×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

پاکسازی ۵۳۰ کیلومتر کانال در دل زمین

به گزارش خبرنگار شهر، با نزدیک شدن به پاییز و بارش های این فصل، مدیریت شهری تهران در راستای آماده سازی شهر جهت پیشگیری از آب گرفتگی و سیلاب در پایتخت اقداماتی انجام داده است.

اصغر عطایی، مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران این اقدامات را در گفتگو با «شهر» تشریح کرده و تاکید کرد: در طول سال کانال های اصلی مناطق ۲۲گانه که بیش از ۵۳۰ کیلومتر است، توسط پیمانکاران به صورت مستمر رصد شده و مورد لایروبی قرار می گیرند.

تعمیر کانال های اصلی از عهده مناطق خارج است

او با اشاره به این که به موازات لایروبی و نظافت کانال های اصلی اقدامات دیگری نیز انجام می شود، افزود: معاونت عمران مناطق نیز از این کانال ها بازدید می کند و اگر مشکل اساسی وجود داشته باشد، آن را مرتفع می کنند. بسیاری از این کانال ها اساسی است که تعمیرات آن از عهده مناطق شهرداری خارج است و معاونت عمران مشکلات اساسی را رفع خواهند کرد. این مشکلات در سنوات گذشته نیز وجود داشته که باعث آبگرفتگی می شد. به همین دلیل معاونت عمران این موضوع را در اولویت خود قرار داده است و به ترتیب این معایب برطرف می شود.

بیش از ۱۰هزار کیلومتر نهر فرعی در تهران

اصغر عطایی در ادامه تاکید کرد: مسیل ها به صورت طرح های ضربتی قابل رصد در مناطق اجرا می شود. در این طرح های ضربتی مناطق نسبت به پاکسازی کانال ها اقدام می کنند. شهر تهران دارای بیش از ۱۰هزار نهر فرعی و شبکه مویرگی است. پاکسازی این ۱۰ هزار کیلومتر جزو وظایف پیمانکار رفت و روب مناطق است. همانطور که در پیمان این پیمانکاران قید شده که خیابان ها و کوچه ها را نظافت کنند، این موضوع نیز قید شده که در ۲۴ ساعت شبانه روز موظف به پاکسازی نهرهای فرعی هستند.

غفلت از پاکسازی کانال ها عواقب خطرناکی دارد

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران گفت: با نزدیک شدن به فصل پاییز به مناطق ۲۲گانه تاکید شده که به محض ریختن برگ ها از درخت نسبت به جمع آوری آن اقدام کنند تا برگ ها وارد نهرهای فرعی نشود. حتی تاکید شده ضایعات انهار فرعی وارد کانال های اصلی نشود.

بسیاری از کانال های اصلی دفنی و چندین متر زیرزمین هستند و پاکسازی آن بسیار سخت است. شهرداری طرح نظارتی بر کانال ها و مسیل های اصلی را در دستور کار قرار داده شده است. ضمن آن که در تمام نواحی شهرداری، یک پیمانکاران مسیل ها وجود دارد که به صورت مستمر کانال های اصلی را پاکسازی می کنند. آنها رسوباتی که از بالادست در این کانالها مانده را پاکسازی می کنند.

او با بیان این که غفلت از پاکسازی کانال ها و مسیل ها عواقب خطرناکی برای شهر دارد، افزود: نهرها فرعی حداکثر یک آبگرفتگی مختصر را به وجود می آورد اما کانال ها و مسیل ها اگر دچار گرفتگی شود، می تواند آبگرفتگی هایی که سیل به همراه دارد را به وجود آورد.

برخی از کسبه زباله ساز تنگی نفس کارگران شهرداری را می گیرند

اصغر عطایی با اشاره به کمک شهروندان تهرانی در راستای پاکسازی کانال های اصلی پایتخت، گفت: برخی از کسبه زباله ساز دریچه ها را بر می دارند و زباله های خود را به کانال ها می ریزند. کارگران شهرداری نیز مجبورند در زیر زمین که به سختی نفس می کشند و کانال ها را پاکسازی کنند. این اقدام آنها می تواند شهر و شهروندان شهر را دچار خطر کند. به همین دلیل یکی از درخواست ما از شهروندان به ویژه اقلیت کسبه زباله ساز این است که از ریختن زباله ها به کانال ها پرهیز کنند.

هر تجمع آبی آبگرفتگی نیست

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به گزارش های مردمی به ۱۳۷ اظهار کرد: گرفتگی کانال های اصلی در سطح شهر قابل مشاهده نیست. اما این کانال نباید دچار گرفتگی شوند. به همین دلیل به صورت مستمر رصد می شوند و دچار گرفتگی نمی شوند.

معمولا شهروندان گرفتگی در نهرهای فرعی را گزارش می دهند که براثر ضایعات، برگ یا شاخه درخت در زمان بارش ایجاد می شود. این گرفتگی ها لحظه ای است. در زمان بارش عوامل نواحی شهرداری در سطح شهر حضور دارند و اگر شهروندان به سامانه ۱۳۷ گزارشی بدهند، سریعا به ناحیه مربوطه اطلاع رسانی و مشکل رفع می شود.

اصغر عطایی در پایان تاکید کرد: در برخی مواقع نیز آبگرفتگی نیست بلکه تجمع آب است. این تجمع به دلیل شیب نامناسب و توپوگرافی برخی از معابر به وجود می آید و با تردد خودرو به نظر آبگرفتگی می آید. نامناسب بودن معبر با آسفالت یا اقدامات فنی برطرف می شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.