×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افتتاح نمایشگاه یافته‌های روستای سرند در موزه آذربایجان

به گزارش روستانیوز به نقل از صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی، مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت: یافته‌های باستان‌شناختی روستای تاریخی سرند شهرستان هریس از دوره‌های عصر آهن ۱ و ۲ از داخل ۳۶ گور در عملیاتی ۶۲ روزه در گورستان تاریخی این روستا به دست آمده اند.

احمد حمزه زاده ادامه داد: در این عملیات آثاری، چون ظروف سفالی متعدد شامل کوزه، بشقاب، آبریز، زیورآلات، سنجاق‌های سر فلزی، دیسک‌های مفرغی در داخل گور‌ها یافت شده‌اند که به عنوان هدایای تدفین مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

وی اظهار کرد: نمایشگاه یافته‌های باستان‌شناختی گورستان روستای سرند شهرستان هریس به‌صورت دائمی در موزه آذربایجان دایر خواهد بود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این موزه از نمایشگاه آثار تاریخی سرند نیز بازدید کنند.

خردادماه سال ۹۸ و در عملیات عمرانی بزرگراه خواجه به ورزقان، حوزه روستای سرند، به صورت اتفاقی تعدادی اشیای تاریخی کشف شد که پس از دریافت مجوز کاوش از پژوهشگاه سازمان مرکزی، عملیات کاوش اضطراری و نجات بخشی با مشارکت تیمی متشکل از باستان شناسان زبده اداره کل میراث فرهنگی استان به منظور مطالعه منطقه و قبور کشف شده آن منطقه در راستای شناخت هر چه بیشتر فرهنگ و تمدن اقوام و سکونتگاه‌های آن‌ها در ادوار مختلف تاریخی اجرا شد.

عملیات اولیه کاوش اضطراری و نجات بخشی محل کشف آثار مورد مطالعه و کاوش قرار گرفت و در نتیجه آن مشخص شد، این قسمت بخشی از گورستان تاریخی در دوره اشکانیان بوده و آثاری که از آنجا بدست آمده شامل یک سری اشیای تاریخی از قبیل انواع ظروف و کوزه‌های سفالی و اشیای مفرغی شامل دستبند، سنجاق سر و تزئینات مفرغی که از داخل قبوری که متعلق به اشکانیان بود، به دست آمد و جهت اقدامات اولیه و مطالعه به موزه منتقل شد.
روستای تاریخی سرند در ۴۵ کیلومتری شمال شرق تبریز در مسیر خواجه به ورزقان واقع شده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.