×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تخصیص بودجه ۴۳۸۰ میلیارد تومانی مدیریت شهری پنجم به مترو

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو)، در کنار این ۳۲ ایستگاه، اقدامات ارزشمند دیگری همچون احداث و بهره‌برداری از ۴۰ کیلومتر مسیر تونل‌های مترو به همراه ساخت ۱۲ ورودی جدید، ۵ پست برق، تعبیه ۶۲ دستگاه آسانسور، ۲۸۰ رشته پله‌برقی و ۷۸ سامانه تهویه هوا در ایستگاه‌های مختلف، بهره‌برداری از ۱۹ رام قطار (۱۳۳ واگن) و ۳۰ مورد رفع نواقص و تجهیز ایستگاه‌ها نیز صورت پذیرفته است و تمامی این موارد صرفاً فعالیت‌های اجرایی و سخت‌افزاری مترو در کمتر از ۴ سال گذشته تلقی می‌شود.

۲۴۶ میلیارد تومان بودجه سنواتی دولت طی چهار سال

از آبان ماه سال ۱۳۹۶ تاکنون، بودجه‌های تزریق شده به شرکت مترو تهران در ۳ قالب کلی و به شرح ذیل خلاصه می‌شود؛ یکی بودجه سنواتی دریافت شده از سوی دولت که میزان آن در مجموع چهار سال گذشته ۲۴۶ میلیارد تومان بوده است. از این مبلغ البته ۹۳ میلیارد تومان به خط مترو تهران – شهر جدید پرند اختصاص داشته و ۱۵۳ میلیارد تومان در خطوط هفتگانه درون شهری هزینه شده است.

منبع مالی دیگر، بودجه تخصیص یافته از سوی شهرداری تهران به شرکت مترو است که میزان آن در این دوره مدیریت شهری ۴۳۸۰ میلیارد تومان، در قالب ۸۳۰ میلیارد تومان بودجه غیرنقد و ۳۵۵۰ میلیارد تومان بودجه نقد بوده است.

نکته بسیار مهم در این بخش از سرفصل‌های بودجه مترو آن است که از کل مبلغ یاد شده، حدود یک هزار و ۲۰ میلیارد تومان صرف تادیه بدهی طلبکاران پیشین و نیز پرداخت هزینه‌های جاری شرکت از قبیل مالیات، بیمه و حقوق و دستمزد پرسنل شده است؛ به تعبیر دیگر عملاً حدود ۳۳۶۰ میلیارد تومان برای پیشبرد عملیات اجرایی ایستگاه‌ها و خطوط باقی مانده است.

منبع مالی سوم که در سال‌های اخیر و با تلاش‌ فراوان متولیان امر به بودجه مترو اضافه شده است، پول حاصل از فروش اوراق مشارکت می‌باشد. البته در سال‌ ۱۳۹۶ شرکت مترو هیچ‌گونه عایدی از این محل نداشته و صرفاً بابت فروش اوراق در سال های بعد در مجموع ۲۰۸۰ میلیارد تومان دریافت کرده است.

۶۷۰۰ میلیارد تومان کل بودجه دریافتی مترو

با جمع‌بندی ۳ منبع مالی فوق الاشاره، به این نتیجه می‌رسیم که در کل، بودجه دریافتی مترو تهران (اعم از نقد و غیرنقد و با احتساب هزینه‌کرد امور جاری و …) مبلغی در حدود ۶۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.

این رقم را باید با هزینه‌های امروزی فعالیت‌های ساخت و سازی و تجهیزاتی و افزایش بیش از چهار برابری آن نسبت به سال ۱۳۹۶مقایسه کرد؛ شرایط سختی که در آن هزینه احداث و تجهیز یک کیلومتر تونل مترو به همراه ناوگان مورد نیاز از یک هزار میلیارد تومان فراتر رفته است و یا اینکه ساخت و تجهیز هر ایستگاه به طور تقریبی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پول نیاز دارد؛ هر پست برق با هزینه‌های امروزی حداقل ۱۵۰ میلیارد تومان پول نقد می‌خواهد و ورودی‌های جدید نیز کمتر از ۵۰ میلیارد تومان خرج برنمی‌دارد.

 در حساب و کتاب‌های آماری، مقایسه ارزش امکانات و دارایی‌های اضافه شده به یک تشکیلات اجرایی نسبت به هزینه‌های صرف شده را، راندمان و بهره‌وری ریالی آن مجموعه می‌نامند.

برآورد ارزش ریالی سرمایه‌های افزوده شده به شبکه خطوط مترو برحسب قیمت‌های پیشین (میانگین قیمت‌ها در ۴ سال گذشته) مبلغی بیش از ۹۶۳۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است (جدول زیر)؛ با این اوصاف حتی اگر بخواهیم بهره‌وری فعالیت‌های عملیاتی انجام شده را با در نظر گرفتن قیمت‌های زمان انجام آنها نیز محاسبه کنیم، به عدد ۱۴۴ درصد برای راندمان شرکت مترو می‌رسیم.

این در حالی است که اگر ارزش تجهیزات و امکانات الحاق شده به شبکه خطوط هفتگانه مترو را با قیمت‌های امروز ارزیابی کنیم، به رقمی در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان می‌رسیم که مبلغ قابل‌توجهی است. برآورد ارزش ریالی ایستگاه‌ها و متعلقات آنها (ورودی‌ها، پله‌برقی و آسانسورها، پست‌های برق، سامانه‌های تهویه هوا و سایر تجهیزات تاسیساتی) براساس قیمت‌های کارشناسی روز انجام شده و عددی خیالی یا طبق حدس و گمان نیست.

با آنچه عنوان شد، می‌توان گفت شرکت مترو تهران در چهار سال اخیر علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته توسط اعضای شورای اسلامی پایتخت و مدیران ارشد شهرداری تهران برای تامین به‌موقع و مکفی منابع مالی اما به دلیل شرایط وخیم اقتصادی کشور که با مشکلات ناشی از بروز و همه‌گیری بیماری کرونا همراه شد، تقریباً با دست نیمه خالی دست به کارهایی زد که یکی از آنها ثبت رکورد افتتاح میانگین هشت ایستگاه در هر سال از دوره کنونی مدیریت شهری بود.

فهرست برآورد ارزش ریالی اقدامات اجرایی مترو در ۴ سال گذشته

عنوان

احجام/تعداد

ارزش ریالی

مسیر

۴۰ کیلومتر

۱۶۲۰

ورودی جدید

۱۲

۱۵۰

ایستگاه

۳۰

۲۱۹۶

پست برق

۵

۲۸۰

سامانه تهویه

۷۸

۵۳۳

آسانسور

۶۲ دستگاه

۶۰

پله برقی

۲۸۰ رشته

۶۳۶

تکمیل تجهیزات

۳۰ (ایستگاه)

۲۹۵۲

قطار (رام ۷ واگنه)

۱۹ رام

۱۱۹۷

جمع

۹۶۲۴

قیمت‌ها به میلیارد تومان است.
قیمت‌ها به ارزش ریالی زمان انجام اقدامات مربوط مییشود و براساس بهای فعلی تجهیزات محاسبه نشده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.