×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

بهره برداری از یک هزار و ۲۵۰ هکتار از طرح کمربند سبز تهران در روز درختکاری

علی محمد مختاری در گفت و گو با خبرنگار شهر درباره اجرای طرح کمربند سبز پایتخت گفت: فاز اول پروژه کمربند سبز پیرامون شهر تهران در ابتدا در سال ۱۳۵۹ در دولت شهید رجایی تحت عنوان کمربند سبز جنوب تهران به مساحت ۵ هزار هکتار مصوب شد، اما به دلیل وقوع جنگ تحمیلی تا سال ۱۳۶۵ اقدامی در این خصوص صورت نگرفت و شروع  کار از ابتدای سال ۱۳۶۶ توسط سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران از اراضی هاشم آباد و دولت آباد در جنوب شهر تهران آغاز و در سال ۱۳۷۱ به اتمام رسید.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: با توجه به اهمیت توسعه کمربند سبز در اطراف شهر تهران این پروژه توسط سازمان ادامه یافت و طرح توجیهی فاز دوم جهت افزایش مساحت کمربند سبز به میزان ۵۰ هزار هکتار به هیات دولت ارائه شد که طرح مذکور در سال ۱۳۸۲ در کمیسیون امور زیربنایی و صنعت محیط زیست دولت مطرح و کلیات آن به تصویب رسید. طرح در سال ۱۳۸۳ جهت اجرا به سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران ابلاغ شد و در دستور کار سازمان قرار گرفت.   

مختاری در ادامه درباره میزان جنگل کاری انجام شده در طرح کمربند سبز عنوان کرد: به طور متوسط سالانه بین یک هزار تا یک هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل کاری در قالب این طرح انجام شده که تا پایان سال ۹۹ مساحت آن به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسیده است. در سال جاری نیز یک هزار و ۲۵۰ هکتار در دستور کار قرار داشته که عملیات اجرایی آن از آبان ماه آغاز شده و ۱۵ اسفندماه به بهره برداری خواهد رسید.  

بهره برداری از مساحت باقی مانده فاز دوم کمربند سبز طی ۳ سال

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران تاکید کرد: تا پایان سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار هکتار از فاز دوم طرح کمربند سبز پیرامون شهر تهران باقی خواهد ماند که براساس رهنمودها و تاکید شهردار تهران مقرر شده که این مساحت باقیمانده طی یک دوره ۳ ساله به اتمام برسد.  

تنوع گونه های گیاهی در طرح کمربند سبز تهران 

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درخصوص نوع گونه های گیاهی کاشته شده در کمربند سبز تهران بیان کرد: گونه های گیاهی مورد استفاده تماماً از گیاهان بومی، مقاوم و سازگار با شرایط آب و هوایی شهر تهران بوده که اغلب آن ها از گونه های گیاهی پهن برگ می باشند؛ تعدادی از این گونه ها شامل بنه، زالزالک، داغداغان، ارس، بادام کوهی، سنجد تلخ، سنجد، دغدغک، توت، ارغوان، اقاقیا بذری، کاج، سرو و … هستند.

بهبود روش های آبیاری به منظور صرفه جویی در مصرف

مختاری در ادامه با تاکید بر اهمیت آبیاری جنگل کاری های کمربند سبز پیرامون شهر تهران گفت: طبعاً اگر استفاده از منابع آب مورد استفاده برای جنگل کاری ها به صورت استفاده از روش های سنتی باشد، می تواند در روند توسعه این فعالیت ها تأثیرگذار باشد اما طی چند دهه گذشته به تدریج از طریق اتخاذ راهبردهای صرفه جویی در مصرف آب و انتخاب راهکارهای مناسب آبیاری این مشکلات تا حدود زیادی کاهش پیدا کرده است؛ به عنوان مثال در حال حاضر با به کارگیری سیستم های آبیاری تحت فشار از جمله روش های آبیاری قطره ای، میزان بهره وری از آب به شدت افزایش پیدا کرده است.

وی همچنین افزود: از سوی دیگر جنگلکاری در اراضی دامنه ای و شیب دار، از طریق احداث نهرهایی به موازات خطوط تراز و اصطلاحاً پلکانی کردن اراضی صورت می گیرد؛ این امر سبب می شود که آب ناشی از بارندگی ها در روی این اراضی فرصت بیشتری برای نفوذ در زمین پیدا کرده و عملاً امکان تغذیه منابع آب زیرزمینی نظیر چشمه و قنات های پایین دست را تقویت می کند، همزمان قسمتی از آن به صورت رطوبت (نم خاک) در محدوده ریشه درختان ذخیره می شود؛ این رطوبت ذخیره شده در خاک قبلاً در عرصه های بدون پوشش با شروع فصل کم باران و گرما مستقیماً تبخیر می شد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران ادامه داد: در حال حاضر کلیه اراضی توسعه یافته از آب خام (آب غیر شرب) و پساب تصفیه شده آبیاری می شوند؛ ضمن آنکه با احداث مخازن ذخیره آب ژئوممبران (نوعی پوشش پلیمری که برای عایق‌بندی استخرهای خاکی و سیمانی و مخازن ذخیره آب  استفاده می شود) از انباشت نزولات جوی جهت آبیاری درختان استفاده می شود.  

عدم پرداخت هزینه توسعه و نگهداری کمربند سبز توسط دولت ها به رغم وظایف قانونی

مختاری درباره میزان هزینه طرح کمربند سبز تهران توضیح داد: براساس طرح ارائه شده کمربند سبز پیرامون شهر تهران باید حداقل ۵۰ درصد از هزینه طرح برعهده دولت باشد؛ ضمن آنکه در برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور در بند (ه) ماده ۱۷۲ (برنامه پنجم) و بند (ت) ماده ۶۲ (برنامه ششم) صراحتا قید شده است که درختکاری در حریم مراکز جمعیتی توسط شهرداری ها، با اعتبارات دولتی انجام پذیرد که متاسفانه تا کنون محقق نشده و کلیه هزینه های توسعه و نگهداری کمربند سبز پیرامون شهر تهران از طرف شهرداری (سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران) تامین شده است.  

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر جهت احداث هر هکتار جنگل کاری و عملیات اجرایی آن از قبیل تسطیح زمین، ایجاد بانکت، حفر گوده کاشت نهال، تهیه و کاشت نهال، نگهداری یکساله، اجرای سیستم های تحت فشار آبیاری، ایجاد منابع ذخیره آب و … به طور متوسط ۳۰ میلیون تومان هزینه صرف می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.