×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تدوین سند سلامت محلات اولویت مدیریت شهری است

به گزارش شهر؛ زهرا شمس احسان ضمن تبریک هفته سلامت به عموم شهروندان تهران و همچنین همکاران خود در شهرداری تهران و اداره کل سلامت گفت : حقوق شهروندان ایجاب میکند در هر فرصتی وظایف مدیریت شهری در قبال ارتقاء کیفیت زندگی آنها بازنگری شود و این انتظاری است که مردم از مدیریت شهری دارند.
شمس احسان با اشاره به اینکه مطالعات نشان میدهد تنها ٢۵ درصد  از سلامت به عوامل زیستی-پزشکی (بیومدیکال) مرتبط است و ٧۵ درصد سهم عوامل اقتصادی، اجتماعی و محیطی است، افزود: سلامت نه یک مفهوم تک بعدی به معنای سلامت جسمی و فقدان بیماری های جسمی، بلکه یک مفهوم چند ساحتی است و یک فرد سالم علاوه بر سلامت جسمانی، باید از سلامت روانشناختی و سلامت معنوی برخوردار باشد و خود را در هماهنگی و تعامل مثبت با جامعه ادراک کند که از آن به سلامت اجتماعی یاد می شود.
وی ادامه داد: سلامت به خودی خود شکل نمیگیرد و مولفه های زیادی بر آن تاثیرگذار هستند؛ از انتخاب های فردی افراد گرفته تا میزان دسترسی آنها به خدمات سلامت و نیز مولفه های محیطی و کالبدی که به طرق مختلف سلامت افراد را تحت شعاع قرار می دهند. از سویی شهر به مثابه مهم ترین زیست بوم انسانی پیوند بلافصلی با سلامت شهروندان دارد و به همین تناظر سیاستگذاری ها و برنامه ریزی در حوزه مدیریت شهری به صورت مستقیم و غیرمستقیم سلامت شهروندان را تضمین و یا تهدید می کند. از این جهت ورود مستقیم شهرداری تهران به موضوع سلامت در قالب فعالیت های اداره کل سلامت قابل ارزیابی است. بسیاری از ماموریت های شهرداری تهران از جمله سازوکارهای مدیریت پسماند، سیاست های ناظر بر ترافیک شهری و ساماندهی ناوگان حمل و نقل عمومی و وظایف مربوط به کاهش آلاینده ها  تاثیر غیر قابل انکاری بر وضعیت سلامت شهروندان دارند.
 این عضو شورای شهر تهران در ادامه با ذکر  برخی از ارزش های حاکم بر فعالیت های شهرداری تهران در حوزه سلامت بیان کرد: یکی ازموضوعاتی که درشهرداری تهران به آن توجه شده، عدالت محوری است که به منظور توجه بیشتر به مناطق و اقشار در معرض عوامل تهدیدکننده سلامت، محله محوری با هدف توسعه شبکه سلامت محلی و تصمیم گیری متناسب با وضعیت کالبدی و جمعیت شناختی محلات، خانواده محوری با تاکید بر اصلاح سبک زندگی، بسترسازی مسئولیت پذیری شهروندان و مردمی سازی سلامت  با هدف توسعه فعالیت های داوطلبانه در حوزه سلامت، مسئولیت پذیری اجتماعی بنگاه ها با انگیزه جلب همکاری شرکت ها و بنگاه های اقتصادی در امر سلامت شهر و توانمندسازی شهروندان در امر سلامت به منظور تاکید بر خودمراقبتی اشاره کرد و عنوان کرد تمام مجموعه شهرداری تهران باید با نهایت توان این نکات را در مسیر خدمات رسانی خود در نظر بگیرد.
وی یاداور شد: مواردی همچون بهبود وضعیت سلامت روان با بسترسازی دسترسی شهروندان به خدمات سلامت روان و ارتقاء سواد سلامت شهروندان، بهبود وضعیت سلامت اجتماعی با برنامه ریزی به منظور ارتقاء مولفه های ارتقاءدهنده اعتماد، نشاط و مشارکت اجتماعی، بهبود و اصلاح سبک زندگی غیرهمسو با سلامت، برنامه ریزی به منظور افزایش حضور و مشارکت اجتماعی گروه های مورد بی مهری اجتماعی نظیر سالمندان و افراد توانخواه، تسهیل و بهبود مشارکت و مسئولیت پذیری به ویژه جوانان و گروه های داوطلب و جهادی در حوزه سلامت، تدوین سند سلامت محلات به منظور شناسایی آسیب پذیری محلات، احصاء فرصت های مردمی و کالبدی، ساماندهی و توسعه کمی و کیفی گروه های خودیار در حوزه سلامت، جلب مشارکت و مسئولیت پذیری شرکت ها و بنگاه های اقتصادی با اهداف حوزه سلامت، همکاری با وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها در حساس سازی شهروندان نسبت به انجام پایش مستمر سلامت خود و تعامل حداکثری درون و فراسازمانی در تعریف کارویژه های سلامت در مناطق آسیب پذیر شهری  مهمترین انتظارات از شهرداری تهران و مشخصا اداره کل سلامت است.
شمس احسان تاکید کرد: باید یادآوری کنم در پاندمی کرونا بیش از پیش متوجه شدیم که هر زمان مشارکت مردم را داشته ایم، موفقیت دست یافتنی بود. آنجا که شاهد همدلی و نظارت مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی بودیم، دغدغه مندی و مسئولیت پذیری آنها در حمایت از اقشار آسیب پذیر امیدوارکننده بود.

انتهای پبام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.