×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

ارتباط تنگاتنگ مدیریت صحیح پسماند با ارتقا سلامت شهروندان و محیط زیست

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان مدیریت پسماند، امیر حسن جعفری ورامینی در برنامه ضربان و در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص ضرورت مدیریت پسماند، بر نقش خودپالایی طبیعت در تجزیه مواد زائد جامد و پسماند تولیدی شهروندان تاکید کرد و گفت: افزایش جمعیت و تولید انبوه پسماند توسط شهروندان سبب می‌شود سرعت این خودپالایی به میزان آلودگی ایجاد شده در محیط نرسد. از این رو سلامت محیط زیست نیازمند مدیریت پسماند و البته تعامل عموم مردم در انجام بهینه این امر است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند ضمن تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان در مدیریت صحیح پسماند، افزود: عدم تفکیک اصولی پسماندهای تر و خشک توسط شهروندان، موجب گردش آلودگی در طبیعت و به مخاطره انداختن جان افراد می شود. لذا تمام برنامه‌های مدیریت شهری بر پایه مدیریت بهینه پسماند همچون کاربرد روش‌های نوین جمع‌آوری و دفع پسماند تدوین شده است تا در نهایت، پسماند جمع‌آوری شده از سطح شهر با کیفیت مناسب جهت بازیافت و استفاده در صنایع تبدیلی، به مجتمع پردازش و دفع آرادکوه وارد شود.

وی با اشاره به تولید کود کمپوست با کیفیت، به عنوان یکی از اثرات اجرای درست تفکیک پسماند در مبدا توسط شهروندان، خاطر نشان کرد: با رعایت اصول مدیریت پسماند از جمله جداسازی پسماند خشک و تر در مبدا همچنین آبگیری پسماندهای خانگی توسط مردم، شاهد بازگشت تاثیرات مثبت آن در حوزه سلامت و بهداشت عمومی جامعه خواهیم بود. 

جعفری در ادامه با تاکید بر اهمیت برنامه‌ریزی و اتخاذ تمهیدات لازم توسط تولیدکنندگان کالا برای تولید محصولات قابل بازیافت، افزود: در همین راستا سازمان مدیریت پسماند با انجام اقداماتی نظیر استقرار تعداد ۴۵۵غرفه در سطح شهر، ارائه مخازن تفکیک پسماند به مجتمع‌های مسکونی و آپارتمان‌ها و افتتاح مجموعه‌های دریافت پسماند خشک از جمله گلماند، ورزش‌ماند و پسماند بیمه، زیرساخت‌های لازم جهت تفکیک پسماند در مبدا را با تمرکز بر تغییر سبک زندگی شهروندان مهیا نموده است. به طوری که در مجموعه‌های مذکور در ازای دریافت پسماند خشک از شهروندان به آنها گلدان، انواع وسایل ورزشی و خدمات بیمه‌ای متنوع ارائه می‌شود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان مدیریت پسماند با اشاره به ضرورت رعایت نکات مربوط به آبگیری و کم حجم‌سازی پسماندها توسط شهروندان، گفت: افراد می‌توانند با شرکت در طرح “خشکاله” و خشک کردن و آبگیری پوست میوه‌جات خود، باقیمانده آنها را به غرف بازیافت تحویل داده و علاوه بر دریافت مبلغ مربوطه، از تولید شیرابه و آلودگی آب‌های زیرزمینی نیز جلوگیری کنند.

وی در انتها با تاکید بر لزوم قانون‌گذاری برای تعهد و مسوولیت تولیدکنندگان در ازای پسماند تولیدی خود، گفت: تلاش مدیریت شهری برای برنامه‌ریزی در عرصه مدیریت پسماند، بر حداقل دفن پسماندهای تولیدی استوار بوده و سامانه ارتباط مردمی شهرداری تهران “۱۳۷” نیز در کنار فعالیت تمام مجموعه‌های ذکر شده، یک روش آسان جهت دریافت پسماند خشک شهروندان است.

انتهای پیام 

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.