×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تلاش برای رفع مشکلات محلات کم برخوردار

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین جلسه شورای هماهنگی اجرای طرح توانمندسازی و تحول اجتماع محور امروز چهارشنبه ۱۷ فروردین ماه با حضور «علی آقا محمدی» قائم مقام وزیر کشور در امور محلات و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، «رضا شنگی» شهردار منطقه ۱۷، سرهنگ «علیرضا تیموری» فرمانده ناحیه مقاومت بسیج حبیب بن مظاهر منطقه ۱۷، «پارسا گوهری» دبیر طرح تحول توانمند سازی و تحول اجتماع محور، «محمد حسین رحمانی» نماینده ستاد اجرایی فرمان امام و «مهدی نیکبخت» رئیس آموزش و پرورش منطقه ۱۷ در سالن جلسات شهرداری منطقه ۱۷ برگزار شد.

در این جلسه شهردار منطقه ۱۷ ضمن تبریک سال جدید و ایام ماه مبارک رمضان و خیرمقدم به حاضرین در جلسه گفت: مقام معظم رهبری در بیانات ابتدای سال جدید فرمودند به کار و تلاش و جدیت احتیاج داریم و با وقت گذاری معمولی و کارهای ابتدایی، مشکلات و مسائل مردم و کشور حل نمی‌شود، لذا همگی باید در کنار همدیگر و با تلاش مضاعف سال را شروع کنیم تا به مطالبات مردم پاسخ دهیم که این مهم، نیازمند هم افزایی و همدلی در ارکان مختلف نظام به ویژه نهادهای مردمی است.

وی افزود: اتحاد و اتفاق کلمه یکی از نکاتی است که در منطقه ۱۷ با توجه به ظرفیت بالای مشارکت مردمی، ما را متمایز کرده که جای شکر دارد. یکی از مبانی مهم انقلاب اسلامی استفاده از ظرفیت‌های مردمی است که آقای آقا محمدی در این چند سال با به کارگیری تک تک ظرفیت‌های مردمی در هر کجا که ورود کرده‌اند، تحولات خیره کننده مستمر و ماندگار انجام داده‌اند و باعث شادابی و شکوفایی محلات شده است.

شنگی تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری بحث محرومیت زدایی یک وظیفه همگانی است و همه مردم باید نسبت به محرومیت زدایی و فقر زدایی تلاش کنند که ان شالله کلید اجرایی این کار بعد از مصوبات این جلسه زده خواهد شد. منطقه ۱۷ با وسعت ۸ کیلومتر مربع و ۹۰ هزار خانوار، معضل و آسیب‌های اجتماعی گوناگون دارد که برخی از آنها متمایز از سایر مناطق است.

در ادامه مراسم گوهری با بیان اینکه طرح تحول در سطح محلات کم برخوردار با استفاده از ظرفیت محل قرار است فعالیت‌ها را اجرا کند، لذا دستگاه‌ها هم کمک کنند. فاز اول این طرح ساماندهی نیازمندان منطقه است. در این فاز ۶ گروه آسیب دیده را شناسایی کردیم و در واقع اولین کار ما، ساماندهی نیازمندان محلات کم برخوردار منطقه ۱۷ است که ۱۱ محله کم برخوردار دارد.

وی افزود: در این فاز باید از همه ظرفیت‌های محلات استفاده شود و نیازمندان محله شناسایی شود و لیست آنها تحویل رئیس کمیته امداد منطقه شود تا تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرند. موضوع دیگر در خصوص کودکان بازمانده از تحصیل است. در این راستا باید آمار دقیق کودکان بازمانده از تحصیل استخراج شود و در این زمینه باید کمیته بهزیستی، هلال احمر، علوم پزشکی و ستاد فرماندهی امام (ره) در کنار آموزش و پرورش قرار گیرند تا مسائل این کودکان حل شود.

دبیر طرح تحول توانمند سازی و تحول اجتماع محور تصریح کرد با اشاره به موضوع دیگر اظهار کرد: بحث بعدی مربوط به حوزه سلامت و بهداشت و درمان است. همه ساکنین محلات منطقه ۱۷ باید تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند، لذا باید اطلاع رسانی گسترده در این خصوص انجام شود. دومین کار در این بحث طرح راه اندازی پزشک خانواده است که شروع کار با مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است. بنابراین اولین محله‌ای که قرار است طرح پزشک خانواده اجرا شود، بایستی توسط دستگاه‌های اجرایی مشخص شود.

گوهری با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های خوب سطح منطقه، امور مساجد است، بنابراین مساجد باید پای کار بیایند. حداقل در هر محله یک مرکز نیکوکاری باید وجود داشته باشد تا کمک‌های مردمی ساماندهی شود و محور کار باید مساجد و پایگاه‌های بسیج سطح محله باشند. موضوع بعدی امامزاده محل است و باید از ظرفیت‌های امامزاده‌ها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه موازی کاری باید در سطح محلات حذف شود، گفت: یک شورای هماهنگی محله هم داریم که باید مشکلات محله را شناسایی و کمک به حل آنها کنند.

در ادامه این جلسه آقا محمدی با بیان اینکه ۱۱ محله از ۱۴ منطقه ۱۷، جز محلات کم برخوردار هستند، گفت: باید کمک کنیم حداقل نیازها برطرف شود. قدم اول بحث تأمین غدای نیازمندان محلات است و موظف هستیم که مطمئن شویم یک خانواده هم بدون غذا نمی‌ماند، لذا باید به طور مستمر اوضاع خانواده‌های محلات کم برخوردار بررسی شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور محلات و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مسئله سلامت اشاره و تصریح کرد: در طرح بیمه سلامت همه باید تحت پوشش این طرح قرار گیرند، لذا توافق نامه‌ای با بیمه سلامت انجام شده و تمام محلات کم برخوردار تا ۶ ماه دیگر باید تحت پوشش این بیمه قرار گیرند که مجلس شورای اسلامی برای این کار، ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

وی گفت: بحث بعدی درباره تحصیل کودکان محلات کم برخوردار است که در این طرح تفاهم نامه مفصلی با آموزش و پرورش انجام شده تا تمام دانش آموزان این محلات زیر پوشش قرار گیرند. همچنین با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه‌ای انجام شده که شتاب دهنده در محلات داشته باشیم تا کار حین تحصیل تعریف شود و کودکان، محور خانواده باشند.

آقا محمدی افزود: بحث بعدی در خصوص اشتغال و مسکن است که توافق نامه‌ای با وزارت مسکن انجام شده که برای این محلات ۳۰۰ هزار واحد مسکونی با شرایط هر خانواده طراحی شده است. وظیفه ما در خصوص اشتغال و مسکن ساماندهی افراد بر حسب وسع و پیگیری کار آنها است. نکته بعدی در بحث فرهنگ است که بایستی دو کار در این خصوص انجام شود.

وی به مسئله بعدی اشاره کرد و گفت: مسئله بعدی راجع به تفریحات و ورزش است. برای اینکه ارتباطات ساماندهی شود، باید یک بانک زمان ایجاد شود و دیگری سامانه توسعه و تحول محلات است. مسئله اتباع یکی از مسائل هم است که یک تفاهم نامه با اداره کل اتباع تنظیم شده که تمام اتباع شناسایی خواهند شد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.