×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بافت فرسوده پله ای برای نوسازی کل تهران / کاهش ریسک برای سرمایه گذاران خارجی/هفته آینده خط ۱۰ مترو را شروع خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار پایتخت در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری شهر تهران – چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱- اظهار کرد: توفیق داشتیم امروز در محضر چند گروه و مجموعه باشیم و دیروز نیز در نمایشگاه توانمندی‌های مدیریت شهری در بوستان گفتگو گوشه ای از کارکردهای مدیریت شهری تهران و برخی از کلانشهرهای دیگر و توانمندی های خواهر خوانده های شهر تهران از سایرکشورها به تصویر کشیده شد و پذیرای حضور نمایندگان شهرداران و فرمانداران از ۱۵ کشور بودیم.

شهردار تهران با بیان اینکه امروز برای ساخت یک آینده  بهتر در کنار هم هستیم، گفت: کلانشهر تهران، بزرگترین کلانشهر غرب آسیا است و کسانی که در این شهر سکنی گزیدند و کسانی که روزانه به این شهر می آیند در یک جغرافیایی قرار می گیرند که ۲۳۷ سال است به عنوان پایتخت ایران و نگینی برای جمهوری اسلامی  است؛ شهری که به فرموده رهبر معظم انقلاب، خودش یک کشور است و اثرات آن بر سایر نقاط کشور و سایر نقاط جهان کاملا ملموس است. بنابراین به دنبال آینده بهتر و تشریک مساعی برای ساختن آینده هستیم.

 وی افزود: شهر تهران حدود ۷۰ هزار هکتار است و در درون خود فرصت ها، خوبی ها و کمال هایی دارد و در کنار آن معایب و نواقصی به عنوان میراث در اختیار ما قرار داده شده که نیاز به یک توجه ویژه دارد. ما باید از همین معایب و نواقص فرصتی برای آینده بهتر خودمان بسازیم؛ وقتی ناظر به ۱۲ هزار هکتار بافت ناپایدار و ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در درون آن حرف می زنیم، می توان به بهترین وجه از این تهدید استفاده و آن را تبدیل به فرصت کرد و به جای نوسازی بافت فرسوده نوسازی شهر تهران را در دستور کار قرار دهیم.

زاکانی ادامه داد: قریب یک پنجم از مساحت شهر در چنین وضعیتی قرار دارد. بنابراین می توان بخش بافت فرسوده شهر را پله ای برای نوسازی کل شهر تهران قرار دهیم. تهران نیازمند یک نوسازی است که بر اساس آن هم هویت جدی در ابعاد مختلف برای ما به ارمغان بیاورد و هم رفاه و آسایش برای شهروندان‌ و نمادها و نمودهایی از پیشرفت و مدنیت و ایجاد زمینه تحول را فراهم کند.

 شهردار تهران گفت: امروز این کلان پروژه و ابر پروژه فراروی ما است و با چنین تصویر تحولی بزرگی کار را در تهران آغاز کردیم، تصویر تحولی که در روح و کالبد و در نرم افزار و سخت افزار شهر باید رقم بخورد تا تهران دیگری برای ما ایجاد کند. فراتر از توسعه محدود یک تصویر کلانی از شهر داریم که ابعاد مختلف زیست پذیری را در درون خود به نحو اعلا و پیشرفت و پیشتازی را نسبت به سایر مجموعه ها فراهم کند. چشم انداز ما ۱۴۱۰ است که باید تا آن زمان این الگو خلق شود.

 ۷۰ هزار میلیارد تومان برای تکمیل ۷ خط فعلی مترو نیاز است

وی با بیان اینکه این کار بسیار بزرگ است و الزامات قانونی نیز در این مسیر به ما کمک می کند اضافه کرد: اگر ناظر به موضوع حمل و نقل عمومی در شهر توجه کنید یکی از الگوهای حمل و نقلی، مترو است که در این بخش، تهران ۳۳۳ ایستگاه مترو در ۱۱ خط دارد که اگر تکمیل شود ۱۰ میلیون سفر را در روز انجام می دهد. از این ایستگاهها امروز ۷ خط را به صورت ناقص در ۱۴۳ ایستگاه مورد استفاده قرار می دهیم. اولویت اول تکمیل این ۷ خط است که مطلوبیت سفر را در مترو افزایش دهیم و با تکمیل آن جذابیت سفر در این ۷ خط دوبرابر خواهد شد. 

زاکانی عنوان کرد: همین ۷ خط یرای تکمیل به ۷۰ هزار میلیارد تومان و ۴ خط دیگر به ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم داریم تا ایستگاه های دیگر را در آن ۴ خط فعال کنیم؛ سال ۱۴۲۰ زمانی است که تعیین شده تا این ۱۱ خط در خدمت مردم قرار بگیرد اما در برنامه ریزی ها توجه ما به  گلوگاه اساسی آن  یعنی بحث تامین منابع است چرا که دانش و امکان و ظرفیت‌های شرکت‌های پیمانکاری در کشور وجود دارد.  

هفته آینده خط ۱۰ مترو را شروع خواهیم کرد

شهردار تهران بیان کرد: هفته آینده خط ۱۰ مترو را شروع خواهیم کرد و  برای اجرای خط ۱۱، ماه ها است که در حال مذاکره با یک مجموعه هستیم و آن خط را نیز تا پایان سال شروع خواهیم کرد.  

با بارگذاری مجدد اطراف ایستگاه‌های مترو ۴۹.۸ درصد پایتخت متحول می شود

وی یادآور شد: در این ابرپروژه ها ۳۰۰ هزار میلیارد تومان نیازی است که بر اساس آن بنا است این کار را در ۵ سال تمام کنیم و دغدعه مردم را درباره ترافیک ، آلودگی هوا رفع کنیم و تسهیلات نسبت به ایجاد رفاه و آسایش در تهران ایجاد شود. کاری که از سه ماه پیش شروع کردیم این است که بر اساس الزامات قانونی که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی داشتیم ؛ پیرامون ایستگاه های مترو بتوانیم یک تغییراتی را ایجاد و با تغییر پهنه، بلند مرتبه سازی کنیم. از این ۳۳۳ نقطه ۳۲۵ نقطه آن در داخل تهران و ۸ نقطه در خارج از تهران است.  باید بتوانیم تا شعاع ۸۰۰ متر کل پارسل ها را بررسی و یک بارگذاری مجدد کنیم که مبتنی بر آن اگر فقط ایستگاه های مترو را مد نظر قرار دهیم، ۴۹.۸ درصد تهران متحول می شود؛ حاصل بهره مندی از این تغییر و ساخت  نوسازی و ایمنی شهر است.

ضرورت ایمن سازی پایتخت

زاکانی ادامه داد: امروز توسط سه گسل فعال محاصره شدیم و نیاز به ایمنی شهر داریم، بنابراین این بارگذاری ها در کنار ایمنی،  هویت و معماری شهر را متحول می کند و کمبود جدی را در مسکن برای ما جبران می کند. شهردار پایتخت تصریح کرد امروز شهروندان تهرانی نیاز به یک میلیون مسکن دارند، علاوه بر این  یک بازطراحی ارائه خدمات را در شهر خواهیم داشت. با این کار وقتی شهر را از بالا نگاه می کنید با شهری موزون و هم آهنگ و بدون رشد کاریکاتوری و همراه با رشد طبیعی مواجه خواهید شد. تا قبل از سال ۱۳۴۸ تهران یک شهر شمالی جنوبی بود اما از بعد از آن رشد شرقی غربی پیدا کرد اما از نگاه موزون در توجه به شهروندان به عنوان اصل ماجرا و تبدیل  شهر به یک محل آرامش و رشد مادی و معنوی و یک کل مولد،  نیازمند باز طراحی جدی و اساسی هستیم. 

سرمایه گذاری روی تغییر پهنه‌ها

شهردار تهران اضافه کرد: برخی از ایستگاه های ما برای این بارگذاری آماده است و همین هفته این موضوع به کمیسیون ماده پنج می آید و این کمیسیون اختیار تغییرات طرح تفصیلی را می دهد تا به جای سرمایه گذاری روی تک پلاک ها که البته آن هم حق شهروندان است و ما در آن خصوص نیز خودمان را مسئول می دانیم،  روی تغییر پهنه ها صحبت کنیم، این یعنی یک کار بزرگی که شهر ما را متحول می کند.

وی گفت: بخش هایی از شهر باید در زیر زمین شکل بگیرد. این مسأله هم صرفه و صلاح اقتصادی دارد و هم یک محیط دل انگیز را در زیر زمین برای ما فراهم می کند، برای چنین کاری نیازمند موارد مختلفی هستیم؛ در ابتدا نیازمند دانش هستیم و دست نیاز ما به سمت اهل دانش است. همچنین محتاج تجربه شرکت ها و مجموعه های دارای مهارت هستیم، علاوه بر این نیازمند سرمایه ایم، لذا خودمان را یک شریک صادق برای سرمایه گذاران می بینیم که این مساله از نظر ما بسیار مهم است.  

از ۸ ماه پیش زمینه‌سازی برای تحول در تهران آغاز شده است

زاکانی افزود: برای ما مهم است که دست به دست هم دهیم و یک میدان بزرگ را تعریف کنیم که همه در آن سود ببرند و ماحصل این سود، منفعت برای شهر و شهروندان باشند. این میدان آنقدر فراخ است که اگر همه ما برای سرمایه گذاری در آن خودمان را مهیا کنیم نمی توانیم ناظر به همه نیازها عمل کنیم به طوری که برای همه این فرصت وجود خواهد داشت. لذا مسیری را شروع کردیم که از ۸ ماه پیش زمینه ای را هموار کنیم  تا گام به گام به سمت تحول و ساخت جدیدی از شهر تهران حرکت کنیم. 
به عنوان یک شریک صادق زمینه سرمایه گذاری مولد را برای شما فراهم می کنیم

شهردار تهران اظهار کرد: این کار یک شبه شدنی نیست. در مدیریت شهری ۴۸۵ پروژه را تعریف کردیم که یا امسال شروع و یا به پایان می رسند، در این میان، ۲۶ پروژه اولویت اول و ۳۴ مورد در اولویت دوم و الباقی در اولویت سوم  قرلر دارند و حداقل آنها پروژه های  منطقه ای است. صورت دومی از کار وجود دارد که ارتباط و پیوستگی منطقی با این ۴۸۵ پروژه پیدا می‌کند که  ۲۳۱ پروژه ای است که در این رویداد رونمایی می شود. این شروع کار است و انتها ندارد و به اقتضای شرایط تعریف شده در شهر دائما در حال ایجاد زمینه مشارکت هستیم. وظیفه ما این است که به عنوان یک شریک صادق با یک نگاه مشارکتی در بخش سرمایه گذاری زمینه سرمایه گذاری مولد را برای شما فراهم کنیم و در این راه اطمینان خاطر را برای شما ایجاد کنیم که سرمایه گذاری شما منتج به سود باشد و این سود برای ما کاملا پذیرفته شده و  مقدمه یک سود بزرگتر برای جامعه و شهر  و شهروندان است . 

وی بیان کرد: باید موانع جلوی سرمایه گذاران شهر را برداریم و از طریق دادن اطلاعات شفاف کاری کنیم که شما حق انتخاب داشته باشید و حتی پیشنهاد سرمایه گذاری جدید را شما به ما دهید. 

امکان خدمت متقابل ما به سرمایه گذاران و سرمایه گذاران برای شهر را فراهم می‌کنیم 

زاکانی ادامه داد: در تمام بخش هایی که امروز در مدیریت شهری دنبال می کنیم بخش مشارکت را جدی گرفتیم و زمینه این مشارکت را افزایش می دهیم تا امکان خدمت متقابل خودمان به سرمایه گذاران و سرمایه گذاران برای شهر را فراهم می کنیم.

وی با بیان اینکه امروز در خدمت هستیم که اقدامی جدید را آغاز کنیم، اظهار کرد: تلاش بر این است که بتوانیم ظرفیت های فوق‌العاده بالای مدیریت شهری را در خدمت تحول شهر و سرمایه گذاران قرار دهیم و این موضوع برای ما بسیار مهم است.

سرمایه‌گذاری‌ها به سه دسته تقسیم شده اند

شهردار تهران با اشاره به تقسیم سرمایه‌گذاری‌ها در سه دسته، خاطرنشان کرد: اولین دسته از سرمایه‌گذاری‌ها به شکل مشارکت سرمایه گذاران با شهرداری است به گونه ای که در پایان کار، این مشارکت، امکانی را خلق می کند که سرمایه گذاران سود خود را دریافت کنند و سود و حاصل شهرداری نیز پیشرفت شهر و سودرسانی به مردم است.

وی افزود: بخش دوم از سرمایه گذاری ها به گونه ای است که سرمایه گذاری به اقتضای شرایط سودده نیست و شهرداری خرید خدمات راهبردی انجام خواهد داد که سعی می کنیم راه را در این زمینه باز کنیم. برای مثال اگر سرمایه گذاری در مترو هزینه سنگینی را نیاز دارد و عملا به دلیل قیمت بسیار پایین بلیت مترو، نگاه اقتصادی به این قضیه وجود ندارد، اصل را بر  این می گذاریم که خرید خدمت راهبردی را انجام دهیم و ما به ازای تعداد مشخصی بلیت و ارائه خدمت، خرید خدمات داشته باشیم.

زاکانی به سر فصل سوم سرمایه گذاری ها اشاره کرد و گفت: در این سرفصل، شهرداری اقدامات را انجام می دهد و شامل خدماتی است که به صورت عمومی در شهر ارائه می شود. به عنوان مثال ۱۲ هزار کیلومتر پیاده رو در شهر وجود دارد که عدد قابل توجهی است و باید در این بخش پروژه‌ها را تعریف، پیمانکار را مشخص و هزینه را تأمین کنیم که رفاه و آسایش را به دنبال خواهد داشت. 

شهردار پایتخت تأکید کرد: در هر سه دسته، چه به عنوان سرمایه گذار و شریک برای شهرداری، چه به عنوان شریکی که تعهد خرید خدمات راهبردی دارد و چه به عنوان پیمانکارانی که وارد میدان می شوند، سرمایه گذاری برای ما مغتنم است.

وی با بیان اینکه در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری ناظر بر بخش اول دقت و توجه لازم را داریم، یادآور شد: باب خوبی باز شده تا بتوانیم از تمام ابزارهای نوین مالی و مشخص و همکاری مشترک در تمام سطوح بهره بگیریم.

تلاش برای ایجاد پیوست بین بخش خصوصی، دولتی و نظام بانکی 

زاکانی افزود: تلاش شد که بخش خصوصی، دولتی و نظام بانکی کنار هم پیوستی ایجاد کنند. به صراحت اعلام می کنیم ارزش فکر در نگاه ما بسیار معتبر و بالاست. ما به دنبال یک موجودیت هستیم تا بتواند امکانی بزرگ را رقم بزند.

وی با بیان اینکه در شهرداری تهران خود را شریک مطمئن و معتمدی برای سرمایه گذاران می دانیم، گفت: در حقیقت، زمینه‌ای کاملا شفاف را پیش روی سرمایه‌گذاران قرار خواهیم داد و امید خواهیم داشت که این شرایط، آینده فوق العاده بهتری را برای ما رقم بزند.

تمام نقاط شهر با کمک سرمایه‌گذاران و میدان داری مردم باید پیشرفت کند

شهردار تهران با تأکید بر اینکه شهر ما باید به مثابه یک کارگاه باشد، تصریح کرد: تمام نقاط شهر باید بوی سازندگی و پیشرفت دهد و این مهم میسر نمی شود مگر اینکه سرمایه گذاران و مردم میدان دار شوند.

کمک دولت می تواند دادن مجوزهای لازم برای پیشرفت کار باشد

وی با اشاره به اینکه کسی انتظار ندارد دولت سرمایه گذاری کند و کل کشور باید از وجود دولت منتفع شود، خاطرنشان کرد: این اعتبار نیز مبتنی بر نیازها وجود ندارد و هیچ راهی نیست مگر اینکه آنچه از دولت طلب می کنیم بر مبنای توزیع مناسب و عدالت محور و متناسب با نیازهای تمام نقاط کشور باشد؛ اما دولت در این راستا می تواند مجوزهای ویژه ای بدهد که شهر را به جلو هدایت کند.

زاکانی با تأکید بر اینکه مجموعه های نظارتی می توانند کمک کنند که بستری فراهم شود تا سرمایه گذار با اطمینان وارد عمل شود و آینده را محاسبه کند، گفت: ما نیز باید بتوانیم میادین را فراهم کنیم و امیدواریم این آغاز، پایان مبارکی داشته باشد و تحول همه جانبه در کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها را شاهد باشیم.

ضرورت تبدیل ۶ هزار نقدینگی در شهر به فضای سودده

وی ضمن ابراز امیدواری به اینکه اثرات این همایش را در دیگر کشورها نیز احساس کنیم، اعلام کرد: پنج تا شش هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود دارد و این نقدینگی باید به فضایی سودده منتقل شود. سرمایه‌گذاران علاقه دارند که سرمایه آنها مولد بوده و آسیب زا یا ایجاد کننده فضای کاذب نباشد که ما در این راستا، میدان را برای آنها فراهم می کنیم.

ریسک سرمایه گذاری را برای خارجی‌ها کاهش می دهیم

زاکانی با دعوت از سرمایه گذاران خارجی و ایرانیان مقیم در دیگر کشورها به سرمایه گذاری در ایران، یادآور شد: ما ریسک سرمایه‌گذاری را برای این افراد کاهش می دهیم و زمینه سود متقابل را فراهم خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی باید وارد عمل شود و لوکوموتیو تغییر در تهران و سایر کلانشهرها باشد، ابراز امیدواری کرد که این همایش، همکاری های مستمر را رقم بزند و تهران در آینده نزدیک رخ دیگری نشان دهد و این اتفاق شدنی است و همت همگانی را می طلبد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.