به گزارش شهر، ساخت خط ۱۰ مترو تهران پس از چند سال مطالعه و تصویب در مراجع مختلف از جمله شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران، شورای ترافیک شهر تهران، استانداری تهران، وزارت کشور، شورای عالی ترافیک کشور و هیات دولت در شهریور ۱۳۹۹ در محل نمایشگاه بین المللی تهران در بزرگراه شهید چمران آغاز شد.
محمود یوسفی، مجری خط ۱۰ مترو تهران در گفتوگو با شهر، با اشاره به طول ۴۳ کیلومتری این خط، بیان کرد: خط ۱۰ مترو تهران با ۳۵ ایستگاه از وردآورد آغاز و تا فلکه سوم تهرانپارس ادامه دارد. این خط، تنها خط شرقی-غربی مترو تهران است که شرقیترین نقطه شهر را به غربیترین نقطه متصل میکند.
او با بیان اینکه بخش مطالعاتی فاز یک ساخت خط ۱۰ مترو به صورت جدی درحال انجام است، افزود: برای اجرای فاز یک ۱۴ کیلومتر و ۵۰۰ متر با قرارگاه خاتم الانبیاء نهایی شده است که این مسیر از دریاچه شهدای خلیج فارس آغاز و تا میدان کتاب ادامه مییابد.
به گفته یوسفی؛ آغاز این ۱۴ کیلومتر و ۵۰۰ متر با کلنگ زنی از میدان دریاچه در منطقه ۲۲ تهران خواهد بود. این مسیر شامل ایستگاههای دریاچه شهدای خلیج فارس، اتریش، میدان المپیک، تقاطع با خط ۶ ایستگاه شهید اشرفی اصفهانی و تقاطع با خط ۷ ایستگاه میدان کتاب است. ایستگاههای فاز یک در این ۱۴ کیلومتر و ۵۰۰ شامل ۵ ایستگاه (سه ایستگاه و دو ایستگاه تقاطعی) است.
مجری خط ۱۰ مترو تهران، مدت زمان اجرا و ساخت این مسیر را ۴ سال یعنی تا سال ۱۴۰۴ اعلام کرد و گفت: تا سال ۱۴۰۴ این پنج ایستگاه راه اندازی میشود البته نمیتوان گفت که به طور متوسط سالیانه یک ایستگاه افتتاح خواهد شد بلکه به یکباره ۱۴ کیلومتر از خط ۱۰ همراه با پنج ایستگاه در سال ۱۴۰۴ وارد مدار بهره برداری میشود.
خط ۱۰، تنها خط شرقی و غربی تهران است
او درباره وجه تمایز خط ۱۰ مترو تهران با خطوط دیگر، توضیح داد: هیچ یک از خطوط مترو تهران به صورت شرقی و غربی نیست اما این خط تنها خطی است که شرق تهران را به غرب وصل میکند. خط ۱۰ مترو تهران، محلات و مناطق کم برخوردار شهر در حوزه مترو را پوشش میدهد و از آنها عبور میکند. همچنین خط ۱۰ مترو تهران تقریباً با تمامی خطوط نظیر خط ۵، ۹، ۱۱، ۶، ۷ و … تقاطع دارد.
مجری خط ۱۰ مترو تهران در ادامه بیان کرد: با راه اندازی خط ۱۰، مسافران کرج از طریق ایستگاه تقاطعی وردآورد (خط ۵ و ۱۰) به سهولت وارد بخش شمالی تهران میشوند و دیگر قرار نیست که حجم عظیمی از مسافران وارد ایستگاه صادقیه شوند و با خط ۵ ادامه مسیر بدهند. نزدیک به ۴۰ درصد جمعیت مسافران مترو تهران در این محدوده، در شمال تهران شاغل هستند بنابراین با راه اندازی خط ۱۰ مسافران به راحتی امکان ادامه مسیر در مقاصد شمالی شهر را دارند.
به گفته یوسفی؛ این خط با استفاده از مجتمعهای ایستگاهی، املاک در اختیار و مالهای اطراف میتواند بودجه خود را تأمین کند و دیگر نیاز به تأمین منابع از طریق بودجه شهرداری نیست.
مجری خط ۱۰ مترو تهران درباره هزینه اجرا و ساخت فاز یک مترو تهران، توضیح داد: هزینه ساخت تونل همراه با تأسیسات (۱۴ کیلومتر و ۵۰۰ متر) حدود دو هزار میلیارد تومان و ساخت پنج ایستگاه هم هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ در مجموع هزینه کلی ساخت این مسیر بیش از سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان میشود.
خبرنگار: ملیکا هاشمی