×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

پایتخت ۱۷ درصد آب شرب کل کشور را مصرف می‌کند/تهران جزء شش استان با تنش آبی

به گزارش خبرنگار شهر، محمد رضا بختیاری در شصت و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص وضعیت بارندگی در تهران اظهار کرد: آب شهر تهران توسط پنج سد طالقان، امیرکبیر، لار، لتیان و ماملو تامین می شود که مخازن آن یک میلیارد متر مکعب است که ۵۰ درصد از غرب و ۵۰ درصد از شرق تهران را تامین می کند.

۳۰ درصد منابع زیرزمینی از ۶۰۰چاه موجود در پایتخت
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ۷۰ درصد از منابع آب سطحی و ۳۰ درصد زیر زمینی است، یادآور شد: در پایتخت ۶۰۰ حلقه چاه داریم که ۳۰ درصد منابع زیرزمینی از محل این چاه هاست.
بختیاری با اشاره به اینکه مصرف آب شرب از هفت تصفیه خانه شهر تهران یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب است، یادآور شد: ۹ میلیون و ۴۵۵ هزار نفر از این آب شرب بهره مند می شوند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران گفت: یک میلیون و ۱۴۵ هزار انشعاب و ۱۰ هزار کیلومتر لوله گذاری در شهر انجام شده است. ۱۴۹ باب مخزن در شهر تهران وجود دارد که حجم آن دو میلیون و ۷۳۵ هزار متر مکعب است.

امسال دومین سال خشکسالی متوالی است/تهران جزء شش استان با تنش آبی
وی با تأکید بر اینکه امسال دومین سال خشکسالی متوالی است، تصریح کرد: وضعیت بارندگی استان تهران اصلا مناسب نیست و تا کنون ۱۷۹ میلی متر بارندگی داشتیم و در حال حاضر تهران جزء شش استان با تنش آبی به شمار می رود.
بختیاری همچنین تصریح کرد: سال قبل حجم آب ۸۱۷ میلیون متر مکعب بوده و امسال به ۶۱۵ میلیون متر مکعب رسیده که بر این اساس کاهش ۲۰۰ میلیون متر مکعبی را شاهد بودیم . این اتفاق، تهران را با مشکل روبه رو کرده و تمام چاه ها در مدار قرار گرفته اند چون ناچاریم حجم مخازن را برای پایان شهریور ماه نگهداریم.

تهران ۱۷ درصد آب شرب کل کشور را مصرف می کند
وی با بیان اینکه تهران ۱۷ درصد آب شرب کل کشور را مصرف می کند، یادآور شد: میزان مصرف در تهران یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون متر مکعب و در کشور ۶.۶ میلیارد متر مکعب است. مصرف آب شرب ۵۹ متر مکعب در ثانیه است که ۴۵ متر مکعب در شهر تهران و ۱۴ متر مکعب در سایر شهرهاست.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه دو تصفیه خانه وارد مدار شده است، یادآور شد: اگر کمک شورای شهر تهران در تبصره سه نبود سال قبل تهران با چالش جدی مواجه می شد و ۶۰۰ هزار نفر در تهران با مشکل قطعی کامل آب روبه رو می شدند. سال قبل در اوج مصرف آب شرب دو هزار و ۵۰۰ لیتر آب با کیفیت وارد مدار شد و فشار آب زیرزمینی نیز کاهش یافت.
وی ادامه داد: امسال ۱۹ کیلومتر توسعه شبکه، ۷۸ کیلومتر اصلاح و بازسازی و ۹ حلقه چاه حفر خواهد شد و ۱۷۴ هزار متر مکعب وارد مدار می شود که یک رکورد خواهد بود.
بختیاری با اعلام اینکه ۲۵۰ هزار متر مکعب مخزن وارد شهر تهران می شود، گفت: با این اقدام ظرفیت مخازن شهر تهران به سه میلیون متر مکعب می رسد و تهران از جمله معدود پایتخت ها خواهد بود که ظرفیت مخازن آن به ۱۰۰ درصد خواهد رسید.
وی با بیان اینکه امسال ۱۲۰ مخزن اضطراری ایجاد و عقب ماندگی سال قبل جبران می شود، تصریح کرد: این مخازن از تکنولوژی های جدید بود و یک سال مطالعات صورت گرفت تا عقب ماندگی ها جبران شود.

بختیاری همچنین خاطرنشان کرد: برای اولین بار سد ماملو وارد مدار شد و پنج میلیون متر مکعب آب به جنوب و جنوب شرق تهران گسیل شد و ۲.۵ میلیون نفر از مردم جنوب تهران از این منابع آب بهره مند شدند که در عدالت اجتماعی در کیفیت آب، گام بسیار بزرگی بود. اعتبارات این طرح از منابع آب تبصره سه شورای اسلامی شهر و منابع شرکت آب و فاضلاب تأمین شد.

اتمام احداث رینگ تهران تا ۴سال دیگر
وی با تأکید بر اینکه احداث رینگ تهران مهمترین پروژه است، یادآور شد: با احداث این رینگ بزرگترین آرزوی تهران برآورده خواهد شد و سدهای تهران به هم متصل می شود. ۶۵ درصد تا کنون اجرا شده و ظرف سه تا چهار سال این پروژه بزرگ محقق خواهد شد.

بختیاری با بیان اینکه باید ۳۷۴ مخزن اضطراری در تهران ایجاد شود، اظهار کرد: اگر زلزله در تهران اتفاق بیفتد ۳ تا ۹ روز آب در تهران تأمین خواهد شد. مطالعات متعددی صورت گرفته و قرار است تا دو سال آینده این تعداد مخزن در مناطق تهران کارگذاری شود که قریب به ۹ میلیون نفر از منابع آب این مخازن در صورت نیاز استفاده کنند. تا پایان امسال ۱۲۰ مخزن کارگذاری می شود و ۱۰۰ مخزن نیز نیمه دوم سال به مناقصه گذاشته می شود تا عقب ماندگی ها جبران شود.
وی با بیان اینکه تصفیه خانه جنوب تهران با ظرفیت ۱۲ متر مکعب بر ثانیه بزرگترین تصفیه خانه در خاورمیانه است، یادآور شد: ۱۲ تصفیه خانه در تهران داریم که ۶۵ درصد تهران را پوشش می دهد. اجرای تصفیه خانه ها با استفاده از اعتبارات جهانی انجام می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران تأکید کرد: با وجود کم آبی، در سال گذشته حتی یک ساعت قطعی آب در شهر تهران نداشتیم.
انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.