×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

وزیر کشور جزییات پیگیری دستور رئیس جمهوربرای آزادسازی سواحل را تشریح کرد/  شهرداری‌ها سواحل را آماده سازی می کنند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ احمد وحیدی که شنبه ۲۳ بهمن ماه در برنامه «نگاه یک» درباره آزادسازی سواحل گفت: این موضوع هم تکلیف قانونی و هم دستور مهمی از سوی رئیس جمهور و کاری است که مدت‌ها مانده بود و مردم در زحمت بودند و نمی‌توانستند بهره کافی را از سواحل ببرند.

او ادامه داد: بلافاصله پس از دستور رئیس جمهور، اقدامات لازم در این زمینه انجام شد و استانداران، مسئولان و مردم استقبال خوبی کردند و مقاومتی را از سوی دستگاه‌ها ندیدیم و خیلی خوب، همراهمی کردند و بخش‌های بسیار زیادی از سواحل آزاد شد به ویژه آن‌هایی که در اختیار دستگاه‌های اجرایی بوده است.

وزیر کشور افزود: اگر مواردی باقی مانده باشد که مربوط به مردم و بخش‌های خصوصی است، باید جداگانه انجام شود.

وحیدی با اشاره به اینکه به طور دقیق نمی‌توان میزان تصرف بخش خصوصی و مردم از سواحل را محاسبه کرد، گفت: محاسبه نهایی آن باید انجام شود و بخشی از کار‌ها در این زمینه باقی مانده است، اما اصل ماجرا این است که این ظرفیت‌های طبیعی مال همه است و به هیچ وجه در هیچ موردی نباید به استفاده گروه خاصی، محدود شود؛ علاوه بر سواحل دریا و رودخانه؛ بقیه منابع طبیعی هم این گونه است.

وی گفت: در برخی جا‌ها راه‌های رسیدن به کوه‌ها را بسته اند در صورتی که این کوه‌ها مال همه است و مردم باید از هر جایی که خواستند از این کوه‌ها و رودخانه‌ها استفاده کنند.

وزیر کشور تاکید کرد: این امکانات مال همه است و هیچ کس نباید فکر کند نسبت به دیگری برتری دارد و بخواهد آن را در انحصار خود داشته باشد.

او اضافه کرد: این کار انجام شد و مراحل نهایی خود را طی می‌کند و ان شاءالله در همان تاریخی که رئیس جمهور دستور داد به انجام خواهد رسید.

وحیدی گفت: پس از آن، این سواحل باید آماده سازی شوند تا مردم به خوبی از آن‌ها استفاده کنند به همین علت ابلاغ شد این موضوع در اختیار شهرداری‌ها قرار بگیرد و این سواحل را برای استفاده عموم، آماده سازی کند.

وزیر کشور افزود: در برخی جا‌ها که بین دو شهر است فعلا در اختیار بخشداری‌ها قرار می‌گیرد تا نهادی مسئول آن شود و آن سواحل را نیز آبادسازی کند.

وحیدی ادامه داد: این‌ها محلی نشود که عده‌ای دیگر بخواهند آنجا را تصرف کنند و در این زمینه باید مراقبت کرد تا شرایطی ایجاد نشود که احیاناً بخواهند ناهنجاری‌هایی در ساحل برای مردم درست کنند و در این زمینه باید مراقبت کرد و این ابلاغ شده است و استانداران مسئول این کار هستند و پیگیری می‌کنند.

وی گفت: سواحل، بلافاصله پس از آزاد سازی، تحویل شهرداری می‌شود و این نهاد، آماده سازی را انجام می‌دهد و فعلاً زمان بندی خاصی در این باره نداریم، اما طبیعی است که در اسرع وقت ممکن باید انجام شود.

وحیدی افزود: آماده سازی سواحل به امکانات و منابع نیاز دارد و باید کمک کنیم تا شهرداری‌ها بتوانند آن‌ها را برای استفاده مردم آماده کنند.

او اضافه کرد: وزارت کشور در سواحل شمالی، تأسیسات خاصی نداشت، اما در حاشیه رودخانه کرج، ساختمانی مربوط به قدیم داشتیم که قرار شد آزادسازی شود.

وحیدی گفت: از این ساختمان برای رفاه کارکنان وزارت کشور استفاده می‌شد که نباید این طور باشد و همه مردم باید از آن استفاده کنند.

وزیر کشور افزود: البته درباره رودخانه‌ها نیز مسئله حریم وجود دارد که باید رعایت شود.

وحیدی اضافه کرد: اگر بندر یا اسکله نظامی در اختیار نیرو‌های نظامی باشد و ضرورت داشته باشد که آن‌ها در کنار ساحل باشند از موضوع آزادسازی، مستثنی است، اما بقیه موارد بر اساس دستور ستاد کل نیرو‌های مسلح باید آزادسازی شود.

وزیر کشوردر بخش دیگری از برنامه نگاه یک شبکه یک سیما در باره مناطق زلزله و سیل زده گفت: به مشکل زلزله زدگان اندیکا رسیدگی شد، البته مشکل این منطقه فقط زلزله نیست و عقب ماندگی مزمنی مانند جاده‌های نامناسب در منطقه وجود داشت.
 
وحیدی افزود: برای اسکان افرادی که دچار مشکل شده بودند تلاش فوری انجام و مشکل اسکان دام‌های آنان نیز حل شد.
 
وی گفت: در این منطقه ۹۰۰ تا هزار خانه باید بازسازی یا ساخته می‌شد که تعداد زیادی به سقف رسید، اما برخی به دلیل نبودن جاده‌های مناسب با تأخیر روبرو شد و مردم دچار مشکل شدند.
 
وزیر کشور با بیان اینکه در موضوع سیل، ​ برخی شهرستان‌ها به اندازه چند سال در دو روز و معادل ۵۰۰ میلی متر بارندگی داشتند، افزود: به مناطق سیل زده نیز کمک رسانی‌های خوبی  شد.
 
وحیدی گفت: در جنوب کرمان، دام و وسایل خانگی، توزیع و بازسازی خانه‌ها آغاز شده است.
 
وی افزود: در لامرد فارس نیز کار‌ها آغاز شده است و به مشکلات مردم در بخش کشاورزی رسیدگی می‌شود
 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.