شهر و روستا

برگزاری نشست ملی مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری ها

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، در جلسه قبل، که چهارم اسفند به منظور تبیین اهداف و اقدامات و برنامه های قرارگاه برگزار گردید، گزارش هایی از سوی مسوولان گروه های ذیل قرارگاه در موضوعات “روستای سالم با حداقل پسماند”، “مدیریت سیاسی”، “منابع مالی و سرمایه گذاری”، “اقتصاد روستا و کارآفرینی”، “عمرانی و معماری روستایی”، “امور فرهنگی”، “امور اجتماعی”، “آمایش هوشمند”، ” گردشگری روستایی” و “امور زنان” ارایه شد.

 در جلسه دوم گزارش هایی از سوی مسوولان گروه های ذیل قرارگاه در موضوعات “حقوقی و مجلس”، “پاسخگویی و ارتباطات هوشمند “، “علمی و فناوری” و “آموزش” بیان شد.

در این جلسه خانم احمدی مدیرکل دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور گزارشی در خصوص شناسایی نقاط روستایی در سراسرکشور و تخصیص کد تقسیمات کشوری به این سکونتگاهها بیان نمود و از بازنگری در قانون تقسیمات کشوری خبر داد.

در ادامه دکتر بکایی فرمانده “قرارگاه جهادی وزارت کشور در پیشرفت همه جانبه روستا” توضیحاتی در خصوص اهداف و برنامه های آن بیان نمود و قرارگرفتن دهیار و شورای روستا در جایگاه اصلی و حقیقی خود و برنامه ریزی برای توانمندسازی روزافزون آنها، به روزآوری سند توسعه روستاها و قرارگرفتن منابع و اعتبارات روستا در مسیر توسعه روستا را از جمله اهداف عمده قرارگاه برشمرد.

 بکایی تصریح کرد: وظیفه ما برنامه ریزی برای توانمندسازی روزافزون دهیاران و روستاییان، رفع موانع پیش روی توسعه مناطق روستایی، اصلاح و به روز آوری قوانین و بخشنامه ها و آیین نامه های مرتبط و ایجاد فرایندها و پیوندهای جدید بین روستاها با سایر نهادها نظیر مراکز علمی و پژوهشی است.

همچنین دکتر قربانی معاون امور دهیاری های سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و رییس ستاد اجرایی قرارگاه هم طی سخنانی از تدوین برنامه سال ۱۴۰۱ قرارگاه خبر داد و تصریح کرد: نقش اصلی در زمینه تحقق برنامه های قرارگاه را استان ها ایفا خواهند کرد و جایگاه دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداریها در آن مهم و کلیدی است.

وی، اعتمادسازی وامیدآفرینی در ساکنان روستاها را رمز موفقیت برنامه های توسعه روستایی در حوزه های مختلف منجمله برنامه های جهادی و تسهیلگری عنوان نمود و افزود: تجربه نشان داده که توسعه واقعی روستا با کاهش اتکا به کمک های دولتی، بهره گیری صحیح از ظرفیت مزیت های رقابتی روستا، فعال نمودن تمامی توانمندی ها و بهره گیری از مشارکت موثر بخش خصوصی، خیرین و سرمایه گذراران تحقق می یابد و تلاش می کنیم زمینه حرکت در این مسیر را با همکاری و همدلی و هم افزایی مستمر با تمامی دست اندرکاران عرصه مدیریت روستایی در استان ها فراهم نماییم.

شایان ذکر است در این نشست مجازی، تعدادی از مدیران کل دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداریها نظرات و پیشنهادهای خود را بیان نمودند.

خروج از نسخه موبایل