شهر و روستا

۴۸۶ دهیاری سال گذشته در کشور مجوز تاسیس گرفتند

به گزارش روستانیوز از سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، مهدی جمالی نژاد افزود: بر اساس سیاست‌های وزارت کشور، فرآیند صدور مجوز تأسیس دهیاری برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای شورای اسلامی روستا و دارای کد تقسیمات کشوری در حال انجام است.

 وی ادامه داد: تا پایان سال ۱۴۰۰ مجوز تأسیس ۳۷ هزار و  ۶۰۵ دهیاری در کشور صادر شده و حدود ۱۹ میلیون نفر، که ۹۵ درصد جمعیت روستایی کشور را شامل می شوند، از مدیریت و خدمات نهاد دهیاری بهره مند هستند.

جمالی نژاد گفت :در صورتی که روستایی واجد شرایط جمعیتی برای تاسیس مجوز دهیاری باشد، شورای اسلامی روستا باید به نمایندگی از اهالی روستا برای این امر اعلام آمادگی کند.

به گزارش ایرنا، نهاد دهیاری به عنوان مدیر ارشد روستا و نماینده جامعه محلی است، دهیاری می‌تواند به واسطه وظایف و اختیاراتی که در زمینه عمران و نواحی روستایی دارد، با توزیع متعادل امکانات و خدمات، ضمن محرومیت‌زدایی، از مهاجرت‌های بی‌رویه روستاییان به سکونتگاه‌های شهری کاسته و بستر لازم برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و توسعه پایدار روستایی را ایجاد کند.

به دنبال صدور مجوز فعالیت نهاد دهیاری (سال ۱۳۸۲) با انتصاب دهیار، این نهاد توسط شورای اسلامی روستا به صورت قانونی آغاز به کار می‌کند  و به جمعیت روستایی زیر پوشش  خدمات ارائه می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل