×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

در دوره پنجم مدیریت شهری یک گزارش حسابرسی قرائت و دریافت نشده است/ لزوم ورود دادستانی و سازمان بازرسی برای رسیدگی به تخلفات

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در هفتاد و نهمین جلسه شورا با بیان اینکه مشکلاتی در خصوص حسابرسی سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ وجود داشت، اظهار کرد: تفاهماتی با شهرداری برقرار شد تا از هزینه های اضافی در اخذ گزارشات حسابرسی سال ۱۴۰۰ جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه حسابرسان دارای رتبه الف برای حسابرسی سال ۱۴۰۱ انتخاب شده اند، تصریح کرد: با شهرداری هماهنگی خواهد شد تا دوباره کاری انجام نشود و حسابرسی سال ۱۴۰۱ با دقت صورت بگیرد.

آخوندی با بیان اینکه کلیه قراردادها با موسسات حسابرسی از سوی شورا منعقد خواهد شد، گفت: کمیسیون برنامه و بودجه مکلف است هر سه ماه یکبار گزارش پیشرفت حسابرسی را ارائه دهد.

وی با اعلام اینکه سازمان ها و شرکت ها از حسابرسانی که در مجامع انتخاب شده اند، برای ارائه گزارشات حسابرسی استفاده خواهند کرد، یادآور شد: همانطور که گفته شد امسال نیز از حسابرسان رتبه الف استفاده خواهد شد.

عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه عدالت محوری و ایجاد فرصت یکسان برای واگذاری امور نظارتی شورا مورد اهمیت است، اظهار کرد: باید نرم افزاری از سوی شورا برای بارگذاری اطلاعات شرکت ها و سازمان ها تهیه شود که قابلیت بروزرسانی داشته باشد.

نرجس سلیمانی افزود: ضروری است که فرآیندی در این خصوص در نظر گرفته شود و پیشنهاد می کنم که شورا این نرم افزار را تهیه کند.

وی تأکید کرد: برای اینکه تمام مسائل در نظر گرفته شود، باید هرگونه استفاده از خدمات موسسات و موقعیت اشخاص حقیقی حاضر در این موسسات و خانواده درجه یک آنها ممنوع باشد که باعث می شود کیفیت حسابرسی افزایش یابد.

شعار دوره قبل شورای شهر شفافیت بوده اما یک گزارش حسابرسی ارائه نشده است

در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مهمترین شعار شورای پنجم شفافیت بوده است، گفت: مهمترین مسئله شفافیت نیز گزارش های حسابرسی است که انحراف سنجی را به دنبال خواهد داشت. اگر شعار آن ها شفافیت بوده چرا یک گزارش حسابرسی ارائه نشده است در حالیکه وظیفه ذاتی شورا به شمار می رود.

وی ادامه داد: وقتی حتی یک گزارش در طول چهار سال قرائت نشده، تمام انحرافات موجود در دستگاه ادامه پیدا کرده است. کمیسیون برنامه و بودجه جور دوره قبل را کشیده و بیش از ۳۰۰ گزارش تهیه کرده است.

در دوره قبل شورای شهر، ترک فعل صورت گرفته است

سروری با بیان اینکه به اعتقاد من ترک فعل در دوره قبلی شورا صورت گرفته است، یادآور شد: با همکاری شهرداری و شورا، یک حسابرسی مشخص انجام خواهد شد که در کنترل هزینه ها، سرعت و دقت حسابرسی اثرگذار خواهد بود. این میزان گزارش حسابرسی اقدامی جهادی و طاقت فرسا محسوب می شود.

علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این جلسه با بیان اینکه برخی شرکت ها بر اساس قانون تجارت مدیریت می شوند، گفت: تکلیف در این زمینه نیز باید مشخص شود و دوگانگی گزارشات را در این بخش  شاهد نباشیم. 

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قانون شهرداری بر قانون تجارت ارجحیت دارد، خاطرنشان کرد: بر این موضوع تأکید شده که یک گزارش ارائه شود و بیش از دو گزارش تخلف به شمار می رود.

وی اضافه کرد: در چهار سال دوره پنجم مدیریت شهری نه تنها یک گزارش حسابرسی قرائت نشد بلکه حتی یک گزارش نیز دریافت نشد. کمیسیون برنامه و بودجه اقدام ارزنده ای انجام داده و بیش از ۳۰۰ گزارش را گردآوری کرده است.

افراد متخلف باید پاسخگوی عملکرد خود باشند

چمران با بیان اینکه اقدام چهار سال اخیر خلاف قانون بوده است، تصریح کرد: ما از لحاظ قانونی موظف هستیم گزارشات حسابرسی را پیگیری کنیم و این گزارشات به موقع قرائت و نتایج به شهرداری اعلام شود.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه صحن شورا محل آزمون رسانه های اصلاح طلب است، گفت: شورای اصلاح طلب شعار شفافیت داد و گونه ای دیگر عمل کرد و حتی یک گزارش حسابرسی ارائه نکرد.

وی افزود: ما امروز شاهد این هستیم که این افراد وظیفه قانونی خود را انجام نداده اند و تمام آنچه صورت نگرفته، روی دوش شورای ششم قرار گرفته است. افراد نطق های گوناگونی داشتند اما به شکلی دیگر عمل کردند.

اقراریان با بیان اینکه این افراد باید پاسخگوی عملکرد خود باشند، تصریح کرد: چرا شهر را رها کردند و شاهد فاجعه در پایتخت هستیم؟ شورا خود را نماینده مردم می داند و از شهرداری سوال می پرسد و تذکر می دهد. شورای پنجم نماینده مردم بوده یا نماینده شهرداری؟ اگر نماینده مردم بوده اند چرا حتی یک گزارش حسابرسی ارائه نداده اند.

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی در حال حاضر کجاست که این تخلفات را بررسی کند، یادآور شد: باید افرادی که تخلف کردند، پاسخگو باشند و دادستانی به این قضیه ورود کند. رسانه های اصلاح طلب چشم خود را بر مسائل نبندند. درخواست من این است که متخلفین به صراحت به مردم معرفی شوند و تکلیف موضوع عدم حسابرسی به عنوان یک پرونده مفتوح، مشخص شود.

حبیب کاشانی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با شفاف سازی حسابرسان در دوره پنجم انتخاب شدند، گفت: چون امور اجرایی نشد این اقدام منجر به بی انگیزگی حسابرسان شد. در این موقعیت حسابرسی مجددا انجام شده و در حال حاضر گزارشات با بندهای تکلیفی قرائت خواهد شد.

وی تأکید کرد: این گزارشات تکلیف قانونی ما به شمار می رود و باید گزارش درآمد و هزینه را به گوش مردم برسانیم. امیدواریم این روش ادامه دار باشد و وقفه ای در آن را در دوره های بعدی شاهد نباشیم.

ابوالفضل فلاح معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران ضمن تقدیر ویژه از شورا برا پیگیری گزارشات حسابرسی، اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ گزارشات حسابرسی باقی مانده بود که تا اسفند ماه ارسال شد.

به دنبال این هستیم که حسابرس مشترک وجود داشته باشد

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که حسابرس مشترک وجود داشته باشد و دوباره کاری نشود، گفت: قانون تجارت این موضوع را مطرح کرده که حسابرس از طریق مجمع انتخاب شود. می توانیم سامانه ای را تعریف کنیم که به صورت رندوم حسابرسان رتبه الف برای حسابرسی انتخاب شوند که شائبه ای ایجاد نشود و سلامت کار تأمین شود.

فلاح همچنین تصریح کرد: طبق قانون رعایت حسابرسی بر عهده شورای شهر است که می توان این موضوع را نیز به مصوبه اضافه کرد.

در ادامه این جلسه، موسسات حسابرسی برای مناطق، معاونت ها، سازمان ها و شرکت ها در سال ۱۴۰۰ با ۲۰ رأی موافق اعضای شورای اسلامی شهر تهران انتخاب شدند و انتخاب حسابرسان سال ۱۴۰۱ به جلسه آینده شورا موکول شد.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.