×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

اجرای طرح هادی، مهاجرت معکوس روستایی را رقم می زند

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، سیاوش نوری افزود :در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۱۴۰۰ با تشکیل ۲۹ دهیاری از سوی استانداری تهران موافقت شدکه روستای کردنبرد دهستان بخش بومهن نیز یکی ازاین روستاها بود.

وی ادامه داد :طی دو سال گذشته مکاتبات و جلساتی با واحد روستایی استانداری تهران داشتیم که در تاریخ ۱۸ دی ماه ۱۴۰۰ استانداری پیشنهاد تاسیس دهیاری  جدید را به وزارت کشور داد.

نوری گفت:  در روستای کردنبرد ۲۰ خانواده داخل بافت مصوب و تعریف شده دارد ، ۳۰ خانواده نیز خارج از بافت زندگی می کنند و جمعیت داخل و خارج بافت و در مجموع ۱۵۰ هزار نفر است.

بخشدار بومهن با اشاره به شرایط ایجاد دهیاری در روستا، اظهار داشت: شاخصه اصلی راه اندازی دهیاری سکونت ۲۰ خانواده در روستا و دارا بودن زیرساخت و بافت در روستااست.

نوری افزود: روستای کردنبرد دارای دو واحد دامداری فعال است و بافت کل روستا در مجموع یک هکتار است.

وی با بیان اینکه تعیین دهیار برای روستای کردنبرد هنوز نهایی نشده است، اظهار داشت: دهیار را معرفی و مکاتبات لازم را انجام دادیم اما هنوز نهایی نشده است و در انتظار دریافت پاسخ استعلام هستیم.

بخشدار بومهن ادامه داد: مکانی برای دهیاری در روستا مشخص شده است و در ابتدای کار سرپرستی برای انجام امور دهیاری به صورت پاره وقت معرفی می شود تا پس از انجام امور قانونی، دهیاری به طوردائمی فعالیت خود را ادامه بدهد.

وی ادامه داد: روستاهای گلخندان جدید،گلخندان قدیم، طاهر آباد دهیاری دارند که با روستای کردنبرد، جمعا۴ روستای بخش بومهن دارای دهیاری هستند.

بخشدار بومهن گفت: روستاهای زردستان و تماشا فاقد دهیاری هستند در روستای تماشا سکنه سکونت ندارند و دامها در این روستا نگهداری می شوند و در روستای زردستان روستائیان سکونت دارند.

نوری با اشاره به مزایای راه اندازی دهیاری در روستا، توضیح داد: شورای روستا به تنهایی نمی تواند تصمیمات اجرایی بگیرد و پیش از این امور اجرایی و اداری روستای کردنبرد را شورای بخش انجام می داد.

وی با بیان اینکه با حضور دهیار امور روستا و شورا ساماندهی  می شود،اظهار داشت: دهیار مصوبات و امور اجرایی مربوط به روستا را پی گیری می کند و رابطی بین بخشداری و روستا است.

ارزش افزوده روستا کاهش پیدا کرده است

بخشدار بومهن با بیان اینکه ارزش افزوده روستا افزایش نیافته، توضیح داد: تخصیص بخشی از ارزش افزوده مالیات  به روستاها با توجه به سیاست گذاری کلان کشوراجرایی شده و امسال افزایش ۹ درصدی نداشتیم.

نوری ادامه داد: در حال حاضر ارزش افزوده تخصیصی کفاف هزینه های روستا را نمی دهد ودهیاری می تواند با ایجاد درآمد پایدار مانند دریافت عوارض هزینه ها را سرشکن و به امور روستا رسیدگی کند.

اجرای طرح هادی، مهاجرت معکوس روستا

 بخشدار بومهن گفت: تصویب طرح هادی عاملی برای پیشرفت روستا است و اگر طرح هادی در روستاهای بخش بومهن مصوب شود، ارزش افزوده خوبی برای دو سوم ازروستائیان ساکن خارج از بافت است و انگیزه بخش برای مهاجرت معکوس روستائیان خواهد بود.

نوری گفت: مکاتبات با بنیاد مسکن به عنوان متولی اجرا و تصویب طرح هادی کل شهرستان انجام شده ومنتظر نظر نهایی شورای برنامه ریزی استان  برای رفع و حل مشکل بازنگری طرح هادی روستایی هستیم.

از طرح اشتغال روستایی استقبال نشد

بخشدار بومهن گفت: در اواخر اسفند ماه سال گذشته با بنیاد برکت جلساتی داشتیم، تسهیلات ارائه شده با سود ۴ درصد برای راه اندازی مشاغل خانگی کافی نیست و توسعه ای که مد نظر ما هست اتفاق نمی افتد.

نوری با اشاره به برنامه های بخشداری در سال جدید ، توضیح داد: دسترسی از کمربندی به روستای گلخندان تا سه هفته آینده افتتاح و به بهره برداری می رسد و تامین زمین چمن در برخی از روستاها برای توسعه سرانه ورزش با دریافت کمک مالی دردست اقدام و اجرا است.

به گزارش ایرنا، قانون به وزارت کشور اجازه داده که در روستاهای کشور، مجوز تاسیس نهاد دهیاری را برای اداره عمومی روستا صادر کند.

طبق نامه وزیر کشور با عنایت به ماده واحده قانون تاسیس دهیاری های خودکفا در روستاهای کشور مصوب ۱۳۷۷/۰۴/۱۴ تاسیس دهیاری های خودکفا در صورتی که خارج از محدوده شهرهای همجوار باشند، بلامانع اعلام شده است.

این دهیاری‌ها در روستاهای تابعه شهرستان‌های اسلامشهر، پاکدشت، پردیس، پیشوا، تهران، دماوند، ری، ملارد، ورامین و فیروزکوه فعالیت خواهند کرد.

شهر بومهن با جمعیتی در حدود ۱۰۰ هزار نفر در شهرستان پردیس و شرق پایتخت قرار دارد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.