×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

جزئیات کمک مدیریت بحران تهران در مناطق سیل‌زده/ ایجاد گروه‌های دوام جهادی یا مسجدمحور

علی نصیری درباره گروه‌های «دوام» و اضافه کردن ظرفیت‌‎های جدید به این گروه‌ها به خبرنگار شهر گفت: در راستای مدیریت مردم محور بحران تلاش ‌می‎کنیم گروه‌های داوطلب واکنش اضطراری محلات (دوام) را ترمیم، آمارها و ارقام درباره این گروه‌ها را واقعی و مشکلات تجهیزاتی و نیازهای آنها را احصا کنیم؛ همچنین باید بتوانیم آموزش به این گروه‌ها را بازطراحی و بازتعریف کنیم تا آموزش‌های جدید ببینند و هرازچندگاهی همه این گروه‌ها را دور هم جمع کرده و درباره شکل‌گیری کار گروهی توجیه شان کنیم.

اضافه کردن ظرفیت جدید به گروه‌های دوام

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در نظر داریم ظرفیت جدید را به گروه‌های دوام اضافه کنیم، افزود: طرح اولیه برای ایجاد این ظرفیت تحت عنوان «گروه‌های دوام جهادی یا مسجدمحور» تهیه شده است. در حال حاضر این گروه‌ها ۲۱هزار و ۳۵۰عضو ثبت شده دارند که البته باید در این باره نیز بازبینی شود که تا چه حد این عدد واقعی است.

۸۰درصد گروه‌های دوام جهادی یا مسجدمحور بانوان هستند

وی همچنین گفت: در بحث ترکیب جمعیتی و سنی نیز حدود ۸۰درصد این گروه‌ها را زنان تشکیل می‌دهند و ترکیب سنی گروه‌ها حدود ۴۳ سال است. بنابراین نیاز داریم که هم مردان بیشتر و هم افرادی در سنین جوان‌تر را به ظرفیت ارزشمند موجود اضافه کنیم.

نصیری ادامه داد: طرح کارشناسی شده «گروه‌های دوام جهادی یا مسجدمحور» که مورد تاکید و تایید شهردار تهران قرار گرفته، درباره شکل‌گیری گروه‌های ۷ تا ۵ نفره دوام مسجدمحور است که در هر مسجد یکی از این گروه‌ها در یک برنامه فازبندی شده مستقر می‌شوند. اولویت این است که ابتدا در هر منطقه، سپس در هر ناحیه و بعد از آن در هر محله یک مسجد را شروع کنیم، البته به شرط اینکه خود آن مسجد بافت فرسوده نباشد و مرجعیت محلی داشته باشد تا بتوانیم در ادامه طرح را به کل مساجد شهر تهران تعمیم دهیم. این افراد در کنار سایر گروه‌های دوام می‌توانند به امر پیشگیری بپردازند و راه‌های پرخطر را شناسایی و پیگیری‌ها و اقدامات را برای رفع خطر و ارتقای ایمنی محله خودشان انجام دهند.

او با تاکید براینکه با اضافه شدن آقایان به این گروه‌ها می‌توان آموزش‌های عملیاتی‌تر را در کنار آموزش‌های عمومی ارائه داد، بیان کرد: به این صورت که در کنار آموزش‌هایی مانند کمک‌های اولیه، جست و جوی نجات و حمل مصدوم می‌توانیم آموزش کار با ماشین‌آلات شهری مانند بابکت و لودر را در کنار سایر آموزش‌ها داشته باشیم. تجربه این کار پیش از این در بسیج شهرداری تهران وجود داشته و این گروه‌ها در بسیج شهرداری در زلزله کرمانشاه امتحان خود را پس داده و با همین ماشین‌آلات و امکانات، خدمات مهمی به مردم زلزله‌زده آن منطقه ارائه داده اند.

ماشین آلات ارسالی به مناطق سیل زده مازاد ظرفیت شهر تهران است

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران عنوان کرد: در چند روز گذشته و پس از وقوع سیل در سیستان و بلوچستان تیمی از سازمان مدیریت بحران شهرداری تهران به همراه برخی از مدیران مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در شهرهای چابهار و کنارک حاضر شدند تا در کنار مردم سیل‌زده این شهرها باشند. این تیم به همراه ماشین‌آلاتی که از مازاد ظرفیت شهر تهران و از سوی معاونت خدمات شهری برای این کار در نظر گرفته شد، چند روزی به کمک هموطنان سیل‌زده‌ رفت.

نصیری با تاکید بر این که در این کمک‌رسانی، شهرداری تهران هزینه‌ای در آن شهرها انجام نداد، یادآور شد: طبیعتا انجام هزینه در این باره نیاز به مجوز از شورای شهر دارد و اگر نظر شهردار تهران و تیم مرتبط به آن نقطه برسد که نیاز به هزینه در این شهرها وجود دارد، شهرداری تهران اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر تهران را دنبال می‌کند. تعدادی پمپ آب و ماشین‌آلات مربوط به نگهداشت شهر از مازاد ظرفیت شهر تهران از سوی معاونت خدمات شهری شهرداری تهران به صورت موقت فرستاده شده و به مجموعه شهرداری تهران برمی‌گردد. در سیل اخیر در سیستان و بلوچستان، آب‌گرفتگی در منازل مردم و تلنبار زباله را در سطح شهر داشتیم و از آنجا که شهرداری کنارک تنها یک دستگاه بابکت دارد، سعی کردیم در بخش ماشین جمع‌آوری مکانیزه زباله به آنها کمک کنیم.

کمک فنی و فکری به شهرهای سیل‌زده

او توضیح داد: در این حادثه سعی کردیم کمک فنی و فکری به شهرهای سیل‌زده داشته باشیم، چرا که تیمی که با سازمان مدیریت بحران شهرداری اعزام شده از متخصصان امداد و نجات و متخصصان سیل و مدیریت شهری بودند، بنابراین به این نتیجه رسیدیم که کمک‌های فکری و فنی و مشاوره‌ای ارائه دهیم و در کنار آن از ظرفیت‌های فردی این متخصصان برای پای کار آوردن صنایع استان‌های اطراف و ایفای نقش مسئولیت اجتماعی‌شان استفاده کنیم.

انتهای پیام/

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.