×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

آغاز انتقال آب به ۸۵۰ روستای زابل با اعتبار هزار میلیاردی

به گزارش روستانیوز به نقل از خانه ملت، اعضای مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی در سرکشی به حوزه‌های انتخابیه به صورت گسترده، ضمن بازدید و بررسی مشکلات، نشست‌هایی را با مسئولان مربوطه جهت حل مشکلات حوزه انتخابیه برگزار کردند.

سرگزی: سرکشی به ۵۰ روستا و حل مشکلات حوزه برق در آستانه فصل گرما
محمد سرگزی با اشاره به اقداماتی که در حوزه انتخابیه در راستای بازدید‌های نظارتی خود صورت داده و پیگیری کرده است، گفت: در حوزه راه، پروژه بزرگراهی زابل-زاهدان با سرعت خوبی در حال پیشرفت است و آسفالت جاده‌های روستایی به میزان ۴۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفته است.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه طرح هادی ۴۰ روستا در سه ماه اخیر اجرا می‌شود، اظهار داشت: در هفته اخیر به ۵۰ روستا سرکشی شد و مشکلات برق اعم از افت ولتاژ، کابل‌های خودنگهدار و اصلاح شبکه کلی روستا‌ها با اعتباری قریب به صد میلیارد تومان آغاز شد که برخی از آن‌ها تا قبل از ایام پیک مصرف برق و برخی از آن‌ها تا پایان سال جمع بندی می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه اصلاح انتقال شبکه آب داخل روستا‌های حوزه سیستان که ۸۵۰ روستا را مشمول می‌شود و برای امسال اعتباری نزدیک هزار میلیارد تومان آغاز شده، عنوان کرد: همچنین انتقال آب از تهلاب برای جبران کمبود آب چاه نیمه‌ها در مواقع اضطرار شروع شده است.
سرگزی همچنین با اشاره به تأمین تجهیزات بیمارستانی برای حوزه انتخابیه، یادآور شد: دستگاه ام آر آی برای شهر زابل خریداری شده و در حال ورود به کشور است که در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) زابل جانمایی می‌شود همچنین دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان زهک و تجهیزات دیگر پزشکی برای بیمارستان‌ها از وزیر بهداشت درخواست کردیم که به زودی اختصاص می‌یابد.
وی افزود: در حوزه مدارس نیز با توجه به آغاز فصل گرما و ضرورت تأمین وسایل سرمایشی، مقرر شد تعداد قابل توجهی اسپیلت به مدارس داده شود که بعد از خریداری نصب خواهد شد.
رییس مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس در پایان با اشاره به موضوعات تقسیمات کشوری منطقه خود، خاطرنشان کرد: موضوع تبدیل دهستان‌های جهان آباد و سفیدابه به بخش را در دستور کار داریم که اولی در وزارت کشور در حال بررسی است و دومی هم باید در هیأت دولت مطرح شود.

سعیدی: آغاز مجدد پروژه تأسیس اورژانس و سوانح سوختگی چابهار بعد از سال‌ها توقف
معین الدین سعیدی با اشاره به دعوت از نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای سفر به منطقه گفت: در این سفر کلنگ زنی ساماندهی و اجرای معابر، زیرسازی و آسفالت به متراژ صد هزار متر مربع در حاشیه شهر چابهار را داشتیم که مقرر شد تا هفته دولت به بهره برداری برسد.
نماینده مردم چابهار، نیک شهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنیاد مسکن احداث سه پارک در حاشیه شهر چابهار را آغاز کرد که در هفته دولت به بهره برداری می‌رسد همچنین این بنیاد متعهد شد سالن ورزشی بخش تلنگ شهرستان قصرقند را احداث کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر بنیاد مسکن متعهد شد منازل نیمه کاره روستایی که از سیل ۹۸ مانده بود را با حضور استان معین، خراسان شمالی تأمین کند، همچنین متعهد شد ۱۱ روستای منطقه که در معرض فرسایش خندقی است را دایک حافظتی بزند.
سعیدی با اشاره به دیدار با وزیر بهداشت، عنوان کرد: عین اللهی متعهد شد بیمارستان بخش پلّان که ۳۱ سال از کلنگ زنی آن می‌گذرد و اکنون تأمین اعتبار کامل شده و را هرچه سریع‌تر در فرایند ساخت قرار دهد که تا پایان سال به بهره برداری برسد همچنین پروژه تأسیس اورژانس و سوانح سوختگی که مدت‌ها متوقف شده بود آغاز خواهد شد.
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: بازدید به همراه مدیرکل راهداری از منطقه داشتیم که مقرر شد ۴۳ کیلومتر از جاده‌های آنتنی در بخش پُلّان را آسفالت کرده و راه‌های روستایی چابهار و قصرقند را آسفالت کنند.
وی همچنین تصریح کرد: از فتاح رئیس بنیاد مستضعفان برای تأمین ۳۰۰ ترانس در حوزه برق منطقه تشکر می‌کنم که با همین اقدام، افت ولتاژ جبران شده و پروژه‌ها در حال ادامه هستند.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه آب، در حدود یک سال و نیم اخیر به حدود ۳۰۴ روستا آبرسانی کردیم، اما هنوز شاخص دسترسی در بخش مرکزی چابهار صفر است و حتی یک متر لوله کشی آب ندارد و صد در صد مردم با تانکر آب دریافت می‌کنند.

دهمرده: معدن جانجا و کارخانه لاستیک مسیری برای پایداری تأمین معیشت مردم زابل
حبیب اله دهمرده نیز در گفت و گویی با اشاره به برخی اقدامات نظارتی انجام شده برای توسعه استان، عنوان کرد: افغانستان در محدوده سیستان، دیوار مرزی کشیده که ما نتوانیم از ظرفیت مرز استفاده کنیم در حالی که این منطقه به عنوان منطقه آزاد بوده و بازارچه‌های مرزی و طرح رزاق در آن جریان دارد.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند و نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سوال از وزیر کشور در خصوص دیوارکشی افغانستان در مرز سیستان، گفت: وحیدی تعهد کرد در بازه زمانی ۴۰ روزه که تا کنون ۱۰ روز آن گذشته است، این موضوع را پیگیری کند همچنین در این خصوص از کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در دولت افغانستان، توضیح و گزارش خواسته ام.
وی در ادامه خشکسالی و بحران آب را یکی از مشکلات حاد منطقه دانست و افزود: برای حل بحران آب راهکار‌هایی تعریف کردم که قانونگذاری نیز شد و یکی از این راهکار‌ها انتقال آب از دریای عمان است و این پروژه آغاز شده و اعتبار و ردیف بودجه دارد. همچنین استفاده از آب‌های ژرف را نیز شروع کردیم و قصد داریم پروژه جلوگیری از تبخیر و رسوب زدایی را نیز به سرانجام برسانیم، ضمن اینکه درباره موضوع حق آبه ایران از افغانستان نیز از وزیر خارجه سوال کرده ام که وی تعهد کرد در این خصوص اقدامی اساسی انجام دهد.
دهمرده همچنین در حوزه اشتغال زایی بیان داشت: معدن جانجا که با مس سرچشمه شباهت دارد می‌تواند اشتغال زایی بزرگی در منطقه داشته باشد که هولدینگی در این خصوص کار خود را آغاز کرده و بنده نیز از وزیر صنعت در این خصوص پیگیر هستم همچنین پروژه دیگری که منجر به اشتغال زایی در منطقه می‌شود، کارخانه لاستیک است که سال‌ها پیش، کلنگ آن زده شده و باید به اتمام برسد تا زندگی پایداری به لحاظ تأمین معیشت برای مردم ایجاد شود.
این عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: پروژه راه آهن و بزرگراه از زابل به میلک که در نهایت به زاهدان رسیده و منطقه را به شبکه مرکزی وصل می‌کند در حال اجرا است، اما نیاز به تسریع دارد.
وی افزود: نیروگاه بادی میل نادر جهت تولید برق، کار بسیار بزرگی است که ۶ سال است پروژه آن آغاز شده، اما شتاب لازم را ندارد و می‌تواند به عنوان یک انرژی تجدیدپذیر در منطقه تأمین انرژی کند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه گاز برای اولین بار و بعد از چند سال به زابل رسیده است، خاطرنشان کرد: همچنین در حوزه ورزش پیگیر احداث یک پارک بانوان برای این قشر در زابل هستیم.

مالکی: بازسازی حاشیه شهر زاهدان توسط بنیاد مسکن و بنیاد جانبازان در دست اجرا است
فداحسین مالکی با اشاره به پهناوری استان سیستان و بلوچستان که باعث می‌شود مشکلات منطقه بر زمین مانده و حل نشود، گفت: این استان با ظرفیت‌هایی و به ویژه موقعیت طلایی که با توجه به موضوع ترانزیت دارد، هنوز نتوانسته از ظرفیت‌های موجود خود استفاده کند.
نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با انتقاد از شرایط راه‌های استان، اظهار داشت: طبق آمار‌های کشوری، استان سیستان و بلوچستان بیشترین فوتی‌ها را در جریان تصادفات مرگبار جاده‌ای داشته و هنوز تعهدات در این خصوص عملیاتی نشده است.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت رسیدگی به وضعیت حاشیه نشینی در زاهدان، عنوان کرد: زاهدان به عنوان مرکز استان سیستان و بلوچستان حدود ۴۴ درصد حاشینه نشینی دارد که با پیگیری از بنیاد مسکن و بنیاد جانبازان، تعدادی از محلات حاشیه نشین زاهدان در حال بازسازی است و اعتبارات خوبی هم برای آن در نظر گرفته است.
مالکی همچنین با انتقاد از اینکه زاهدان تنها شهری است که به عنوان مرکز استان، پروژه ملی ندارد، اظهار داشت: مهم‌ترین پروژه‌ای که باید به زودی در منطقه اجرا شود، پتروشیمی است که طبق اعلام وزارت نفت، بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص را می‌تواند جذب کند و هم اکنون منتظر مراحل اجرایی آن هستیم، اما بروکراسی اداری در وزارتخانه‌ها به حدی بالا است که باید کفش آهنین به پا کنیم البته در این خصوص از وزیر نفت سوال شده است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مشکلاتی داشت که با پیگیری از وزیر بهداشت و تغییر ریاست این دانشگاه، وضعیت رو به بهبود است، اما باید وضعیت پزشکی و درمانی منطقه اصلاح شود چرا که حجم بالایی از شهروندان برای درمان به استان‌های همجوار مثل یزد سفر می‌کنند در حالی که ما خودمان می‌توانیم مقصد درمانی برای پاکستانی‌ها و افغانستانی‌ها باشیم.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: خیرین در سیستان و بلوچستان خیلی خوب فعال هستند و تعداد زیادی مدرسه به خصوص بعد از بازگشایی آن‌ها بعد از شیوع کرونا، افتتاح شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.