×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

از ساخت مسکن برای محرومان تا غبار زدایی چهره روستاها

به گزارش روستانیوز، عالیه رضوانی- به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز، جمعی از اصحاب رسانه استان به همراه معاون عمرانی بنیاد مسکن البرز و کارشناسان مربوطه از طرح های اجرا شده و پروژه های در دست اجرای این نهاد انقلابی در روستاهای منطقه ساوجبلاغ  و نظرآباد بازدید به عمل آورده و از نزدیک در جریان اقدامات انجا م شده قرار گرفتند. آنچه در ادامه می خوانید ماحصل این بازدید است با ما همراه شوید:
روستای احمد آباد و خبر خوش افزایش وام روستایی
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرزدر جریان بازدید از روستای احمد آباد به خبرنگاران گفت:استان البرز با استناد به سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۲۶۲ روستابالای ۲۰ خانوار است.
امین کتابیان نژاد با بیان اینکه  بنیاد مسکن به استناد قوانین برنامه ششم توسعه وقوانین مجلس وظیفه تهیه واجرای طرح های هادی را در سطح استان و در سطح روستاهای بالای ۲۰ خانوار برعهده دارد،افزود: در همین راستا امسال حدود چهل وسه میلیارد اعتبار به بنیاد تخصیص داده شده که در۸۸ روستا عملیات اجرای پروژه انجام شده و تعداد ۲۹ روستا راهم بازنگری پروژه ها داشتیم که یکی از روستاها همین روستای احمد آباد است که با مشارکت اهالی و اعتباراتی که توسط دولت تخصیص داده شده ،عملیات اجرایی صورت گرفته است .
وی با اشاره به بلوار احداثی در روستای احمدآباد اظهار کرد: این بلواردر سال جاری با اعتباری بالغ بر دومیلیارد وهفتصد میلیون تومان اجرا شده و  در این راستا  حدود ده هزار مترمربع آسفالت ریزی توسط بنیاد مسکن صورت گرفته  وعملیات جدول گذاری و خاکریزی بلوارها به صورت مشارکتی با دهیاری انجام شده است .
کتابیان نژاد ادامه داد: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز ازاعتبار تخصیص داده شده در سال جاری جهت اجرای پروژه هایی مانند  احداث پارک کودک ، پیاده رو سازی ، بهسازی معابر و سایر اقداماتی که به منظور بهبود کالبد روستا وافزایش کیفیت زندگی روستاییان است،بهره گیری نموده است. 
معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان البرز با  تاکید بر اینکه اولویت کاری بنیاد ، پیاده رو سازی وبهسازی معابر دارای کاربری عمومی ، مسجد ، مدرسه ، وخانه بهداشت است،گفت: این اقدامات در خیلی از روستاها انجام شده و در روستای احمدآباد  هم  از سال ۱۳۹۳ تاکنون بنیاد مسکن البرز بالغ بر ۳۱ هزار مترمربع  بهسازی معابر انجام داده و در مجموع حدود سه  میلیارد وهفتصد میلیون تومان در این روستا صرف اجرای پروژه های بنیاد  شده است.
کتابیان نژاد با بیان  اینکه روستای احمد آباد ۵۰۷ خانوار و   ۱۶۰۰ نفر  جمعیت دارد  به موضوع تسهیلات مقاوم سازی بافت های فرسوده روستایی اشاره و خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن برای مقاوم سازی  بافت فرسوده اختصاص تسهیلات به متقاضیان را در دستور کار دارد که میزان تسهیلات مقاوم سازی در سال جاری  مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان تصویب شده که چنانچه سازمان مدیریت  وبرنامه ریزی تخصیص اعتبار را انجام دهد،آمادگی عملیاتی شدن آن را داریم .
روستای خرم آباد  و هزینه چهار میلیارد تومانی بهسازی معابر 
مدیر بنیاد مسکن شهرستان نظرآباد نیز در حاشیه بازدید خبرنگاران از روستای خرم آباد با بیان اینکه این روستا حدودا ۱۳۰ خانوار سکنه دارد، گفت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با مشارکت دهیاری روستا و از محل اعتبارات ملی ، تملک دارایی و ارزش افزوده ،حدود چهار میلیارد تومان برای بهسازی معابر ،سنگ فرش و وجدول بندی روستا هزینه کرده و در صورت تامین اعتبار ،اجرای پروژه ها در سال جاری هم  ادامه خواهد داشت.
میثم سالاری با اشاره به اینکه در این روستا تعدادی خانواده محروم زندگی می کنند که نیاز به حمایت های ویژه دارند،افزود: در حال حاضر به افراد ساکن روستا که متقاضی ساخت مسکن هستند مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی با سود مشارکت ۵ درصد و بازپرداخت ۱۵ ساله پرداخت می شود که این تسهیلات دارای دوره تنفس ۳ ساله است و مابه اتفاوت سود بانکی توسط دولت تضمین شده است.البته اخیرا  با مصوبه دولت میزان تسهیلات به دویست میلیون تومان افزایش پیدا کرده که با پیگیری بنیاد مسکن منتظریم بانک های عامل اعلام آمادگی کنند تا این تسهیلات را در اختیار متقاضیان قرار دهیم.
وی با اشاره به خانواده دارای چند فرزند معلول  و تسهیلات بنیاد برای این خانواده اظهار کرد: تسهیلات ساخت مسکن توسط بنیاد مسکن به این خانواده پرداخت شده اما در زمینه  بازپرداخت تسهیلات از خیرین کمک می گیریم .البته تاکنون حدود ۶۰ میلیون تومان وام بلاعوض نیز  توسط بنیاد مسکن به این خانواده پرداخت شده است  .ضمن اینکه توسط ۴ نفر از خیرین نیک اندیش تاکنون حدود ۶۳ میلیون تومان در قالب تامین مصالح ونیروی کاری جهت ساخت مسکن برای این عزیزان به بنیاد مسکن کمک شده که جای قدردانی دارد.
سالاری خاطرنشان کرد:برای بازسازی مسکن روستایی وکمک به محرومان، گروه های جهادی مخصوصا بسیج سازندگی به طور ویژه اعلام همکاری نموده اند هر چند این گروه ها قبلا نیز همکاری خوبی با ما داشته اند  و جا دارد مراتب تقدیر و تشکر خود را از این عزیزان اعلام نماییم.
 روستای تالیان و زیبایی هایی که دوچندان شده است 
مدیر بنیاد مسکن شهرستان ساوجبلاغ  نیز در بازدید اصحاب رسانه از روستای تالیان گفت: این روستا بنا بر تقسیمات کشوری از توابع دهستان برغان بخش چنداردر شهرستان ساوجبلاغ می باشد.
محمد علی کوه داربا بیان اینکه جمعیت این روستا ۲۱۲ نفر و تعداد خانوار ساکن در روستا ۷۷ خانوار است،افزود: پروژه ای که توسط بنیاد مسکن در این روستا اجرا شده  ، پروژه سنگ فرش به مساحت چهارهزار و سیصد متر مربع ، جدارسازی۹۲ متر مربع ، دیوار سنگی ، پله سنگی و آسفالت و روکش آسفالت است که در مجموع یک میلیارد وششصد میلیون تومان هزینه شده داشته است.البته قسمتی از معابر روستا نیاز به بهسازی دارند که امیدواریم با تخصیص اعتبار مورد نیاز کار بهسازی و زیباسازی قسمت های باقیمانده را نیز به اتمام برسانیم.
وی با اشاره به تاثیر بهسازی معابر در تغییر چهره و زبیایی روستاها گفت:به طور کلی روستاهای بخش چندار وبرغان دارای طبیعت بسیار زیبایی هستند و ما هم تلاش می کنیم با بهسازی معابر روستاها ،زیبایی روستا را دوچندان کنیم.
کوه دار ضمن قدردانی از حضور اصحاب رسانه و کارشناسان بنیاد مسکن برای حضور در روستای تانیان خاطرنشان کرد:این روستا به دلیل آب و هوا و طبیعت زیبایی که دارد غیر از ساکنان بومی همواره پذیرای گردشگران و افراد دیگری است که محل سکونت آنها در تهران و یا شهرهای دیگر اقماری است  و در این  روستا نیز اقدام به ساخت و ساز کرده اند.
کلام آخر
بازدید یک روزه اصحاب رسانه از روستاهای شهرستان نظرآباد و ساوجبلاغ به پایان رسید و علیرغم کم و کاستی های موجود در زمینه اجرای پروژه و نیاز به تخصیص اعتبار جهت ادامه آنها،آنچه بیش از همه جلب توجه می کرد تغییر چهره روستاها بود که نشان از زحمات و فعالیت های انجام شده توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دارد؛نهادی که با گذشت چند دهه از تاسیس آن با تکیه بر دانش کارکنان خود،عبارت «اقدام جهادی »را به درستی تعبیر کرده  و نه تنها در کلام بلکه در عمل؛ ثبات قدم خویش در خدمت به محرومین و زدودن غبار محرومیت از چهره روستاها را به همگان اثبات کرده اند. قدم هایتان استوار.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.