شهر و روستا

سمن‌ها را با شعارهای پوچ دلسرد نکنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احمد علوی در نطق پیش از دستور خود در پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به هشتم اسفند روز جهانی سازمان‌های مردم نهاد گفت: سال‌هاست آنطور که باید و آنطور که لازم است نه به این روز و نه به سازمان‌های مردم نهاد و نقشی که آنان در حل مشکلات و مسائل دارند، توجه نمی‌شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: این در حالی است که نظام مقدس جمهوری اسلامی و حضرت امام خمینی (ره) همواره بر نقش و جایگاه مردم تاکید داشته‌اند. مقام معظم رهبری نیز در موارد متعددی به ارزش حضور و فعالیت تشکل‌های مردم نهاد اشاره داشته‌اند. به ویژه در تبیین راهبردهای گام دوم انقلاب ایشان با کلید واژه «حلقه‌های میانی مردم» از تشکل‌های مردم و گروه‌های جهادی به عنوان ذهن فعال و زبان گویا یاد می‌کنند تا آنها بتوانند کاروان عظیم جامعه را با تمرکز و فعالیت پی در پی و لحظه به لحظه هدایت کنند.

علوی با اشاره به بند هشتم اصل سوم قانون اساسی افزود: در این اصل در خصوص مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش و همچنین ماده ۷۱ قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران که در آن صراحتاً بر «برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم در انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی با موافقت‌دستگاه‌های ذیربط» تاکید شده است.

وی یادآور شد: سازمان‌های مردم‌نهاد از بدو شکل‌گیری تا به امروز زمینه‌ساز و بسترساز مشارکت‌های اجتماعی داوطلبانه شهروندان بوده و هستند. به عنوان مسئول ستاد توان افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران و نماینده مردم تهران در شورای شهر با صدای بلند اعلام می‌کنم که علی‌رغم تمام بی‌مهری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، ما قدردان یکایک سازمان‌های مردم نهاد و داوطلبان گمنامی هستیم که رد ایثارگری و اقداماتشان در پر کردن سفره‌های خالی از نان مردم، مراقبت از شهر و محیط زیست، آموزش به کودکان و زنان، به رسیدگی به وضعیت آسیب‌دیدگان اجتماعی و … در یک کلام تلاش برای ساخت آینده‌ای بهتر برای مردم و این سرزمین دیده می‌شود.

سرپرست ستاد سمن‌های شهر تهران با اشاره به گذشت شش ماه از عمر شورای ششم گفت: مردم باید تفاوت در عملکردها را ببینید. یکی از تفاوت‌ها باید در نوع مواجهه و همراهی ما با سازمان‌های مردم‌نهاد باشد. ستاد توان‌افزایی و حمایت از فعالیت سازمان‌های مردم نهاد شهر تهران در دوره جدید بنا ندارد که یک ستاد منفعل و بی‌عمل باشد. ما می‌خواهیم مرجعی برای حمایت حقیقی از توسعه اجتماعی، مشارکت، تولید نوآوری‌های اجتماعی و حل مسائل شهری به دست گروه‌های اجتماع محور و توان‌افزایی درست از سازمان‌های مردم نهاد باشیم و بخشی از امور را، از سیاستگذاری گرفته تا اجرا در سطح محلات و مناطق به خود مردم، نه فقط در سطح شهر تهران بلکه در سطح استان تهران، واگذار کنیم.

وی یا اعلام حمایت ویژه از سمن‌ها گفت: انشاالله زمینه برای رفع مشکلات محلی نیز با کمک داوطلبان محلات به ویژه جوانان و نوجوانان دهه هشتادی فراهم شود.

علوی تاکید کرد: تمام سعی خود را می‌کنیم تا سازمان‌های مردم نهاد در سطح عالی تصمیم‌گیری و نظارت بر امور شهر و شهرداری قرار بگیرند؛ اما برای تحقق این امور نیازمند اصلاح برخی از رویه‌های گذشته، و رفع موانع فرهنگی و اجتماعی در توسعه فعالیت سمن‌ها هستیم.

وی در مورد این مشکلات گفت: لازم است نحوه تعامل مدیریت شهری با سازمان‌های مردم نهاد اصلاح شود. سازمان‌های مردم نهاد پیمانکار دولت یا شهرداری نیستند بلکه داوطلبانی بی چشم داشت همراه با دغذغه‌های اصیل اجتماعی هستند و خوشبختانه شهردار تهران زیرساخت‌های شهری را برای فعالیت گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم‌نهاد تا جای ممکن فراهم کرده است.‌

عضو شورای شهر تهران افزود: همچنین نباید از نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در تصمیم سازی‌های شهری، دیده‌بانی و نظارت و نوآوری‌های اجتماعی غافل شد، به ویژه لازم است که در فرآیند بودجه نویسی، در فرآیند بررسی طرح‌ها و لوایح و همچنین در فرآیند نظارت بر امور شهر و شهرداری از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد مرتبط استفاده کنیم.

علوی با بیان این مطلب که راهی جز اعتماد به مردم برای انجام امور خودشان نیست، گفت: یکی از مصداق‌های اعتماد به مردم نیز زمینه سازی برای مشارکت اجتماعی ساختار یافته مردم در قالب سازمان‌های مردم نهاد است. مردم باید نقش و اثر خود در حل مشکلاتشان را ببینید و باور کنید که آن وقت میزان مشارکت و همدلی نیز افزایش خواهد یافت.

نیازمند ارتباط دوسویه مدیریت شهری و سمن‌ها هستیم

وی یادآور شد: ما امروز نیازمند اعتماد و تعامل دوسویه مدیران شهری و سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های جهادی هستیم. نباید با دادن شعارهای پوچ یا محدود کردن فعالیت آنان را ناامید و دلسرد کنیم.

علوی تاکید کرد: یقین بدانید که امروز سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت مردم در امور، یکی از اصلی‌ترین روش‌ها برای ارتقا سرمایه اجتماعی و ترمیم اعتماد از دست رفته در میان برخی از گروه‌ها و اقشار مردمی است.

وی همچنین خطاب به مجموعه مدیریت شهری گفت: شکل گیری تعامل و همکاری شفاف ارکان شهری و سازمان‌های مردم نهاد با یکدیگر، تبیین الگو و مدل تعامل سازمان‌های مردم نهاد با مدیریت شهری، توجه و نگاه به آینده مشارکت‌های اجتماعی در شهر، ضرورت جلب اعتماد سازمان‌های مردم نهاد و مسئولان، بهره گیری از ظرفیت‌های شهری برای ارائه خدمت به مردم و بهره گیری از ظرفیت‌های اجتماع محور به ویژه بین جوانان و نوجوانان با روحیه جهادی باید تعیین تکلیف شود.

خروج از نسخه موبایل