×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

باید حق شهدا را به درستی ادا کنیم/ ۷ ماه گذشته دوره گذر از تنگناها و ایجاد ثبات در شهرداری بود

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در نشست فصلی مدیران شهرداری با اشاره به فضیلت های ماه مبارک رمضان گفت: صحبت‌هایم را با نام شهید محمود بهرامی که در حدود سال ۶۰ با وی آشنا شدم شروع می کنم؛ شخصیتی که خطاط و نقاش و ورزشکار بود و در یک خانواده متمول زندگی می کرد؛ بر همین اساس برای پدرش خیلی سخت بود که او را به جنگ بفرستد؛ ایشان معلم حدیث و سرود ما بود و به واسطه همین مساله تعلق ویژه ای بین ما شکل گرفت؛ وقتی عازم جبهه بودیم به منزل ایشان در خیابان لرزاده رفتیم و دیدیم که بوم نقاشی خود را کشیده  و زیر آن نوشته بود «شهید محمود بهرامی»؛ از او دلیل این کار را پرسیدیم پاسخ داد که این را کشیدم که بعد از شهادتم خانواده ام به زحمت نیفتند و پارچه نوشته ای را اماده کرده بود که در آن به شهادتش اشاره و تبریک و تسلیت گفته بود و عملا کار بعد از شهادتش را نیز خودش انجام داده بود. 

وی افزود: بعد از آن به منطقه رفتیم و عملیات والفجر ۲ ، ۴ و  خیبر دوره همرزمی ما با شهید بهرامی بود؛ قبل از آغاز عملیات خیبر غروب ها برای نماز به پاسگاهی می رفتیم یک شب در صف نماز نشسته بودیم که ایشان قبل از شروع نماز از صف بلند شد و به بیرون رفت ، به دنبالش رفتم تا مشکلش را جویا شوم دیدم شیطان را لعنت می کند و پایش را به زمین می کوبد، دلیل این کار را پرسیدم   گفت نشسته بودم در صف نماز و توجهم به خدا بود اما یکدفعه یاد خانواده ام افتادم، در حالی که وقت یاد خدا بود و نباید به یاد خانواده ام می افتادم، به همین دلیل امدم که شیطان را لعنت کنم.

زاکانی ادامه داد: مواردی مانند خانواده و فرزند و مال و منال تفاخر و زینت زندگی است که ممکن است ما را زمینگیر کند اما هیچ یک از این موارد نتوانست این عنصر الهی را زمینگیر کند. ما سر سفره شهدا و میراثی که آنها برای ما به جا گذاشتند هستیم و جوانمردی حکم می کند که حق شهدا را به درستی ادا کنیم و به نیکی مسیر آنها را دنبال کنیم.

امروز در یک دوره ثبات از نظر مالی و امکانی به سر می‌بریم

شهردار تهران اضافه کرد: ۷ ماه از دوره مدیریت شهری جدید گذشت و ۷ ماه گذشته دوره استقرار و تحول مدیریتی و دوره گذر از تنگناها و ایجاد یک ثبات بود، شاید دور از ذهن باشد اما امروز در یک دوره ثبات از نظر مالی و امکانی به سر می بریم که می توانیم نسبت به آینده خود برنامه ریزی داشته باشیم. مدیریت قبلی گذشته در سال قبل سه ماه با قرض گرفتن حقوق کارکنان شهرداری را پرداخت کرده بود و ما در این هفت ماه هیچ گاه نیازی به مقروض شدن نداشتیم؛ حتی سه ماه در خصوص مالیات بر ارزش افزوده قدرالسهم شهرداری تهران داده نشد اما با این حال نیازمند بدهکار شدن به دیگران نشدیم؛ دوره انجام فعالیت های خدمتگزاری موثر و انچه که مبتلابه شهر ما بود، دوران شیرینی بود؛ در دوره قبل ۷۰ مجموعه برای واکسیناسیون در اختیار نهادهای مرتبط قرار گرفت و ما در این دوره، خودمان با عاملیت افراد موثر در شهرداری ۷۲ مجموعه دیگر را برای واکسیناسیون فعال کردیم؛ در حوزه نگهداشت ۲ ماه و نیم زحمت نیروهای شهرداری چهره دیگری برای شهر ایجاد کرد و در موضع صیانت و ایمنی نیز یک نصاب جدیدی را برجا گذاشتیم. 

وی با اشاره به فشارهایی که روی آتش نشانان وجود دارد، بیان کرد: این فشار به تجمعاتی از سوی آنها منجر شده بود و ما هم اعلام کردیم که به فکرشان هستیم؛ بعد از آن دیدیم که در چهارشنبه سوری ۳ هزار نفر از آتش نشانان در هزار نقطه شهر ارائه خدمت کردند و شهر تهران بدون هیچ کشته ای این روز را سپری کرد و در روز طبیعت نیز در ۳۰۰ نقطه تهران ارائه خدمت داشتند.

گفتمان حاکم در مدیریت شهری، گفتمان خدمت و پیشرفت است 

زاکانی عنوان کرد: ایجاد ثبات در درون شهرداری فرصت بزرگی را برای ما خلق کرد که بتوانیم با یک نگاه بلند ناظر به چشم انداز اصلی که تبدیل تهران به یک الگو است، فعالیت کنیم و ۹۰ کلان پروژه را در دستور کار بگذاریم و در این مسیر باید مدیران شهرداری دست در دست کارها را دنبال کنیم؛ در این دوره گفتمان حاکم، گفتمان خدمت و پیشرفت است و مدیریت مشارکتی با مردم بر محور نخبگان از طریق ایجاد قرارگاه ها با نهادهای دیگر و ایجاد سازوکارهای جدی در حوزه های مختلف شهر مدنظر است که ما را به نقطه ای بالاتر از ظرفیت های مدیریت شهری می رساند.

شهردار تهران یادآور شد: دوره اولیه را پشت سر گذاشتیم و سه سال و نیم فرصت داریم تا دست به دست هم گامهای جدی را برداریم؛ یک فرصت بی نظیر در سال ۱۴۰۱ داریم و آن بودجه ای است که شورا برای ما بسته که سه سقفی است؛ سقف اول ۵۰ هزار میلیارد تومان، دوم ۶۰ هزار میلیارد و سقف سوم بالاتر از آن؛ در کمال ناباوری برای برخی از افراد، تحقق بالغ بر ۹۳ درصدی بودجه در سال گذشته افق جدی و سکوی پرش برای ما قرار گرفت، اما بودجه ۱۴۰۱ فرصت بزرگی برای ما خلق کرده که باید آن را پایه سالهای آتی قرار دهیم؛ در سالهای گذشته به جز یک سال که آن هم به دلیل کمک ۵ هزار میلیاردی از بانک بود، سالی وجود نداشت که بالای ۹۳ درصد تحقق بودجه داشته باشیم، آن هم در دوره ای که با تحول مدیران و وقفه برای انتخاب مدیران مواجه بودیم. 

تلاش برای تحقق بودجه ۱۴۰۱

وی ادامه داد: ما کف بودجه را روی ۶۰ هزار میلیارد گذاشتیم و باید تلاش کنیم این کف بودجه محقق شود؛ برخی از مصوبات شورا برای ما گشایش های بسیار جدی ایجاد کرده است، مثلا لایحه شهرسازی ناظر به تامین ماده صد تا سال ۱۴۰۰ عملا یک فرصت بزرگی برای ما خلق کرد که حدود ۲۰ هزار پرونده را در برمی گیرد؛ در این باره وظیفه بعدی به عهده مناطق و نواحی است تا این کار را به سرانجام برسانند؛ همچنین ۲۱۱ پرونده منطقه ۲۲ با مصوبه شورای شهر فرصتی را برای ما خلق کرد که می تواند ظرفیت بی نظیری را در اختیار شهر قرار دهد. 

زاکانی خاطرنشان کرد: با مدیران شهرداری تفاهم کردیم که در قالب برنامه های یک ساله (کوتاه مدت)، تا دوسال و نیم(میان مدت) و تا سه و سال و نیم و بیشتر(بلندمدت) طراحی کنیم؛ انچه در سال اول اتفاق می افتد موضوع فوریت ها و برنامه های کوتاه مدت است؛ هدف اصلی در این بازه افزایش ظرفیت خدمتگزاری برای رضایتمندی مردم است که منجر به افزایش ظرفیت های اجتماعی و افزایش منزلت شهرداری در چشم و دل مردم می شود تا مردم مهیای مشارکت در پروژه هایی شوند که قرار است در بلند مدت انجام شود.

لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های مردمی 
شهردار تهران با تاکید بر اینکه اگر نتوانیم خودمان را به ظرفیت مردم متصل کنیم عملا شهرداری یک مجموعه خدماتی باقی خواهد ماند و نمی تواند به یک مجموعه خدمتگزار اجتماعی تبدیل شود، گفت: تکریم ارباب رجوع و تسریع در کار مردم برای ما یک اصل است.

وی افزود: با فساد و کاهلی در کار ضدیت داریم.

زاکانی تاکید کرد: در میان مدت هدف بزرگ ما تحول در شهر و تغییر چهره شهر و در بلند مدت صیانت از الگو و تکثیر الگویی است که در شهر می سازیم.

اهمیت توجه به رضایت‌مندی کارکنان شهرداری

وی گفت: اگر کارمندان ما از ما راضی نباشند هیچ کدام از ما موفق نخواهیم بود و اگر مردم از کارمندان ما راضی نباشند اساسا شهرداری در چشم و ذهن و دل مردم جایی نخواهد داشت؛ بنابراین نقطه آغازمان را رضایتمندی کارکنان خودمان می دانیم؛ هفته گذشته اعلام کردم که هیچ وقت دست و پای ما نمی‌لرزد که حقوق های کارکنان طوری تنظیم شود که آنها یک زندگی آبرومندی را داشته باشند و وقتی ناظر به مسکن صحبت می کنیم به صورت اساسی توجه به  کارمندان خودمان ضرورت دارد.

زاکانی افزود: در نوع مدیریت مشارکتی آنچه مهم است، شهرداری ناحیه است؛ بعد از آن منطقه و پس از آن معاونین و رده های بالاتر؛ در واقع سرپنجه های موثر جایی است که با مردم ارتباط برقرار می کند؛ در موضع خدمتگزاری و تلاش با اقتضایی که وجود دارد امیدواریم به لطف الهی بتوانیم قله های جدیدی را در شهر تهران خلق کنیم.

باید با جسارت و به موقع عمل کنیم

شهردار تهران بیان کرد: در این کار همانطور که فساد عامل زمینگیر کردن ما است روی دیگر سکه این است که جسارت نداشتن و به موقع عمل نکردن نیز مانع انجام خدمت خواهد شد. لذا به مدیران حراست و بازرسی اعلام کردم که باید پشت مدیران ما قرار بگیرید و مدیران شهرداری باید به شما تکیه کنند و مدیر ما باید اطمینان پیدا کند که اگر تصمیمی می گیرد که در آن منفعت مردم لحاظ می شود با همه وجود از آن مدیر حمایت می شود؛ اگر در مجموعه ها در تضاد درونی بخشها، فرصت ها را ازبین ببریم باز هم نمی توانیم به عنوان یک نهاد خدمتگزار اجتماعی وظیفه خود را نسبت به مردم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه امروز نیازمند یک ارزیابی دقیق از برنامه کوتاه مدت خود هستیم یادآور شد: برای تفویض اختیار به مناطق و نواحی جلساتی را برگزار می کنیم تا ظرف دو هفته آینده این کار انجام شود؛ همچنین تا ظرف ۲۰ روز آتی باید معاونین با شرکت ها و سازمانهای تابعه خود برای برنامه های مختلف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت همداستانی ایجاد کنند، از همین هفته قرارگاه ها را فعال می کنیم تا باری را از روی دوش شهر برداریم. 

 تهران باید به یک کارگاه عمرانی تبدیل شود

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید تهران به یک کارگاه عمرانی تبدیل شود، گفت: معاونت فنی و عمرانی به همراه شرکت های تابعه و مجموعه مرتبط به آن باید تلاش کنند تا با اصلاح تقاطع ها و اجرای پروژه های بزرگ مانند ساخت تقاطع های بزرگراه یادگار امام(ره)، تکمیل بزرگراه شهید شوشتری و نجفی رستگار، شهید بروجردی و شهید متوسلیان کارهای بزرگی را در پایتخت انجام دهند.

زاکانی افزود: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز تکمیل ۷ خط مترو و شروع ۴ خط جدید مطابق با طرح جامع حمل و نقل ریلی شهر تهران اجرایی می شود.

افزودن ۳ هزار و ۲۵۰ اتوبوس به ناوگان حمل و نقل

وی با اشاره به برنامه های مدیریت شهری در بخش اتوبوسرانی ادامه داد: در بخش اتوبوسرانی هدف گذاری امسال افزودن ۳۲۵۰ دستگاه اتوبوس به تعداد اتوبوس های شهر تهران است.

شهردار تهران بیان کرد: خوشبختانه امروز در کمیسیون زیر بنایی هیات دولت این مساله مطرح بود که بتوانیم ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس تا ۵ سال کارکرد را از کشورهایی که دارای اتوبوس های پیشرفته هستند، وارد کنیم. همیشه یک مانعی بر سر انجام این کار وجود داشت اما با صحبت هایی که با وزارت صمت انجام شد و این مساله در هیات دولت نیز به صورت جدی دنبال شد، این مجوز از سوی این وزارتخانه صادر شد. وزیر نیرو بسیار خشنود بود که امسال این ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس با یک قیمت بسیار کمتری از اتوبوس های جدید داخلی تهیه می شود.

به گفته وی، امسال شرکت شهاب خودرو متعهد است بین ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه از اتوبوس های داخلی را به شهرداری تهران تحویل دهد. 

۵۰ دستگاه اتوبوس برقی به ناوگان اتوبوسرانی اضافه می‌شود

زاکانی یادآور شد: در کنار این برنامه ها قرار است تا ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس شهرداری و بخش خصوصی بازسازی شود. ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی نیز به ظرفیت ناوگان اضافه می شود که در نهایت امسال بین  ۳۲۵۰ تا ۳۳۵۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه می شود.

تهاتر ۱۰۵ واگن مترو با نفت

شهردار تهران با اشاره به برنامه دولت در تامین واگن های موردنیاز متروی پایتخت تاکید کرد: یکی دیگر از بحث های مطرح شده در هیات دولت، تهاتر ۱۰۵ واگن مترو با نفت است که مصوبه آن تهیه شده و دولت نیز متقبل انجام این کار شده که برای انجام این طرح حدود ۷۷ میلیون یورو معادل ۲۰۰۰ میلیارد تومان را به تهران اختصاص دهد.

وی گفت: در هر فرصتی برای ما یک فرصت جدید خلق می شود. یک سالی که مبتنی بر خدمت برای  ما هست برنامه ها را سه بخش کرده ایم. بخشی از این برنامه ها ساماندهی است. به عنوان مثال در حوزه نگهداشت باید ساماندهی منسجمی انجام شود.

شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از برنامه های شهرداری تهران توسعه ای است، افزود: بخش دیگری از برنامه های مدیریت شهری تحولی است؛ مانند هوشمند سازی. به عنوان مثال در حوزه پسماند شیوه جمع آوری و توسعه خدمت در این حوزه متفاوت شود تا چهره شهر اینگونه نباشد که تعدادی کودک معصوم تا کمر در مخازن زباله خم شوند و مورد استثمار دیگران قرار گیرند. ما در حوزه فرهنگی و اجتماعی کارهای بسیار بزرگی را در دستور کار داریم که باید همت کنیم تا آن را توسعه دهیم.

انجام مقدمات لازم برای اجرایی شدن برنامه‌ها 

زاکانی با اشاره به اینکه این سه بخش برنامه ریزی در شهرداری تهران در یک سال اول اجرایی می شود، یادآور شد: باید برای برنامه هایی که برای دو سال آینده در نظر داریم تا در شهر تهران اجرایی کنیم مقدمات آن را از اکنون انجام دهیم. به عنوان مثال وقتی درباره تکمیل اتوبان شهید شوشتری صحبت می کنیم از همین امروز باید تملک ها انجام شود. منطقه ۱۵ هزینه این تملک ها را آماده کرده است و دنبال تملک این املاک است. یا اتوبان بروجردی در بخش کندرو آن تملک ها انجام شده است. اینها جزو کارهای بزرگ ماست. برای این کارها تا دو سال و نیم زمان در نظر گرفته ایم تا امید را در جامعه زنده کنیم و مشارکت مردم را در این مسیر جلب نماییم.

بی‌توجهی به اقدامات دانش‌بنیان، آفت پیشرفت است

وی با بیان اینکه یکی از آفت های بر سر راه پیشرفت تهران بی توجهی به دانش بنیان بودن طرح ها و ایده هاست، تاکید کرد: کارهای دانش بنیان و فناورانه کارهایی است که ما را چندین قدم جلو می برد. در حال حاضر در حوزه پسماند برای کارخانه های M.R.F که قرار بود در ۸ پهنه از شهر تهران ایجاد شود، از شیوه های نوین استفاده می کنیم تا ۳۰ درصد پسماندی که براساس طرح پیشین قرار بود به آرادکوه منتقل شود، به ۵ درصد برسد.

به گفته زاکانی، در اجرای این طرح شرایط به گونه ای در نظر گرفته شده که پیمانکار پسماند از محل تولید زباله در خانه تا کارخانه یک نفر باشد و در واقع این ۸ پهنه پیمانکاران متفاوتی ندارد.

تغییر شیوه مدیریتی در راستای ارتقای کیفیت زندگی

وی با بیان اینکه برای ارتقای کیفیت زندگی در تهران شیوه مدیریتی را تغییر می دهیم، تاکید کرد: راهی که شهرداران قبلی در شهر تهران طی کرده اند و تمام کارهای خوب آنها در مقابل چشمان ما قرار دارد. همانطور که اگر کسی کار اشتباهی انجام داده از نتایج آن درس می گیریم، کارهای خوب دیگران را نیز پایه یک جهش قرار می دهیم. اعتقاد داریم اگر شهرداران قبلی هم اکنون بودند حتما به جای کارهای اشتباه قبلی کارهای بهتری را انجام می دادند.

شهردار پایتخت با تاکید بر اینکه در کارهای بلند مدت، جنبه تثبیت و تعمیق و تکثیر الگوها حائز اهمیت است تا بتوانیم بار خودمان را برای آینده ببندیم، گفت: در نظر داریم تا بخشی از اختیارات را از مرکز به مناطق منتقل  کنیم. همچنین در نظر داریم تا بخشی از پرسنل خودمان را در محله ها برای خدمات رسانی در سرای محلات متمرکز کنیم.

وی افزود: ظرفیت پرسنل شهرداری فوق العاده بالاست، نبابد این ظرفیت زیاد را مصرف گرایانه به هدر دهیم. در حال حاضر بخش زیادی از ظرفیت ها به کار گرفته نمی شود و یکی از محل های استفاده از این ظرفیت ها سرای محلات است. 

استفاده از ظرفیت شورایاری‌ها

زاکانی با اشاره به اینکه توجه به ۳۵۳ محله و ۳۴۷ سرای محله باید به صورت ویژه ای انجام شود، ادامه داد: کار فرهنگی و اجتماعی در این محدوده باید رو به توسعه باشد. در حوزه اجتماعی و فرهنگی از ظرفیت های مناطق استفاده کنیم و مجامع موثرین محلات را ساماندهی می کنیم تا هیات های امنا شکل بگیرد و از شورایاری ها به بهترین شکل ممکن استفاده گردد. ما از نظر حقوقی نمی توانیم به شورایاری ها کمک کنیم اما می توانیم از ظرفیت این نهاد استفاده کنیم.  

شهردار تهران بیان کرد: قرارگاه های مختلفی را ساماندهی می کنیم و انشالله با سه شیفته کردن خدمات رسانی در شهرداری ها و توسعه آن به ویژه در بخش مالی و شهرسازی، دست به دست هم دهیم تا مسیری که دنبال می کنیم گام به گام قله های بالاتری را فتح کنیم.

با جهاد تبیین لبخند را بر لب شهروندان بنشانیم

وی در پایان صحبت های خود با تاکید بر اینکه نباید در این مسیر از رسانه غافل شد، خاطرنشان کرد: یکی از ضعف های شهرداری از گذشته تا به امروز بی توجهی به رسانه است. امروز رویکرد مدیریتی برونگرایی است. به عبارتی باید با مردم حرف زد و جهاد تبیین داشت و در کنار خدمتگزاری با جهاد تبیین لبخند را بر لبان مردم بنشانیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.