شهر و روستا

تبدیل روزانه ۳۰۰ تن «پسماند تر» میادین میوه و تره‌بار به کمپوست/اجرای طرح ساماندهی پسماندهای تر در ۲۰ بوستان پایتخت

محمد مهدی عزیزی در گفت‌وگو با شهر، درباره طرح «ساماندهی پسماندهای تر میادین میوه و تره بار شهر تهران» توضیح داد: طرح ساماندهی پسماندهای تر میادین میوه و تره بار شهر تهران همزمان با شروع سال ۱۴۰۱ و نامگذاری سال جدید تحت عنوان «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» توسط مقام معظم رهبری، آغاز شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اضافه کرد: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در دوم فروردین  ۱۴۰۱ نسبت به اجرای طرح ساماندهی پسماندهای تر میادین میوه وتره بار شهر تهران و تولید کود کمپوست به روش بیوراکتور هوازی اقدام کرد.

تولید روزانه ۳۰۰ تن پسماند تر در میوه و تره بار

عزیزی با بیان اینکه میادین میوه و تره بار شهر تهران روزانه حدود ۳۰۰ تن پسماند تر (ضایعات سبزیجات، میوه و …) تولید می‌کنند، عنوان کرد: پیش از اجرای طرح مذکور، پسماندهای تر میادین میوه و تره بار توسط خودروهای حمل بار زباله خدمات شهری به همراه دیگر زباله‌ها و پسماند خانگی وارد آرادکوه می‌شد و تفکیکی صورت نمی‌گرفت.

وی ضمن اشاره به شیرابه بسیار این نوع پسماندها گفت: درحال حاضر این پسماند تر به صورت مجزا و جداگانه نسبت به دیگر پسماندهای خانگی و … جمع آوری می‌شود. سازمان مدیریت پسماند در گام نخست نسبت به جمع آوری جداگانه پسماند تر میادین میوه و تره بار در سطح شهر تهران به تعداد ۱۸۰ میدان و بازار با میزان تقریبی ۳۰۰ تن پسماند اقدام کرده است.

معاون امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود، هدف از جمع آوری پسماند تر میادین میوه و تره بار را تبدیل آن به کود کمپوست آلی بیان کرد.

جمع آوری پسماند ۲۰ بوستان بزرگ و تبدیل به کود کمپوست

عزیزی ضمن اشاره به جمع آوری پسماند تر تعدادی از بوستان‌های مناطق ۲۲گانه تهران به صورت جداگانه، توضیح داد: همچنین مقرر شده که نسبت به جمع آوری و انتقال ضایعات فضای سبز نظیر چمن، علف کشی، نشاء و… از ۲۰ بوستان بزرگ شهر (فرامنطقه‌ای) با استفاده از ۴۰ دستگاه مخزن غلطان اقدام شود. پیش‌بینی می‌شود که حجم پسماند تر حاصل از این بوستان‌ها حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ تن در روز باشد.

وی در ادامه اضافه کرد: بنابراین پسماند تر میادین میوه و تره بار به همراه پسماند ۲۰ بوستان فرامنطقه‌ای شهر تهران به سایت پسماند «جهاد» انتقال داده می‌شود تا با مشارکت بخش خصوصی، کمپوست آلی برای استفاده در فضای سبز و فروش تولید شود. 

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره همکاری سازمان پسماند با بخش خصوصی برای اجرای این طرح، توضیح داد: سازمان در سال گذشته فراخوان طرح جمع‌آوری پسماند تر را به مزایده گذاشت که درنهایت یک شرکت از میان داوطلبان بخش خصوصی در مزایده برنده شد. قرار است که درصدی از وجه حاصل از فروش کمپوست تولیدی سهم سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران باشد؛ به معنایی دیگر این طرح علاوه بر تفکیک و کاهش پسماند دفن شده منجر به ایجاد درآمد پایدار برای مدیریت شهری می‌شود.

درآمدزایی با جمع آوری پسماند تر 

عزیزی با بیان اینکه همچنین قرار است در گام بعدی، میوه فروشی‌های بزرگ سطح شهر شناسایی شوند تا پسماند تر این مغازه‌ها هم به صورت مجزا جمع‌آوری شود، افزود: در مرحله بعد با شناسایی میوه‌فروشی‌ها، آبمیوه‌گیری‌ها و رستوران‌های بزرگ سطح شهر و توزیع مخازن مناسب نسبت به جمع‌آوری جداگانه پسماند تر این مراکز نیز اقدام خواهد شد.

وی در ادامه به اهداف طرح اشاره کرد و گفت: کاهش هزینه‌های حمل و نقل، عدم تولید شیرابه، تفکیک پسماند تر میادین میوه و تره بار از پسماند خانگی، عدم دفن پسماند تر و تولید کود کمپوست با کیفیت به روش بیوراکتور هوازی و اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری تهران از اهداف اجرای این طرح است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در پایان تأکید کرد: این طرح تا پایان فروردین به صورت کامل در تمامی بازارهای میادین میوه و تره بار و ۲۰ بوستان بزرگ شهر تهران اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/

خروج از نسخه موبایل