شهر و روستا

از هوشمندسازی و تجمیع پیمانکاران حوزه پسماند تا تشکیل کارگروه برای کودکان زباله‌گرد

به گزارش خبرنگار شهر، پسماند و چگونگی مدیریت آن در دوره های مختلف شهرداری همواره محل بحث و توجه جدی بوده است و تلاش شد که با تهیه طرح ها و اقدامات مختلف گوشه ای از مشکلات و معضلاتی که پسماند و میزان بالای تولید آن در کلانشهر تهران ایجاد کرده، حل شود. شهرداری تهران به عنوان یکی از متولیان اصلی حوزه پسماند در شهر تهران در این دوره، پسماند و حل معضلات و استفاده از فرصت های آن را در سرفصل اقدامات و یکی از اولویت های خود قرار داده است. جست‌وجویی ساده در سخنرانی های شهردار تهران در برنامه ها و جلسات مختلف در این دوره از مدیریت شهری، گواه این ادعاست و به نظر می رسد که به زودی شاهد تغییر در رویه جمع آوری پسماند و تحول در این حوزه باشیم.

در این گزارش تلاش شده با بررسی نقطه نظرات شهردار پایتخت به اهمیت مقوله پسماند نزد شهرداری تهران پرداخته شود.

زاکانی در همایش بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه تربیت مدرس گفت: ۱۳ میلیون نفر جمعیت روزانه تهران است و مشکلات آن بسیار زیاد که برای حل آن نیازمند علم و دانش هستیم. مثلا مشکلات در حوزه پسماند حتما یک راه منطقی و علمی و دقیق دارد اما اینکه این طلای سیاه به بلای جان ما در تهران تبدیل شده حکایت از این می کند که نیازمند یک طریق درست و اراده صحیح برای عبور از مشکلات هستیم.

تشکیل کارگروهی برای کودکان زباله گرد

شهردار تهران درباره جمع آوری پسماند هم بیان داشته است: رویه جمع آوری پسماند در حال تغییر است و پرونده آن جمع خواهد شد. هشت پهنه ایجاد شده و مسیر مشخصی را دنبال می کنیم که امکان کار برای کودکان خیابانی جمع خواهد شد.

وی همچنین در نشست خبری خود تاکید کرد: یک کارگروه برای کودکان پسماند تشکیل خواهد شد.

توجه به پسماند در دیدارها و تفاهم نامه های داخلی و خارجی

زاکانی در جلسه با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بر همکاری با این معاونت جهت ایجاد مرکز نوآوری پسماند تاکید کرد.

همچنین در امضای تفاهم‌نامه همکاری بین شهرداری تهران و شهرداری گوانجو نیز ضمن تاکید بر تحکیم و گسترش روابط دوستانه بین شهروندان دو شهر، ارتقا مناسبات فرهنگی، گردشگری، اقتصادی و تجاری؛ سرمایه گذاری در طرح های مورد علاقه طرفین در حوزه های خدمات شهری و مدیریت پسماند نیز از جمله موارد مطروحه بود.

شهردار تهران در دیدار با سفیر ایتالیا نیز درباره مشارکت، سرمایه‌گذاری و انتقال دانش و تجربه شرکت‌های ایتالیایی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت پسماند مذاکراتی را انجام داد و سفیر ایتالیا نیز در این دیدار عنوان کرد که شرکت های ایتالیایی می توانند در زمینه مدیریت آب، مدیریت پسماند و انرژی های تجدید با شرکت های ایرانی در تهران همکاری کنند.

زاکانی در دیدار با آیکاوا کازوتوشی سفیر ژاپن در ایران نیز بر استفاده تهران از تجارب ژاپن در حوزه حمل و نقل، محیط زیست، پسماند، ساخت و ساز،  ابنیه ، تکنولوژی و حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: متقابلا می توانیم ظرفیت هایی که در تهران داریم را برای ژاپن عملیاتی کنیم.

وی همچنین در آیین امضا تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین شهرداری و وزارت نفت به مواجهه با «طلای کثیف» در حوزه پسماند اشاره کرد و گفت: روزانه ۶۷ درصد زباله تهران، معادل ۵ هزار و ۵۰۰ تن پسماند در شهر تهران دفن می‌شود. این دفع پسماند سالیان متمادی است که در شهر تهران انجام می‌شود. باید به سمتی حرکت کنیم تا این عدد به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند که رسیدن به این هدف با این دست تفاهمات امکان پذیر است.

طرح موضوع استفاده از فناوری در حوزه پسماند

شهردار تهران در برنامه «صف اول» شبکه خبر درباره اقدامات اجرایی جدید در حوزه جمع آوری پسماند، بیان کرد: طلای سیاه موجود در شهر تهران بیش از ۴ هزار میلیارد تومان قیمت دارد. شهرداری تهران نیز هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند تا ۶۷  درصد زباله را به آرادکوه منتقل و دفن کند. ۶۴ پیمانکار در ۱۲۳ ناحیه، ۲۲ پیمانکار برای پسماند خشک در ۲۲ منطقه تهران وجود دارد که در مجموع با تلاش آنها، ۵ هزار و ۵۰۰ تن زباله روزانه به آرادکوه منتقل می‌شود.

وی در ادامه گفت: تلاش می‌شود که تجمیع و انتقال پسماند به هشت حوزه پهنه‌ای تبدیل شود که هر حوزه پهنه‌ای، دو الی سه منطقه را شامل می‌شود. تفکیک از درون خانه از طریق فرهنگ سازی، پیمانکار، مشارکت و سرمایه گذاری با فناوری‌های نوین در هر پهنه شکل می‌گیرد و تلاش می‌شود که انتقال زباله به آرادکوه حدود ۵ تا ۱۰ درصد از ۶۷ درصد کاهش یابد.

زاکانی در برنامه تلویزیونی «سلام صبح‌بخیر» نیز موضوع پسماند را مطرح و عنوان کرد: برای تحکیم گلوگاه ها، لایحه‌ای به شورا دادیم تا بتوانیم سازمان فناوری‌های نوین را در شهرداری راه اندازی کنیم؛ در بحث فناوری در حوزه پسماند تحقیقات جدی را دنبال کرده ایم؛ این طلای کثیف ۴۵۰۰ میلیارد ارزش دارد اما ما بیش از هزار میلیارد پول می دهیم تا جمع شود و این مسأله برای ما باخت است بنابراین مسیری را دنبال می کنیم تا با فناوری‌های جدید سوخت و انرژی و مواد قابل مصرف را از آن تامین و مواد دفعی حداقلی داشته باشیم.

تعریف ۸ پهنه جمع آوری پسماند و استفاده از یک پیمانکار مشترک در این پهنه ها

وی در صحن شورا برای توضیح درباره سازمان فناوری های نوین حاضر شده بود، با بیان اینکه همه فناوری‌های غیر دیجیتال را در این سازمان جدید، پیش بینی کردیم، تصریح کرد: مثلا بحث فناوری هاضم در حوزه پسماند را این سازمان دنبال می کند در حالی که سازمان فاوا نمی تواند این مسأله را دنبال کند. روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری می کنیم که ۵ تا ۵۵۰۰ تن از آن به آرادکوه منتقل می شود. چهارماه است در حال تلاش هستیم که ۸ مرکز MRF را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از فناوری این ۵۵۰۰ تن را به ۳۵۰ تن و به زیر ۵ درصد برسانیم. به زودی اولین قرارداد بسته می شود و نوع جمع آوری را بر مبنای فناوری از درون خانه تا آرادکوه به یک مدیریت واحد می سپاریم.

شهردار تهران افزود: این پسماندها را ۶۴ مجموعه در نواحی جمع آوری می کنند و ۲۲ مجموعه نیز در مناطق زباله های خشک را تفکیک می‌کنند و در ۸ مجموعه جمع آوری و به آرادکوه منتقل می شود، کاری که مبتنی بر فناوری با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین اتفاق می افتد این است که در نوع جمع آوری تحول ایجاد می شود در حالی که فاوا با این مقوله نسبتی ندارد؛ این ۸ مرکز هر کدام با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری زباله دریافتی را به انرژی، کمپوست و موارد قابل بازیافت تبدیل خواهند کرد و بخش های عمده آن امسال شدنی است. برنامه داریم امسال چهار قرارداد را نهایی و  تا ظرف ۱۸ ماه  آینده ۴ قرارداد دیگر را نهایی کنیم تا این پرونده به نتیجه برسد.

زاکانی در نشست فصلی مدیران شهرداری با بیان اینکه بخشی از برنامه های شهرداری تهران توسعه ای است، افزود: بخش دیگری از برنامه های مدیریت شهری تحولی است؛ مانند هوشمند سازی؛ به عنوان مثال در حوزه پسماند شیوه جمع آوری و توسعه خدمت در این حوزه متفاوت شود تا چهره شهر اینگونه نباشد که تعدادی کودک معصوم تا کمر در مخازن زباله خم شوند و مورد استثمار دیگران قرار گیرند. ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی کارهای بسیار بزرگی را در دستور کار داریم که باید همت کنیم تا آن را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از آفت های بر سر راه پیشرفت تهران بی توجهی به دانش بنیان بودن طرح ها و ایده هاست، تاکید کرد: کارهای دانش بنیان و فناورانه کارهایی است که ما را چندین قدم جلو می برد. در حال حاضر در حوزه پسماند برای کارخانه های M.R.F که قرار بود در ۸ پهنه از شهر تهران ایجاد شود، از شیوه های نوین استفاده می کنیم تا ۳۰ درصد پسماندی که براساس طرح پیشین قرار بود به آرادکوه منتقل شود، به ۵ درصد برسد.

به گفته شهردار تهران، در اجرای این طرح شرایط به گونه ای در نظر گرفته شده که پیمانکار پسماند از محل تولید زباله در خانه تا کارخانه یک نفر باشد و در واقع این ۸ پهنه پیمانکاران متفاوتی نداشته باشند.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل