×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

مدیریت شهری باید به سمت دانش پایه و هوشمند شدن حرکت کند

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی جمالی نژاد گفت: شهرداری‌ها برای حضور موفق در عرصه هوشمند سازی باید نقشه راه دقیقی ترسیم نموده و بسرعت حرکت خود را برنامه محور ادامه دهند زیرا غفلت در این موضوعات قطعاً در آینده نزدیک مدیریت شهری را با عقب افتادگی و مشکلات بزرگی مواجه خواهد ساخت.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی های دقیق و اصولی برای دانش پایه شدن و هوشمند شدن شهرها و الکترونیکی شدت امور در شهرداری‌ها باید در اولویت مدیریت شهری باشد، تاکید کرد: بهره گیری از توانمندی‌های دستگاه‌های اجرایی و شرکتهای دانش بنیان و استارت آپ ها تأثیر زیادی در ترویج مباحث این حوزه و آشنایی مدیریت شهری و شهروندان با وظایف و تکالیف خود در این عرصه خواهد داشت.

معاون عمرانی وزیر کشور همچنین به اقدامات وزارت کشور در خصوص اصلاح و به روزآوری و تهیه قوانین جدید حوزه مدیریت شهری با همکاری دولت و مجلس محترم اشاره نمود و با بیان اینکه اصلاح قوانین اصولاً به مثابه شمشیر دولبه است، تاکید کرد: در خصوص اصلاح قوانین باید خیلی هوشمندانه و با مطالعه قبلی ورود پیدا کرد.

وی همچنین از پیگیری برای اصلاح سهم شهرداری‌ها از اعتبارات قانون مالیات بر ارزش افزوده و نهایی شدن لایحه درآمدهای پایدار شهرداری و دهیاری‌ها خبر داد و در عین حال با اشاره به ظرفیت‌های متنوع کسب درآمد، گفت: مدیریت شهری برای تأمین درآمدهای پایدار شهری و تولید ثروت باید با اتکا به مزیت‌های رقابتی شهر، تعریف بسته‌های سرمایه گذاری، بکارگیری روش‌های نوآورانه و خلاقانه و استفاده گام بردارد و وابستگی خود به کمک‌های دولتی را به حداقل برساند.

جمالی نژاد همچنین از شهرداری‌ها خواست تا ضمن همکاری و همفکری با استانداری به طرح نهضت ملی مسکن توجه ویژه ای معطوف نمایند.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاریهای کشور همچنین در نشست هم اندیشی دهیاران استان یزد با اشاره به صدور مجوز تأسیس دهیاری برای همه روستاهای بالای ۳۰ خانوار از در دستور کار بودن صدور مجوز دهیاری برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار با دستور وزیر محترم کشور خبر داد و اظهار کرد: تا کنون برای ۳۷ هزار و ۸۳۰ دهیاری از سوی وزارت کشور مجوز تأسیس صادر شده است و حدود ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار داده‌اند.

جمالی نژاد در ادامه در خصوص اقداماتی که به منظور حمایت از نهاد دهیاری از سوی وزارت کشور انجام شده به تدوین لایحه اصلاح ماده واحده تأسیس دهیاریهای خودکفا و ارسال به مجلس برای تصویب، اصلاح آئین نامه استخدامی دهیاریها در دولت با رویکرد اصلاح شرایط بکارگیری دهیاریها، تدوین و ابلاغ ساختار سازمانی دهیاریها در قالب سه فرمت برای دهیاریها از درجه یک تا شش، اشاره کرد.

وی همچنین از اصلاح و ابلاغ آئین نامه انضباطی دهیاریها با رویکرد طرح تخلف دهیاران در کمیته انضباطی موضوع قانون کار، ابلاغ شرایط احراز پست دهیاری و رشته‌های شغلی و گرایشهای تحصیلی از سوی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور خبر داد.

وی با اشاره به اصلاح و ابلاغ دستورالعمل درجه‌بندی دهیاری‌ها بر اساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد، مرکزیت دهستان یا بخش و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا در دو سال قبل، گفت: تا کنون ۳۴ هزارو ۶۶۷ دهیاری در کشور از درجه یک تا شش درجه‌بندی شده است که به این ترتیب حدود ۹۲.۵ درصد دهیاری‌های کشور درجه بندی شده‌اند.

وی اضافه کرد: کمک به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام دهیاریها از طریق اعتبارات ملی در دستور کار است و از اجرای طرح‌های درآمدزای روستایی در قالب واگذاری تسهیلات کم بهره حمایت می‌شود.

وی همچنین به امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک وزارت کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در زمینه توسعه و عمران روستایی در سال جاری اشاره نمود و گفت: زمینه‌های همکاری دو طرف در این تفاهم نامه شامل ایجاد زمینه تعامل مثبت و سازنده میان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه فعالیت‌های مرتبط با توسعه و عمران روستایی و بهبود کمی و کیفی و تسریع در روند تحقق فعالیت‌های مرتبط با تهیه، بازنگری و اجرای طرح‌های توسعه روستایی با اولویت شهرستانهای کمتر توسعه یافته می‌باشد.

وی، ارتقای کیفیت ساخت و سازهای روستایی و ترویج معماری بومی و اسلامی-ایرانی و ساماندهی مدیریت امور زمین در روستاها و همکاری در زمینه تهیه، بازنگری و اجرای طرح هادی روستایی را از موضوعات این تفاهم نامه برشمرد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.