×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

لزوم فعالیت بخش غیردیجیتال فناوری در سازمان فناوری‌های نوین/ باید سازمان فاوا زیر نظر بالاترین مقام سازمان باشد

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی در پنجاه و هشتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با طرح این پرسش که سازمان فناوری اطلاعات در شکل و شمایل فعلی چه ضرورتی برای موضوعات فناوری‌های نوین دارد، گفت: همان مجموعه می‌تواند بار کار را برعهده گیرد. فناوری به دو قسمت دیجیتال و غیر دیجیتال تقسیم می‌شود؛ همه فناوری‌های دیجیتال در سازمان فناوری فعلی دنبال می‌شود و فناوری غیردیجیتال در سازمان پیشنهاددهنده شهرداری دنبال خواهد شد؛ این دو سازمان قابل ترکیب با یکدیگر نیستند.

شهردار تهران در ادامه اضافه کرد: درخواست شهرداری این بود که سازمان فناوری از زیرمجموعه معاونت جدا شود.

وی درباره چرایی این پیشنهاد گفت: این اتفاق مسبوق به سابقه بود و زمانی ‌که آقای قائمی با آقای قالیباف کار می‌کرد؛ اگر آقای قالیباف به عنوان شهردار، پشت سر سازمان فناوری نبود، این سازمان امکان پیشبرد اهداف خود را نداشت.

باید داده‌های قسمت‌های مختلف شهرداری با هم تجمیع شود

زاکانی با بیان اینکه وظیفه سازمان فاوا تجمیع و تحلیل داده‌ها است، عنوان کرد: بخش دیجیتال در این مجموعه متمرکز می‌شود و بنابر دلایلی باید به عنوان مغزافزار سازمان در اختیار شهرداری باشد؛ دلیل نخست این است که اگر بخش دیجیتال به عنوان اصلی ترین ابزار مدیریتی در اختیار رییس و بالاترین مقام سازمان نباشد و اراده او پشت ماجرا قرار نگیرد، امکان پیشبرد این کار وجود ندارد و تبدیل به شرایط فعلی می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه تجمیع داده‌ها نیاز به درخواست و مطالبه دارد و این موضوع بین معاونت‌ها شدنی نیست، افزود: معاونت‌ها داده‌های خود را با تحلیل و فرهنگی نادرست مخصوص معاونت خود می‌دانند و به اشتراک نمی‌گذارند و در حال حاضر کشور از این موضوع رنج می‌برد. اگر اراده بالاترین مقام سازمان نباشد، امکان ندارد که اطلاعات کامل شود و دلیل این حرف وضعیت موجود سازمان فاوا است.

زاکانی درباره بهره مندی از داشبوردهای مدیریتی توضیح داد: زمانی‌که تجمیع، تحلیل و ترکیب اطلاعات در داشبوردهای مدیریتی در اختیار مدیر قرار می‌گیرد، وی می‌تواند به بهترین نحو از آن استفاده کند.

فاوا امروز به سازمانی منفعل تبدیل شده است

وی در ادامه بیان کرد: بخاطر اینکه داده‌های درستی بارگذاری نمی‌شود از داشبوردهای مدیریتی به میزان بسیار کم استفاده می‌شود. این مغزافزاری که می‌تواند در اختیار مدیریت باشد و در هر سازمانی تحول ایجاد کند، امروز به یک مجموعه منفعل تبدیل شده است‌.

فاوا می‌تواند لوکوموتیو تغییر در شهرداری شود

شهردار تهران گفت: این سازمان می تواند لوکوموتیو تغییر در شهرداری شود و به پیشرانی تبدیل شود که در آن نه تنها دریافت سفارشات را انجام دهد بلکه خودش به عنوان پیش رونده، کلیه مجموعه ها را به دنبال خود بکشاند؛ این مجموعه ذیل معاونت در بوروکراسی ها ذبح می شود و باید بالاترین مقام سازمان آن را پیش ببرد. 

وی افزود: اگر این پیگیری و مدیریت تحول را بالاترین مقام یک سازمان و مجموعه شهردار مستقیما در اختیار نداشته باشد این سازمان به یک سازمان منفعل تبدیل می شود و نمی تواند تحول دیجیتال را در شهرداری فراهم کند؛ این سازمان ابزار تحول شهرداری است و در پیچ و خم بوروکراسی این کار به نتیجه نخواهد رسید. 

فناوری‌های غیردیجیتال را در سازمان فناوری نوین دنبال می‌کنیم

زاکانی با بیان اینکه همه فناوری‌های غیر دیجیتال را در این سازمان جدید، پیش بینی کردیم، تصریح کرد: مثلا فناوری هاضم را در حوزه پسماند، این سازمان دنبال می کند در حالی که سازمان فاوا نمی تواند این مسأله را دنبال کند؛ روزانه ۷۵۰۰ تن زباله در تهران جمع آوری می کنیم که ۵ تا ۵۵۰۰ تن از آن به آرادکوه منتقل می شود؛ سه چهارماه است در حال تلاش هستیم که ۸ مرکز MRF را تجهیز کنیم و با بهره‌مندی از فناوری این ۵۵۰۰ تن را به ۳۵۰ تن و به زیر ۵ درصد برسانیم و به زودی اولین قرارداد بسته می شود و نوع جمع آوری را بر مبنای فناوری از درون خانه تا ارادکوه به یک مدیریت واحد می سپاریم.

شهردار تهران افزود: این پسماندها را ۶۴ مجموعه در نواحی جمع آوری می کنند و ۲۲ مجموعه نیز در مناطق زباله های خشک را تفکیک می‌کنند و در ۸ مجموعه جمع آوری و به آرادکوه منتقل می شود، کاری که مبتنی بر فناوری با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین اتفاق می افتد این است که در نوع جمع آوری تحول ایجاد می شود در حالی که فاوا با این مقوله نسبتی ندارد؛ این ۸ مرکز هر کدام با ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری زباله دریافتی را به انرژی، کمپوست و موارد قابل بازیافت تبدیل خواهند کرد و بخش های عمده آن امسال شدنی است.

نباید راه رفته غلط دیگران را ادامه دهیم

زاکانی با بیان اینکه یک سازمان نمی تواند با طرح  توسعه در درون خود تحول ایجاد کند، ادامه داد: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت مقام معظم رهبری تغییر و تحولات دانش بنیان را شاهد بودیم در حالیکه قبل از آن طرح توسعه را داشتیم، بنابراین نباید راه رفته غلط دیگران را برویم و نیازمند مدیریت متمرکز هستیم.

 فاوا نمی‌تواند پیشران در حوزه دانش بنیان باشد

وی با اشاره به اینکه تحولات و سیر تطورات حوزه فناوری به سرعت در حال طی کردن مسیر خود است، افزود: سالها موضوع تولید در دستور کار بود؛ اما چرا امسال با دانش بنیان بودن مزین شد؟ به دلیل اینکه نمی تواند با این شرایط جهشی عمل کند، لذا سازمان فاوا موضوعی است متفاوت از تحول دانش بنیان و نمی تواند پیشران این موضوع در موارد متعدد مدیریت شهری باشد. 

شهردار تهران اضافه کرد: قیمت زباله ما حدود ۴ هزارمیلیارد تومان برآورد می شود و ما در شهر ۱۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم تا این زباله ها جمع شوند؛ با این وضعیت، بچه هایی که کار می‌کنند و استثمار می شوند و چهره شهر را منکوب شده می بینیم و تنها راهی که می توان این ظلم را جمع کرد، این است که باید رویکرد شهر را تغییر دهیم و باید در درون خود این تحول را ایجاد کنیم. 

۲۰درصد ناوگان تاکسیرانی خارج از مدار است

زاکانی عنوان کرد: در حوزه حمل و نقل ۷۲ هزار تاکسی و ۶ هزار ون داریم که بخشی از اینها یعنی حدود ۲۰ درصد آن خارج از مدار است و در خدمت شهر نیست؛ در موضوع حمل و نقل بیش از ۲ هزار اتوبوس داریم که باید به ۶ تا ۷ هزار دستگاه برسد، ۱۵۰۰ واگن در مترو داریم که بخشی آن از مدار خارج است و نیاز به تحول بنیادین در این حوزه دارد؛ مزیت نسبی و قطعی شهرداری نسبت به سایرین این است که اتوبوس و مترو و تاکسی در اختیارش است و پیاده‌راه ها را تنظیم می کند؛ حتی در نظر داریم برای موتور سیکلت ها نیز یک مجموعه متولی ایجاد کنیم و باید نظام یکپارچه در حمل ونقل داشته باشیم. 

یکپارچه‌سازی مدهای حمل و نقلی با بهره‌مندی از اپلیکیشن؛ یکماه آینده

وی اضافه کرد: در این حوزه سوپر اپلیکیشنی تهیه شده که ماه آینده آماده می شود تا یک شهروند برای طی کردن نقطه ای از شهر به نقطه دیگر بداند چگونه باید مسیر را طی کند و در واقع یکپارچه سازی مدهای مختلف انجام می شود؛ کاری که در بسیاری از نقاط جهان انجام شده است. 

فاوا نمی‌تواند حمل و نقل هوشمند خلق کند

شهردار تهران یادآور شد: برخی از این سرویس های اینترنتی که در شهر ارائه می شود شهر را متحول می‌کند اما ما با ۷۸ هزار تاکسی با شرایط فعلی نمی توانیم این اثر را داشته باشیم، چرا که دانش و فناوری پشت یک مقوله ای آمده است؛ با این جنس مدیریت تحول در حمل و نقل شکل می‌ گیرد و فاوا از عهده این تحول بر نمی آید و نمی‌تواند حمل و نقل یکپارچه و هوشمند را خلق کند. 

زاکانی ادامه داد: در حوزه دانش مرتبط با پلیمر، پل‌ها و آسفالت این سازمان می تواند موثر باشد و این کار از عهده معاونت فنی و عمرانی بر نمی آید چرا که این معاونت درگیر هزاران کیلومتر راهی است که فقط نگهداشت آن نیاز به یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن آسفالت دارد؛ همچنین در مقوله تحولات در عرصه مواد نیاز به شرکت‌های های دانش بنیان است و موضوع آب‌های زیر زمینی سرفصل بزرگی است که هیج نسبتی با فاوا ندارد؛ علاوه بر این در بحث اصلاح بذر و اصلاح گیاه در شرایطی که با بحران آب مواجه هستیم، کدام مجموعه باید این کارها را انجام دهد؟ 

لزوم وجود یک‌ متولی واحد برای بهره‌مندی قسمت‌های مختلف سازمان از دانش به روز

وی اضافه کرد: شهرداری چون با همه ساحت ها مواجهه است در ساحت های مختلف باید از لبه های دانش برای ایجاد تحول شهری و تسهیلات استفاده کند که فاوا کیلومترها با آن فاصله دارد؛ همچنین در مقوله حریق و جنس لباس آتش نشانان نیاز به کوشش در حوزه فناوری است و  ایجاد طرح توسعه در هر سازمانی روشی منسوخ است؛ باید یک متولی واحد پیدا شود و حوزه دانشی را تا آخرین عرصه پیگیری و تحول ایجاد و از عقب افتادگی سازمان‌ها در ابعاد مختلف جلوگیری کند.

سازمان فناوری نوین باید راه رسیدن به محصول را شناسایی و مدل کسب و کار آن را طراحی کند

شهردار تهران بیان کرد: وزارت علوم در دوره جدید خود یک معاونت را حذف و معاونت فناوری‌های نوین را اضافه کرد؛ اساس این کار این است که ظرفیت‌های موجود را شناسایی و در دوره ریسک به آنها کمک کنیم  و در دوره تولید محصول، این محصول تجاری سازی شود و در اختیار ما قرار گیرد. 

زاکانی خاطرنشان کرد: در حوزه اقتصاد دانش بنیان در حوزه شهری این سازمان باید راههای درست رسیدن به محصول و ظرفیتهای آن را شناسایی و خلق و ما به ازای آن مدل کسب و کار درست را ایجاد کند؛ ما نمی خواهیم آزمون و خطا کنیم؛ بعد از انتخاب راه درست صندوق نوآوری‌های نوین از ما حمایت مالی می کند و با مجموعه وزارت علوم و هیات دولت صحبت کردیم.

تهران فاقد هویت فناورانه است

وی عنوان کرد: در حوزه زیرساختی، شهرداری ۱۸۰۰ کیلومتر فیبر نوری دارد و می تواند پهنه های علم و فناوری راه اندازی کند؛ ۱۹۰ هزار متر در پارک ولایت رها است و ۳۰ هزار متر آن اخیرا برای ایجاد فضای سبز اختصاص داده شد؛ بر همین اساس دنبال کردیم که بتوانیم پارک علم و فناوری داشته باشیم و مشاور طرح در حال پیگیری است، ضمن اینکه در مناطق دیگر نیز لکه هایی را برای این کار پیدا کردیم چرا که تهران فاقد هویت فناورانه است.

شهردار تهران با بیان اینکه این کارها زمینه ای ایجاد می کند که جوانان کشور را ترک نکنند؛ یادآور شد: این سازمان ناظر به درگیر کردن همه اجزا برای اصلاح روال ها است که حتی اگر ما نگاه درون سازمانی داشته باشیم باز هم تمام سیستم درونی ما را درگیر می کند و این سازمان نوین با  تک تک سلول‌های یک سازمان در ابعاد مختلف مرتبط و از همه آنها بهره مند می شود. 

کسب درآمد با دیپلماسی فناوری

زاکانی گفت: با این کارهای فناورانه می توانیم تهران را الگو کنیم و با دیپلماسی فناوری، امکانات را به سایر نقاط جهان منتقل و کسب درآمد و کسب تجربه کنیم. 

موافقت سازمان اداری استخدامی با ایجاد سازمان فناوری‌های نوین

وی ضمن اشاره به این نکته که چابک سازی فقط کوچک سازی نیست و می توانیم بخشی از آن را به صورت تاسیس داشته باشیم و از درون مجموعه ظرفیتی خودمان نهایت استفاده را داشته باشیم، عنوان کرد: برخی از دوستان تذکر دادند که این مسأله نیاز به مجوز سازمان اداری استخدامی دارد اما نماینده این سازمان را با توضیحات قانع کردیم و در واقع مجوز این کار در اختیار معاونت برنامه ریزی ما است.

شهردار تهران ضمن اشاره به ۲۶۳ میدان میوه و تره بار گفت: چند ماه پیش از شروع سال جدید، ۳۲ میدان میوه و تره بار دیگر به شهر تهران اضافه شد. همچنین مقرر شده است که در سال جاری ۱۰۰ میدان میوه و تره بار و سال بعد هم ۱۰۰ میدان دیگر اضافه شود؛ اگر مدیریت شهری بتواند مبتنی بر فناوری‌های نوین و دانش پایه، کشاورز را به مجموعه شهرداری پیوند دهد و اقلام مورد نیاز بازار میادین میوه و تره بار را به جای خریدن از دلال، از کشاوز تهیه کند، اقدام بزرگ و مهمی برای رفاه مردم و حمایت از کشاورزان انجام شده است.

مراجعه یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در روز به میادین تره ‌بار

زاکانی با بیان اینکه روزانه بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به بازار میادین میوه و تره بار مراجعه می‌کنند، گفت: اگر بتوانیم اقلام کشاورزان را در مجموع ۳۰۰ بازار میوه و تره بار فعلی و در مجموع ۵۰۰ بازار آینده، قرار دهیم یا حتی به صورت مویرگی به شهروندان عرضه کنیم، تحول بزرگی در پایتخت رخ خواهد داد که این اقدام، آسایش و آرامش را در زندگی شهروندان ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه تأکید کرد: مجموعه‌هایی که نبض شهر را در دست گرفتند، فقط ۸ پایگاه انباشتی یا انبار در شهر دارند.

شهردار تهران ضمن اشاره به حوزه لجستیک شهر تهران گفت: در حال حاضر ۳۰ درصد باراندازهای شهر تهران برای انتقال به سایر شهرها ایران است. چرا باید دود و آلودگی هوا، ترافیک و سایر مشکلات برای شهر تهران باشد، اما ۳۰ درصد آن از شهر خارج شود؛ باید باراندازها را ساماندهی و از شهر خارج کرد تا این ۳۰ درصد وارد شهر تهران نشوند.

منازل مسکونی را تبدیل به انبار کرده‌اند

زاکانی در بخش دیگر سخنان خود به تبدیل منازل مسکونی به انباری فروشندگان اشاره کرد و افزود: برخی از مناطق شهر توسط مجموعه‌هایی که از منازل مسکونی به عنوان انبار استفاده می‌کنند، فتح شده است. در حال حاضر منازل مسکونی مردم در خیابان ایران و امین حضور، مناطق ۱۲ و ۱۶ و … تبدیل به انبار شده است.

شهردار تهران اضافه کرد: باید مسیری طی شود که منازل مسکونی تبدیل به انبار وسایل نشود. همچنین باید موضوع سکونت و انبارداری از هم تفکیک شود تا لجستیک به صورت مویرگی این نیاز را در اختیار مردم قرار دهد.

سازمان فناوری‌های نوین راه نجات شهر است

زاکانی در ادامه یکی از راه‌های اصلی نجات شهر را تشکیل سازمان فناوری های نوین اعلام کرد و در ادامه از اعضای شورای اسلامی شهر درخواست کرد که به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه مقدمات این کار توسط شهرداری تهران فراهم شده است تا اقدامی اساسی و جدی صورت گیرد، گفت: امیدوارم که به زودی شاهد سلامتی رئیس شورای اسلامی شهر تهران باشیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.