اصفهان افزود: در پی بارش‌های سیل آسا عشایر این منطقه رانش زمین و سیل شدند که وسایل خانه و چادر و تعدادی از دام‌های آنها از بین رفت.

وی اظهارکرد: با همکاری هلال احمر و راهداری جاده این منطقه بازگشایی و چادر، پتو و بسته های معیشتی به آنها اهدا شد و همه آنها که حدود ۵۰ نفر بودند اسکان داده شدند و پس از مساعد شدن شرایط جوی به منطقه عشایری خود بازگشتند.

فرماندار شهرستان دنا خاطرنشان کرد: بارش‌های سیل آسا به زیرساخت‌ها، بخش کشاورزی و دام عشایر شهرستان دنا خسارت زده و مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

درخشان زاده تصریح کرد: همچنین ۷ مزرعه پرورش ماهی از ۲۰ تا ۸۰ درصد خسارت دیده اند و به شالیزارهای مردم شهرستان نیز خسارت وارد شد.

وی ادامه داد: به مناطق سیل زده شهرستان خدمات رسانی و امداد رسانی شد که در برخی مناطق بدلیل صعب‌العبور بودن بوسیله چهارپا امدادرسانی انجام شد.

فرماندار شهرستان دنا عنوان کرد: اگر از قبل اطلاع رسانی نمی شود و هشدار به مردم داده نمی شد قطعاً خسارات و تلفات ناشی از بارش‌های سیل آسا در شهرستان دنا بالاتر و بیشتر بود.

درخشان زاده بیان کرد: با رعایت کردن مردم و توجه به تذکرات و هشدارها خوشبختانه در این سیل تلفات انسانی نداشته‌ایم.

خسارت ۱۶۲ میلیارد ریالی سیل به کشاورزی کبودراهنگ و بهار

سرپرست اداره مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان از خسارت ۱۶۲ میلیارد ریالی سیل اخیر به بخش محصولات کشاورزی شهرستان‌های کبودراهنگ و بهار خبر داد.

سلیمان اسدی اظهار کرد: بارندگی‌های چند روز اخیر موجب خسارت به بخش کشاورزی و دامی در چهار شهرستان استان شامل همدان، کبودراهنگ، بهار و فامنین به ویژه در بارندگی سیل آسای هشتم مردادماه شد که برآورد خسارت دو شهرستان کبودراهنگ و بهار در مجموع ۴۱۵ هکتار به مبلغ ۱۶۲ میلیارد ریال بوده است.

وی با اشاره به خسارت وارد شده ناشی از سیل به دو شهرستان کبودراهنگ و بهار افزود: این دو شهرستان در بخش زراعی در سطحی حدود ۴۱۵ هکتار به ارزش ۱۶۲ میلیارد ریال، در بخش باغی در سطحی افزون بر ۱۰ هکتار به ارزش ۱۴ میلیارد ریال، در بخش دامی ۴۷ رأس دام سبک به ارزش ۱.۵ میلیارد ریال، در زمینه جایگاه نگهداری دام حدود ۶۰۰ مترمربع به ارزش ۶ میلیارد ریال و در بخش قنوات حدود  ۱۰ هزار متر به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال خسارت وارد شده است.

سرپرست اداره مخاطرات بخش کشاورزی سازمان جهادکشاورزی استان همدان گندم، سیب زمینی، هندوانه، ذرت، انگور، سیب درختی و نخود را از جمله محصولات خسارت دیده در سیل چند روز گذشته این شهرستان ها برشمرد و تصریح کرد: برای پرداخت خسارت به کشاورزان خسارت دیده ناشی از سیل این امر نیازمند طرح موضوع و تفکیک در هیأت وزیران خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت تصویب و مشخص شدن سهم استان همدان به محض ابلاغ نسبت به تشکیل پرونده و پرداخت خسارت اقدام خواهد شد، خاطرنشان کرد: برآورد خسارت و بازدید میدانی توسط کارشناسان بخش کشاورزی در چهار شهرستان فوق انجام گرفته و به محض اعلام خسارت و اعلام مبلغ کارشناسان نسبت به اطلاع رسانی به خسارت دیدگان اقدام خواهند کرد.

۴۰۰ هکتار از باغات پسته رفسنجان از بین رفت

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان اعلام کرد: متاسفانه در سیل اخیر ۴۰۰ هکتار از باغات رفسنجان کلاً از بین رفته و در مجموع خسارت ۷ هزار میلیارد ریالی به جا گذاشته است.

عباس حاج‌عبدالهی صبح امروز ۱۰ مرداد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ۱۰ هزار هکتار از باغات رفسنجان دچار آبگرفتگی شدند و ۴۰۰ هکتار کاملا از بین رفته است.

وی افزود: در مجموع در سیل اخیر ۷۰۰۰ میلیارد ریال به باغات پسته خسارت وارد شده است.

حاج عبداللهی ادامه داد: خسارت وارده به باغات در مناطق کشکوئیه، نوق و حومه رفسنجان بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: با توجه به اینکه بعد از سیلاب خشیدگی درختان را داریم لذا کشاورزان گل و لای سیلاب را هر چه سریعتر تخلیه کنند تا خشکیدگی درختان کمتر شود.

حاج‌عبدالهی اضافه کرد: بیشترین خسارت باغات پسته در منطقه کوثرریز و احمدآباددئفه بوده که نه تنها باغات دچار گل‌گرفتی شدند که بسیاری از درختان از ریشه درآمده اند.

خسارت سیل به شبکه آبرسانی ۱۰ روستای ایرانشهر

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان از خسارت سیل به شبکه آبرسانی ۱۰ روستای ایرانشهر خبر داد و گفت: آب شرب این ۱۰ روستا با همدلی مردم و نیروهای عملیاتی آبفا به مدار مصرف بازگشت اما در پی بارش‌های ۲۴ ساعت گذشته مجدد وضعیت آبی ۶ روستا ناپایدار شد.

به گزارش ایسنا؛ علیرضا قاسمی بیان کرد: با تداوم بارندگی طی روزهای گذشته و طغیان رودخانه های فصلی در جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه ایرانشهر، ۱۰ سامانه آبرسانی روستایی در این شهرستان از مدار خارج شد.

وی افزود: از آنجایی که با اعلام هواشناسی مبنی بر شروع بارش های سیل آسا و تشدید آن در نیمه جنوبی استان، نیروهای آبفا از اول مرداد ماه در آماده باش کامل قرار گرفتند، به صورت فوری نسبت به پایداری وضعیت شبکه آب روستاهایی که دچار مشکل شدند، اقدام کردند.

این مقام مسئول اضافه کرد: در نهایت با تلاش شبانه روزی نیروهای عملیاتی شرکت و کمک و همدلی اهالی در شرایط سیلابی، ابتدا شبکه آب ۷ روستا وارد مدار آبرسانی شد.

وی اضافه کرد: وضعیت ۳ روستای آبادان، حاجی آباد و کوچه نیز به دلیل این که منابع تأمین آب این روستاها در مسیر رودخانه قرار دارد، بعد از فروکش کردن رودخانه پایدار شد اما در پی بارندگی شدید ۲۴ ساعت گذشته و طغیان رودخانه مجدد شبکه آب ۶ روستا از مدار بهره برداری خارج شد.

قاسمی با بیان این که نیروهای آبفا در حال تلاش برای پایداری وضعیت آبی این روستاها هستند، اظهار کرد: میزان خسارت های وارد شده به تاسیسات آبرسانی ایرانشهر توسط کارشناسان مربوطه در حال جمع بندی است و به زودی اطلاع رسانی خواهد شد.

وی با تاکید بر این که خدمت به مردم سرلوحه کاری مجموعه آب و فاضلاب است، خاطرنشان کرد: تلاش نیروهای آبفا برای رفع مشکل و توزیع آب در مناطق آسیب دیده سایر نقاط استان نیز به صورت شبانه روزی در حال انجام است و تا زمان پایداری شرایط ادامه دارد.

خسارت میلیاردی سیل به بخش کشاورزی شهرستان کلات

سیل اخیر شهرستان کلات میلیاردها ریال به حوزه کشاورزی و دامداری این شهرستان خسارت وارد کرده است.

مدیر جهادکشاورزی کلات عنوان کرد: این سیل که در اثر بارش شدید روستای حمام قلعه و اسیق سو به سمت کلات جریان پیدا کرد با ایجاد خسارت مالی فراوان به باغات سیب وگردو و اراضی شالیزار و دامداری‌های این شهرستان همراه بود.

بر اساس گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی کلات، سید حسین حسینی بیان کرد: بارش در یال شمال غربی  کوه‌های حمام قلعه، شهر کلات را و بارش در یال شمال شرقی حمام قلعه منطقه شوری را دچار سیل زدگی کرد که سیل شوری هم با خسارت فراوان به مزارع یونجه، پنبه و شالی در روستاهای قره تیکان و قلیچ آباد همراه بود.

وی گفت: متاسفانه بارش‌ها روز گذشته نیز سیل آسا بود که البته به حجم سیل دو روز پیش نرسید. پیش بینی خسارت در بازدیدهای میدانی حاکی از خسارت به  بیش از ۳۰۰ راس دام، بیش از ۳۵۰ هکتار باغ و اراضی زراعی، یک رشته قنات، ۳۲ بند و سازه آبخیزداری و ۱۲ جاده بین مزارع مجموعا به ارزش ۹۴۷ میلیارد ریال است.

خسارت ۱۶۹ میلیاردی سیل اخیر به زنجانی͏‌ها

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: میزان خسارت در همه موارد در سطح استان ۱۶۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

صفی͏‌الله کرامتی در گفت͏‌وگو با ایسنا، در رابطه با خسارات سیل در استان زنجان، اظهار کرد: خسارت وارد شده توسط سیل در استان زنجان به محصولات زراعی از جمله گندم، نخود، عدس، لوبیا، ذرت و در سبزی و صیفی‌جات از جمله سبزی، گوجه‌فرنگی، سیب͏‌زمینی، هندوانه، خیار، پیاز و در باغات به محصولات انگور، گلابی، گردو، بادام، هلو و غیره خسارت وارد شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت وارد شده توسط تگرگ بوده است، افزود: میزان خسارت در همه موارد در سطح استان زنجان، ۱۶۹ میلیارد تومان برآورد شده است که اداره͏‌کل جهادکشاورزی استان زنجان گزارش خسارت͏‌ها را جمع͏‌بندی می͏‌کند تا بر اساس قانون برای خسارت‌دیده͏‌ها تصمیم͏‌گیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان با بیان اینکه خسارت‌دیدگان از سیل در استان زنجان باید بیمه داشته باشند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه در هفته جاری در استان زنجان وضعیت بحرانی نداریم.

کشف پیکر دومین قربانی سیل ایوانکی گرمسار

سخنگوی استانداری سمنان از کشف دومین جانباخته در ادامه امدادرسانی و جستجوی مفقودان سیل شهرستان گرمسار خبر داد.

حجت الله یحیائی ۱۰مردادماه با بیان اینکه دقایقی پیش پیکر دومین و آخرین جانباخته حادثه سیل منطقه قره چاق شهرستان گرمسار کشف شد، اظهار کرد: بنا به اعلام محمد حمیدی ، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان و فرمانده عملیات مدیریت بحران و جستجوی مفقودان سیل ، پیکر این جانباخته ی سیل متعلق به مردی از اهالی استان خراسان شمالی و از پیمانکاران اداره کل منابع طبیعی شاغل در شهرستان گرمسار بوده که بعلت گرفتار شدن در سیل ناگهانی این‌ منطقه جان خود را از دست داد.

سخنگوی استانداری سمنان خاطرنشان کرد: جسد مکشوفه تحویل دستگاه‌های مربوطه شد و با احتساب این پیکر کشف شده ، آمار قربانیان پیدا شده سیل اخیر به دو نفر رسید .

وی یادآوری کرد: به دنبال جاری شدن سیل در منطقه چاهک و قره چاق شهرستان گرمسار، با حضور میدانی و دستور استاندار سمنان ، ضمن استقرار معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان در منطقه سیل زده به عنوان فرمانده عملیات و با تلاش اداره کل مدیریت بحران استانداری و همراهی تمامی تیم های امدادی و خدمات رسان از بسیج ، سپاه پاسداران ، نیروی انتظامی ، هلال احمر، نیروهای مردمی و … اقدامات مرتبط با جستجوی مفقودان حادثه سیل ، انجام و پس از سه روز جستجو ، با کشف پیکر تمامی مفقودان ، عملیات جستجو به پایان رسید.

خسارت ۱۰۰ میلیارد تومانی سیل به کشاورزی سمیرم

فرماندار سمیرم گفت: شدت بارش‌ها سبب ایجاد سیل بزرگی شد، به‌طوری که ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت تنها به بخش کشاورزی سمیرم وارد شد.

مراد الیاس‌پور در گفت‌وگو با ایسنا درباره خسارات سیل در شهرستان سمیرم، اظهار کرد: هنوز برآورد دقیقی از کل خسارت وارد شده ناشی از سیل انجام نشده، اما در بخش کشاورزی و شیلات، کشاورزان و باغداران خسارات زیادی را متحمل شده‌اند که این خسارت ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. در بخش شیلات خسارات سنگینی وارد شده به طوری که بسیاری از ماهی‌ها تلف شدند.

وی افزود: خسارت سیل به کانال‌های آبرسانی، مزارع و کشتزارها زیاد بود. سیل به منازل مسکونی نیز خساراتی وارد کرد به طوری که به ۲۰ خانه خسارت‌هایی وارد شد. معابر و خانه‌های یکی از روستاها نیز دچار آب‌گرفتگی شد.

فرماندار سمیرم گفت: بارندگی شدید و جاری شدن سیل به شبکه راه‌های شهرستان خساراتی وارد کرد، به‌طوری که برخی از این جاده‌ها مسدود شد. حتی رانش زمین و ریزش کوه نیز اتفاق افتاد. بسیاری از دام‌های روستائیان نیز در اثر سیل تلف شدند. مسیر نورآباد به گردنه بیژن رانش زمین و ریزش کوه رخ داد که راهداران در حال تلاش برای بازگشایی این مسیر هستند.

الیاس‌پور تصریح کرد: چند روز قبل از آغاز بارندگی‌ها تمام مسیل‌ها و رودخانه‌ها پاکسازی شدند، اما شدت بارندگی موجبِ این خسارات شد. در شهر سمیرم مشکل خاصی به غیر از چند مورد آب‌گرفتگی نداشتیم و به طور میانگین ۲۸ میلیمتر بارندگی در این شهر رخ داد.

۲ مفقود سیل شب گذشته زنده پیدا شدند

فرماندار الیگودرز گفت: در سیل شب گذشته این شهرستان متاسفانه سه نفر مفقود شدند که دو نفر از مفقود شدگان صبح امروز زنده پیدا شدند و تلاش‌ها برای یافتن نفر سوم ادامه دارد.

ایمان خسروی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز همه کمک‌های نیروهای هوایی و زمینی با دو تا بخش هدف به‌صورت گسترده انجام می‌شود و دهیاران و بخشداران همه در حال تلاش برای برآورد خسارت هستند.

فرماندار الیگودرز خاطرنشان کرد: براثر سیل اخیر زمین‌های کشاورزی، پرورش ماهی و راه‌های آبرسان به زمین‌های کشاورزی در این شهرستان بیشتر آسیب دیده‌اند.

خسروی اضافه کرد: برخی از خانه‌ها نیز دچار آسیب شده است و شب گذشته کلیه راه‌های روستایی شهرستان باز شده و تردد در آن‌ها برقرار است.

فرماندار الیگودرز بیان کرد: به دلیل اینکه بافت آهکی هست مدام ریزش کوه داریم. متأسفانه مردم به توصیه‌ها گوش نمی‌دهند این ۵ نفر نیز اگر احساسی نمی‌شدند فوتی ما یک نفر بود.

خسروی ادامه داد: دیشب بارش سنگینی داشتیم و در حال حاضر یک مفقودی داریم که برآورد بر این است که این فرد نیز زنده باشد.

امدادرسانی به ۲۵۱ خانوار سیل‌زده در لرستان

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان از امدادرسانی به ۲۵۱ خانوار سیل‌زده در استان خبر داد.

محمد قدمی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص امدادرسانی در مناطق سیل‌ زده لرستان، اظهار کرد: براساس پیش‌بینی‌های هواشناسی لرستان از هفتم تا نهم شاهد بارش شدید باران در سطح استان بودیم.

وی اضافه کرد: تاکنون شش سورتی پرواز در الیگودرز انجام شده تا به خانواده‌های گرفتار در سیلاب امدادرسانی شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: تاکنون ۲۵۱ خانوار در این شهرستان امدادرسانی شدند.

قدمی بیان کرد: همچنین توسط جمعیت هلال‌احمر ۵۸۴ نفر آسیب دیده از سیل الیگودرز در مناطق امن اسکان داده شدند.

وی افزود: تاکنون ۱۲۰۴ نفر در طول این چند روز توسط جمعیت هلال‌احمر استان امداد رسانی شدند.

خسارت سیل یزد به افزون بر ۹۰۰۰ واحد مسکونی و تجاری

استاندار یزد با اشاره به خسارت ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی افزون بر ۹۰۰۰ واحد مسکنی شهری روستایی و تجاری در سیل اخیر استان، از راه اندازی سامانه ثبت خسارت دیدگان سیل در شهر یزد از امروز دوشنبه خبر داد.

«مهران فاطمی» در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر این که با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره وقوع چنین پدیده جوی، ۲۳ جلسه مدیریت بحران در سطح استان تشکیل و دو میلیون پیامک هشدار به مردم داده شد، افزود: همچنین از دو هزار بند و سیل بند بازدید شد و مقاوم سازی در مورد آنها صورت گرفت.

وی با تأکید بر این که توان تجهیزاتی استان پاسخگوی این حجم از بارندگی را نداشت، تصریح کرد: ظرفیت دو هزار بند استان ۷۰ میلیون مترمکعب آب بود که ۹۰ درصد آبگیری شدند ولی خوشبختانه در این سیل، هیچکدام از سیل بندها آسیب ندیده و نشکستند اما آب سرریز آنان وارد شهر شد.

فاطمی در خصوص خسارات وارد شده نیز گفت: در جریان سیل اخیر چهار هزار و ۲۸۰ واحد مسکونی شهری، چهار هزار و ۳۵۰ واحد مسکونی روستایی و ۴۵۰ واحد تجاری با آسیب ۲۰ تا ۱۰۰ درصدی مواجه شدند.

وی از آغاز فرآیند اعلام خسارت سیل در شهرستان یزد خبر داد و گفت: سامانه ۱۰۰۰۶۱۱۱ از ساعت ۸ صبح امروز دوشنبه آغاز بکار کرده و آسیب دیدگان می‌توانند شماره یک را به این سامانه ارسال کنند که بلافاصله لینکی حاوی یک فرم برای آنان ارسال می‌شود و می‌توانند مشخصات واحد خسارت دیده را وارد کنند.

استاندار در خصوص نحوه رسیدگی ثبت خسارات در این سامانه نیز گفت: بلافاصله پس از ثبت اطلاعات، تیم‌های ارزیاب توسط بنیاد مسکن در سطح شهرستان ورود می‌کنند و این بنیاد در سایر شهرستان ها ورود کرده و در حال فعالیت هستند بنابراین نیاز به ثبت اطلاعات شهروندان سایر شهرها نیست.

فاطمی در پایان برآورد اولیه خسارت‌ها در استان یزد را بیش از شش هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: همه تلاش دولت بر رفع مشکلات مردم خصوصاً در مورد رهن منزل و بازسازی منازل تخریب شده و همچنین اختصاص لوازم ضروری منزل برای این واحدهاست.

امداد رسانی ۷۲ گروه جهادی به مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: ۷۲ گروه جهادی خواهر و برادر در ۵ شهرستان سیل زده به کمک مردم شتافتند.

سرهنگ پاسدار غلامرضا ملایی در گفت وگو با ایسنا- با اشاره به این مطلب که رسالت و دغدغه بسیج سازندگی خدمت رسانی به مردم و افراد کم برخوردار جامعه است گفت: ۷۲ گروه جهادی خواهر و برادر با بیش از ۷۰۰ جهادگر بسیجی به منظور خدمت رسانی به افراد آسیب دیده از سیل استان پای کار آمدند.

وی با اشاره به اینکه پس از وقوع سیل در شهرستان زاهدان گروه های جهادی به کمک مردم سیل زده شتافتند افزود: آغاز بارش های شدید در شهرستان زاهدان که از سه شنبه هفته گذشته آغاز شده بود و تا روز گذشته ادامه داشت منجر به وقوع سیلاب و تخریب بعضی از زیرساخت ها و همچنین وارد شدن آب به منازل مردم شد، در همین راستا گروه‌های جهادی در سطح استان سیستان و بلوچستان به منظور کمک رسانی به مردم خطر را به جان خریدند و وارد میدان شدند.

سرهنگ ملایی با تاکید بر این مطلب که بر اساس بررسی‌های انجام شده گروه های جهادی شهرستان زاهدان جوابگوی کمک به مردم و شهرستان هستند اظهار داشت: در شهرستان زاهدان ۳۵ گروه جهادی و حوزه های بسیج فعال شده‌اند ضمن اینکه نیروهای هلال احمر و دستگاه‌های اجرایی نیز در منطقه سیل زده حضور داشته اند

مدیر سازمان بسیج سازندگی سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان تعداد گروه های جهادی فعال در شهرستان دلگان را ۱۰, ایرانشهر۱۰, سراوان۱۰, فنوج ۷ گروه برشمرد و ادامه داد:  ۷۲ گروه جهادی واکنش سریع بسیج سازندگی در سراسر استان برای کمک‌رسانی و مقابله با وقوع سیل در مناطق سیل زده خدمت رسانی کردند.

این مسئول تصریح کرد: سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان با همکاری بسیج سازندگی و باهمت جهادگران با حضور مداوم در مناطق سیل زده با عملکرد خوب توانستند جلوی حوادث بیشتر را گرفته و باعث کاهش آلام سیل زدگان شده و قوت قلبی برای مردم سیل زده باشند.

یکی از مخروطه های ترنه در کوخرد بستک از بین رفته است

کارشناس میراث فرهنگی گفت: به دلیل بارندگی های اخیر یکی از مخروطه های اثر ترنه در کوخرد بستک به طور کار از بین رفته است.

پیمان پاسلاری در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه این اثر آبی در میان رودخانه شور مهران از بی نظیرترین آثار کشور محسوب می شود، افزود: آثار باستانی ترنه در بهمن ماه ۱۳۸۲ به عنوان اثر ملی ایران به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به اینکه تا کنون هیچ توجه ای به اثر زیبا و مهندسی شده نشده است و روز به روز شاهد نابودی آن خواهیم بود و نیازمند توجه ویژه است، عنوان کرد: ترنه شاهکار مهندسی شده سازه آبی از جنس سنگ و ساروج و مربوط به دوره ساسانیان است که در میان رودخانه شور مهران در منطقه کوخرد هرمزگان قرار دارد

خسارت ۳۲۵ میلیارد ریالی بارندگی و سیل به تاسیسات توزیع برق هرمزگان

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان از خسارت ۳۲۵ میلیارد ریالی سیل به شبکه و تاسیسات توزیع برق خبر داد.

محمد کریمی در تشریح این خبر با بیان اینکه بیشترین حجم خسارت مربوط به شهرستان بندرعباس به ویژه مناطق و روستاهای شمال این شهرستان است، افزود: در این بارندگی ها که از اواسط هفته گذشته آغاز و تا پایان هفته ادامه داشت، بر اثر جاری شدن سیل ۲۵ کیلومتر شبکه برق رسانی، ۴۸۱ پایه فشار متوسط و ضعیف و ۷۲ دستگاه ترانسفورماتور آسیب دید.

وی با اشاره به اینکه البته با آمادگی نیروهای عملیاتی این شرکت خسارت های وارد شده به سرعت رفع و شبکه به حالت پایدار بازگشت، تصریح کرد: با اعلام وضعیت هشدار بارندگی و جاری شدن سیل در استان همه نواحی با تمام تجهیزات پشتیبانی و نیروی انسانی به حالت آماده باش درآمدند و خوشبختانه تاسیسات آسیب دیده به سرعت بازسازی و برق مناطق سیل زده در کمترین زمان وصل شد

اسکان موقت ۲۲ مادر باردار مناطق صعب‌العبور در محلی امن از سیلاب

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: از زمان صدور هشدار سازمان هواشناسی در استان هرمزگان، تعداد ۲۲ مادر باردار از مناطق صعب‌العبور و مناطقی که احتمال بسته شدن راه‌های ارتباطی آن‌ها در بحران سیل وجود داشت، توسط شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستانهای تابعه در مکان‌های امن، اسکان موقت داده شدند.

دکتر ذاکری صبح امروز (۱۰ مردادماه) در جمع خبرنگاران، افزود: به دنبال هشدار قرمز هواشناسی مبنی بر ناپایداری جوی و احتمال طغیان رودخانه‌ها و مسدود شدن راه‌های ارتباطی هرمزگان به علت بارش‌های مونسونی و در راستای حفظ سلامت و پیشگیری از حوادث ناگوار برای مادران باردار ساکن در مناطق صعب‌العبور استان، هماهنگی لازم توسط شبکه های بهداشت و درمان شهرستان‌های تابعه به منظور اسکان موقت مادران باردار در مناطق مختلف استان انجام شد.

وی ادامه داد: در این راستا و از زمان صدور هشدار سازمان هواشناسی در استان هرمزگان، تعداد ۲۲ مادر باردار از مناطق صعب‌العبور و مناطقی که احتمال بسته شدن راه‌های ارتباطی آن‌ها در بحران سیل وجود داشت، توسط شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستانهای تابعه (بندرعباس ۴ نفر، میناب ۷ نفر، رودان ۲ نفر، جاسک ۳ نفر، بشاگرد ۱ نفر، سیریک ۲ نفر و بستک ۳) با پیگیری‌ و هماهنگی‌های انجام شده در مکان‌های امن، اسکان موقت داده شدند تا از خطرات احتمالی ناشی از بسته شدن راه‌های ارتباطی در امان بمانند و در صورت نیاز، به آسانی و به موقع به مراکز درمانی دسترسی داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان عنوان کرد: همچنین طی این مدت تعداد ۷۴ مادر باردار نیز بنا به توصیه کارشناسان بهداشتی و پس از پیگیری‌های انجام شده، به منازل اقوام‌شان در مکان‌های امن هدایت شدند.

وی در پایان بیان کرد: در همین  زمان چهار مادر باردار نیازمند خدمات درمانی از مناطق صعب‌العبور (بشاگرد ۲ نفر، جاسک ۱ نفر و سیدیک ۱ نفر) به کمک نیروهای امدادی اورژانس به مراکز درمانی اعزام شدند.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.