×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

شهرداری تهران تنها یک عضو از ۸ عضو کمیته اضطرار آلودگی هواست/ هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل وضعیت را پیش‌بینی و وزارت بهداشت خطر را اعلام می‌کرد

به گزارش خبرنگار شهر، محمد مهدی میرزایی قمی در خصوص آلودگی هوای پایتخت در روزهای گذشته اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ دو روز هوای پاک، ۲۴۹ روز قابل قبول، ۱۰۸ روز برای گروه های حساس و شش روز ناسالم داشتیم و در سال قبل به هیچ وجه هوایی که وارد فاز خطرناک شده باشد، نداشتیم.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه در زمینه آلایندگی های معیار، اٌزن ۲۳ روز، ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون ۹۵ روز، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون هشت روز و دی اکسید نیتروژن نیز ۱۳ روز بوده است، یادآور شد: آذرماه بیشترین میزان آلودگی را داشته و تعداد روزهای ناسالم نسبت به ماه های قبل بیشتر بوده و اکثر روزها برای گروه های حساس ناسالم بوده و روز پاک نداشته ایم.

وی با اشاره به مقایسه هوای ۲۰ روز ابتدایی امسال با سال قبل، خاطرنشان کرد: آمار نشان می دهد که دو روز ناسالم و خطرناک در سال جاری به واسطه پدیده گرد و غبار داشته ایم که آلاینده غالب، ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بوده است.

میرزایی قمی با تأکید بر اینکه پدیده دو روز گذشته گرد و غبار بوده و منشا احتراقی نداشته است، اظهار کرد: این پدیده خارج از کشور اتفاق افتاده و بر اساس تصاویر ماهواره ای، این توده از سه کشور سوریه، عراق و اردن وارد شده است.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه زمان شکل گیری توده ساعت ۱۳ روز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه بوده است، گفت: در آن زمان این توده هنوز وارد کشور ایران نشده بوده و در روز پنج شنبه از مرزهای غربی وارد کشور شد و غلظت ذرات معلق را در ایستگاه های کردستان، کرمانشاه و ایلام افزایش داد.

وی با بیان اینکه توده از قسمت غربی کشور وارد تهران شد که آلایندگی شدید را در پایتخت به دنبال داشت، تصریح کرد: پنج شنبه، جمعه و شنبه ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون را شاهد بودیم و پیک آن در ساعت ۱۱ صبح جمعه به بیش از ۴۰۰ ppm رسید و باعت شد تهران به عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی شود. این شاخص در هیچ ساعتی به کمتر از ۲۰۰ نرسید..

میرزایی قمی با بیان اینکه حداکثر غلظت در ایستگاه صنعتی شریف به میزان ۱۷۸۲ میکرو گرم بر متر مکعب بوده است، اظهار کرد: حد مجاز ۱۵۵ است که در ایستگاه  صنعتی شریف ۱۱.۵ برابر حد مجاز بوده است. بر اساس پیش بینی های صورت گرفته توده اول روز جمعه وارد تهران شد و بعدازظهر وارد استان های شمال شرقی شد و پیش بینی ما این بود که توده دوم در حال شکل گیری و ورود به کشور است که چون زیر توده ابر بود قابلیت رصد در تصاویر ماهواره ای نبود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه توده سوم گرد و غبار در خارج از کشور شکل گرفت که با توجه به بارندگی و سرعت پایین وزش باد به تهران نرسید، گفت: با توجه به بارندگی، شاخص آلودگی هوا روند نزولی داشت و ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون به زیر ۱۰۰ رسیده است که در حال حاضر به ذرات معلق ۲.۵ میکرون است که شاخص در این زمینه ۱۳۱ است و ارتباطی به پدیده گرد و غبار ندارد و به علت سوخت خودروهاست.

میرزایی قمی با تأکید بر اینکه ما باید دیپلماسی محیط زیست داشته باشیم و اقدام راهبردی در این زمینه انجام شود، بیان کرد: هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم وزارت امور خارجه باید این موضوع را پیگیری کنند چون این روند به دو روز گذشته محدود نمی شود و ادامه خواهد داشت؛ در سال های گذشته پدیده گرد و غبار در تابستان رخ می داد که امسال به روزهای ابتدایی رسید که نشان دهنده روند گرمایش زمین است. این اتفاق در ۱۲ سال گذشته کم سابقه بوده و نمونه آن به تابستان سال ۸۸ برمی گردد که ادارات و مدارس در نهایت تعطیل شدند.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه در این دو روز نوک پیکان به سمت شهرداری تهران بود، اظهار کرد: این نقد مطرح می شد که چرا شهرداری مدارس را تعطیل نکرد و اقدامی انجام نداد؛ ما در شهرداری بیش از شرح وظایف خود اقدام کردیم و اطلاع رسانی را انجام دادیم. بر اساس قانون اطلاع رسانی در این زمینه بر عهده شهرداری نیست و وظیفه بر عهده کمیته اضطرار آلودگی هوا مبنی بر اعلام سازمان هواشناسی و وزارت بهداشت است.

وی افزود: سازمان هواشناسی باید ۹۶ ساعت قبل پیش بینی را انجام می داد و به وزارت بهداشت اعلام می کرد و این وزارت خانه ۱۲ ساعت فرصت داشت در صورت ایجاد خطر برای مردم، شرایط را به کمیته اضطرار استان اعلام کند.

میرزایی قمی با بیان اینکه این کمیته هشت عضو دارد، گفت: شهرداری تنها یک عضو از هشت عضو این کمیته است و اطلاع رسانی در این خصوص بر عهده استاندار و معاون عمرانی استاندار است.

میرزایی قمی در پاسخ به سوالات اعضای شورا در خصوص طوفان گرد و غبار تهران اظهار کرد: اینکه سوال شد در خصوص وضعیت گرد و غبار مکاتبه ای از سوی شهرداری صورت گرفته یا خیر باید بگوییم که آلودگی هوا با دو منشا انسان ساز و وسایل نقلیه و گرد و غبار مطرح است.

وی با بیان اینکه در زمینه آلودگی هوا با منشا گرد و غبار مسئولیت اعلام با هواشناسی است، خاطرنشان کرد: تنها مدل پیش بینی آلودگی هوا مبتنی بر انتشار و تولید آلاینده انسان ساز مربوط به شهرداری تهران و شرکت کنترل کیفیت هوا است و غیر از این مدل، مدلی در کشور وجود ندارد. در این خصوص مکاتبه ای از سوی شهردار تهران با وزارت کشور انجام شد و اعلام کردیم که ما این مدل را در اختیار داریم.

میرزایی قمی افزود: ما اعلام کردیم که این مدل در کمیته اضطرار مطرح شود که قابلیت توسعه و گسترش به سایر کلانشهرها را نیز دارد که تا به الان جوابی دریافت نکرده ایم.

وی با بیان اینکه در خصوص تغییر اقلیم مکاتبه ای صورت نگرفته است، یادآور شد: در این زمینه نیز می طلبد که مکاتبات انجام شود.

میرزایی قمی در خصوص تشکیل قرارگاه ها نیز گفت: قرارگاه توسعه حمل و نقل عمومی با حضور شهردار شکل گرفت و قرار شد هر دو هفته یکبار با حضور شهردار تشکیل شود و شرح وظایف آن مشخص است که امیدواریم نتایج خوبی را برای شهر به دنبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه مسئولیت داده شده اما اختیار داده نشده است، اظهار کرد: مصوبه هیئت وزیران در ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در خصوص اصلاحیه آیین نامه فنی ماده دو قانون هوای پاک ارائه شده که در جدول زمان بندی ارتقاء سطح آلایندگی وسایل نقلیه مشخص شده است اما متاسفانه بر اساس پیشنهاد وزارت صمت، اصلاح صورت گرفته است و اعلام کرده اند که از زمان ابلاغ مصوبه یورو ۵ در کشور اعمال شود در صورتیکه این اتفاق از دو سال گذشته اعلام شده بود و باید در حال حاضر یورو ۶ وارد چرخه می شد که عملا حذف شده است.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران گفت: متناسب با ارتقاء آن باید شرایط سوخت نیز ارتقاء پیدا می کرد و اگر امکان آن در سال جاری وجود نداشت به دو سال آینده موکول می شد اما چرا یورو ۶ به کلی حذف شد و اعلام شد که از ۱۸ اسفند یورو ۵ لحاظ شود. کاش در این خصوص از شهرداری تهران نیز نظرات گرفته می شد.

وی در خصوص اسقاط وسایل نقلیه دیزلی بیان کرد: اگر خودروهای دیزلی با استاندارد ای وی قرار بود که با شماره گذاری سه خودرو، باید یک دستگاه با استاندارد ای وی اسقاط می شد. فرض کنیم شهرداری تهران فراتر از وظایف و بودجه خود اقدامات را برای نوسازی انجام دهد اما وقتی اسقاط خودروهای فرسوده انجام نشود فایده ای ندارد. میزان آلایندگی خودروهای فرسوده نسبت به دیگر خودروها هفت تا ۱۵ برابر بیشتر است و خروج یک دستگاه آلاینده معادل ورود ۱۰ تا ۱۲ دستگاه جدید است.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران در ادامه یادآور شد: این موضوع مطرح شد که کسی در کمیته اضطرار حضور نداشته که اعلام کند قرار است چه اتفاقی در خصوص گرد و غبار اتفاق بیفتد، اما ما این موضوع را مطرح کردیم.

میرزایی قمی با بیان اینکه بر اساس قانون هوای پاک و نظر سازمان هواشناسی و تبادل آراء جمع بندی انجام می شود، اظهار کرد: پیشنهاد شهرداری تهران مبنی بر شرایط موجود تعطیلی تهران بود اما باید از نظر جمع و تبادل آراء نیز تبعیت می شد.

وی با بیان اینکه تحلیل تصاویر ماهواره ای جزء وظایف شهرداری تهران نیست، خاطرنشان کرد: این اقدام شاید برای اولین بار فراتر از وظایف سازمانی ما بود اما بر اساس دستور شهردار تهران و رویکرد تحولی، تحلیل انجام شد. مهم در این زمینه ورود توده دوم بود که لحاظ نشد. با توجه به اینکه قرار بر این بود تا بعدازظهر شنبه شرایط به حد نرمال برسد و روند سیر نزولی داشته باشد تصمیم بر این شد که شهر تعطیل نباشد.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران با بیان اینکه آخرین سیاهه انتشار تهران سال ۱۳۹۶ تهیه شده است، گفت: این سیاهه باید امسال به روزرسانی شود. وظیفه تدوین این سیاهه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است اما شرکت کنترل کیفیت هوای تهران آمادگی کامل را برای انجام این امر دارد.

انتهای پیام/

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.