شهر و روستا

آغاز طرح جامع ساماندهی دستفروشان در شهر تهران

به گزارش خبرنگار مهر، قدرت‌الله محمدی، در خصوص آغاز طرح جامع ساماندهی دستفروشان در تهران در برنامه «روی خط» شبکه خبر گفت: بنا به تدبیر شهردار تهران در خصوص ساماندهی دستفروشان شهر تهران، برنامه ویژه‌ای را آغاز کردیم و حدود یک ماه است که مقدمات این طرح آغاز شده است. اولین اقدام ما در این طرح، ایجاد یک سامانه به نام «سامان بازار» است که در سایت شهرداری وجود دارد. از دستفروشان درخواست کردیم که در این سامانه با کد ملی خود وارد شده و ثبت‌نام کنند؛ این اقدامی است که ما بتوانیم جامعه آماری مورد نظر خود را داشته باشیم و بر اساس آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه طبق برآوردها، تعداد دستفروشان در سطح شهر تهران حدود ۱۰ هزار نفر است، گفت: از این تعداد ۵۰۰۰ نفر تاکنون در «روز بازارهای» شهرداری ساماندهی شدند و حدود ۵۰۰۰ نفر دیگر نیز همچنان در معابر و خیابان‌ها در حال دستفروشی هستند.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه دو رویکرد مهم از سوی شهردار تهران در این زمینه ابلاغ شده است، اظهار کرد: یک رویکرد سامان‌بخشی، انضباط شهری و ساماندهی معابر شهر تهران و رویکرد دوم، حفظ کرامت، شأن و منزلت و معیشت دستفروشان است که خط قرمز همه است. واقعاً کار سختی است که حدود ۵۰۰۰ دستفروش باقی‌مانده ساماندهی شوند ولی اراده لازم برای تحقق این امر وجود دارد.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های لازم در سطح شهر برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته شده است، گفت: اولین ظرفیت بالا بردن ظرفیت روزبازارهایی است که در تهران داریم. ۳۸ تا ۴۰ روزبازار وجود دارد که حدود ۵۰۰۰ نفر تاکنون ساماندهی شده‌اند. قرار است تا سال ۱۴۰۱ تعداد روزبازارها را به ۶۰ مورد در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران ارتقا دهیم. دومین ظرفیت، ایجاد بازارچه‌های موقت است که می‌توانیم برای ساماندهی هر چه بیشتر دستفروشان استفاده کنیم. ظرفیت سوم که برای اولین‌بار در تهران اجرا می‌شود، در بوستان‌هایی است که ظرفیت مناسب همراه با سنگفرش در آن وجود دارد تا بتوانیم دستفروشان را در آن بوستان‌ها اسکان دهیم.

محمدی با تأکید بر اینکه دستفروشان هیچ هزینه‌ای را برای این ساماندهی پرداخت نمی‌کنند، افزود: ثبت‌نام در این طرح رایگان است و به صورت مداوم هم دستفروشان می‌توانند در این طرح ثبت‌نام کنند. تنها در این طرح پیمانکاران تائید شده‌ای داریم و هر روزبازار در اختیار یک پیمانکار است که به مسائل خود دستفروشان از جمله انضباط‌بخشی، بهداشت و نظافت آنها بپردازد. این پیمانکاران تنها به ازای محدوده دو مترمربعی هر دستفروش مبلغ ۷,۵۰۰ تومان از آنها دریافت می‌کنند که فقط برای نگهداری و سرویس‌دهی به خود دستفروشان دریافت می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران با بیان اینکه چند نقطه بحرانی در خصوص تجمع دستفروشان داریم، گفت: شاید نقاط پنج تا شش نقطه بحرانی باشند اما در سایر نقاط شهر دستفروشان به صورت پراکنده حضور دارند که ساماندهی آنها مشکل نخواهد بود. به طور مثال محورهای تجریش، ولیعصر و هفت‌تیر از جمله نقاط بحرانی در تجمع دستفروشان است. خوشبختانه محور ۱۵ خرداد از جمله نقاط بحرانی بود که عبور و مرور یک و نیم تا حدود پنج میلیون نفر در اواخر سال را در آن محور شاهد هستیم. موفق شدیم در این هفته ساماندهی لازم را انجام دهیم و دستفروشان ۱۵ خرداد را به روزبازارهای اطراف سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: تقریباً ۸۰ درصد دستفروشان از این طرح استقبال کردند. از دیگر دستفروشان نیز خواهشمندیم به این طرح بپیوندند. ما تماس‌هایی از شهروندان برای ساماندهی دستفروشان داریم. دستفروشان در هر منطقه‌ای فعالیت و در سامانه ثبت‌نام می‌کنند، به همان مرکز منطقه معرفی می‌شوند و با گرفتن معرفی‌نامه از مرکز به پیمانکار مربوطه ارجاع داده می‌شوند.

خروج از نسخه موبایل