شهر و روستا

جلسه بررسی وضعیت مترو قم با حضور وزیر کشور تشکیل شد

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، حسین رجب صلاحی معاون امور شهرداری ها در خصوص این جلسه گفت: در این جلسه آخرین وضعیت متروی قم از سوی سقاییان نژاد شهردار و درویشی مدیرعامل سازمان قطار شهری قم بیان شد و ضمن تشریح مختصات خط A متروی که از قلعه کامکار تا مسجد مقدس جمکران، به طول ۱۴.۸ کیلومتر، ۱۴ ایستگاه را در خود جای داده است و همچنین اقدامات صورت گرفته برای آماده سازی چهار ایستگاه این خط و تامین برق و آسانسور و … اشاره شد که متروی قم به اعتبارات دولتی و لزوم مشارکت در تامین واگن نیاز دارد.

 وی افزود: در ادامه گزارش کارشناسی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در خصوص متروی قم بیان شد و درآن ضمن اشاره به انعقاد قرارداد با یک شرکت چینی برای تامین ۳۱۵ دستگاه واگن مترو برای کلانشهرهای اصفهان، شیراز و تبریز که صد دستگاه واگن از طریق این قرارداد وارد کشور شده اعلام شد که ۲۱۵ دستگاه از این قرارداد در حال ساخت است و اضافه شدن ۸۰ واگن برای متروی قم در این قرارداد ظرفیت بسیار خوبی است که با مشارکت طرف داخلی می‌تواند سریع‌تر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: در این جلسه توضیح داده شد که ساخت واگن مترو حساسیت‌های مختلفی دارد و از زمان طراحی تا ساخت هم یک سال طول می‌کشد.یک راهکار دیگر برای تامین واگن برای تست گرم هم این است که اگر قرارداد با شرکت چینی به انجام نرسد، در قراردادهای متناظر تامین واگن، شهر قم هم در نظر گرفته شود.

رجب صلاحی افزود: در این جلسه بیان شد که برای شهر قم با دو افق باید تامین واگن مترو صورت بگیرد که در افق کوتاه مدت که دو سه رام برای قم تامین شود و یکی دیگر پیشنهاد بلندمدت با استفاده از ظرفیت تولید داخل است که افق زمانی دوساله دارد.

معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در ادامه این جلسه و پس از تبادل نظر مقرر شد که حمایت های لازم از اتمام فاز اول خظ A متروی قم به طول ۶ کیلومتر در دستور کار قرار گیرد و همچنین مقرر شد روشهای تامین واگن به طور دقیق ارزیابی و در اسرع وقت اعلام شود.

 وی افزود: همچنین مقرر شد اختصاص ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فروش اوراق مشارکت برای قظار شهری قم در سال ۱۴۰۱ بررسی و اعلام نظر شود.

وی اضافه کرد: همچنین مقرر شد نحوه ادامه اجرای پروژه مونوریل قم و اتمام آن ارزیابی و نتیجه در اسرع وقت اعلام شود.

خروج از نسخه موبایل