×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

چنار قدیمی روستای سعدآباد پیشوا، شاهد آغاز حکمرانی قاجاریان

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، دشت ورامین که امروز به شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا تقسیم شده از آثار تاریخی و باستانی فراوانی برخوردار و  هرکدام گوشه ای از تاریخ این کشور کهن را در خود جای داده و درخت قدیمی روستای سعد آباد پیشوا محل وقوع یکی از اتفاقات تاریخی ایران است که طی آن آقامحمدخان قاجار تاج سلطنت را بر سرگذاشت.
این چنار قدیمی، در وسط روستای سعدآباد واقع شده و اگر تابلوی کوچکی که شورای اسلامی این روستا مقابل آن نبود، کمتر کسی می‌دانست که واقعه‌ای تاریخی در سایه آن رخ داده است و بی‌اعتنا از کنار آن عبور می‌کرد.
با درگذشت کریمخان زند در ۱۳ صفر ۱۱۹۳ قمری، آقامحمدخان قاجار که برای جلوگیری از عصیان به مدت ۱۴ سال در شیراز تحت نظر بود، از این شهر گریخت تا خود را  به زادگاهش استرآباد برساند و به دعوت یکی از خان‌ها ین منطقه، به سعدآباد وارد شد و زیر همین درخت، تاج سلطنت بر سرگذاشت.

چنار قدیمی روستای سعدآباد پیشوا، شاهد آغاز حکمرانی قاجاریان

محمد امینی ورامین شناس ، نویسنده و پژوهشگر ورامینی در خصوص این درخت قدیمی به خبرنگار ایرنا گفت: منطقه شمالی ورامین در پایان دوران زندیه، محل زندگی قاجارها بود و هنوز هم روستایی به نام حسین آباد قاجار در این منطقه وجود دارد.
وی اظهار داشت: با روی کار آمدن رضا شاه ، نام قاجار از این روستاها برداشته می شود و به بهنام سوخته ، بهنام عرب ، بهنام وسط و بهنام پازوکی تبدیل می‌شود که در اصل این مناطق، بهنام قاجار بوده است .
این پژوهشگر اضافه کرد : دو روستای سعد آباد و جمال آباد تا پیش از طرح اصلاحات ارضی، به پسرمظفرالدین شاه تعلق داشت که پس از اصلاحات ارضی محمدرضا شاه ، این دو روستا به کشاورزان واگذار شد .
امینی افزود: آقا محمدخان قاجار وقتی متوجه می شود که کریم خان زند در حال وفات است از شیراز فرار کرده و به سمت تهران حرکت می کند و با وجود این که خیلی سریع این مسیر را طی نمود ، از ترس این که مبادا دروازه‌های شهر تهران را بسته و وی را شناسایی کنند ، به سمت دشت ورامین که محل سکونت قبیله خود بود حرکت می‌کند .
وی خاطرنشان کرد: با ورود به منطقه سعد آباد وی خود را معرفی می کند و از ساکنان این منطقه می خواهد که اختلاف قومی و قبیله ای خود را کنار بگذارند و به خاطر مرگ کریم خان با هم متحد شوند تا بتوانند ایل قاجار را به حکومت برسانند.
این نویسنده ادامه داد: اولین حرکت آقامحمدخان از این منطقه شروع شد و بعد از پیدا کردن قدرت، یکی از خوان های قاجار که در منطقه سعدآباد زندگی می کرد، تاجی از مس تهیه و زیر درخت چنار قدیمی روستا که امروز نیز هنوز سرپا و شاداب باقی مانده آن تاج را بر سر می گذارد و نخستین تاجگذاری وی در این منطقه انجام شد.
امینی گفت: یکی از محققان و ورامین شناسان ، این تاج را در موزه کاخ گلستان مشاهده کرده است.
این پژوهشگر ورامین شناس یادآور شد: مردم منطقه به این امر واقفند و از این واقعه به عنوان یک سند تاریخی یاد می کنند.
برای رسیدن به روستای سعدآباد، کافی است از کمربندی شمالی ورامین- پیشوا در جاده موسوم به جمال آباد، ۱۰ کیلومتر به سمت شمال حرکت کنید تا بتوانید درخت قدیمی این روستا را مشاهده کنید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.