شهر و روستا

دریافت کمک‌های مومنانه ستاد «خادم المنتظر» تا پایان ماه رمضان ادامه دارد

سعید صادقی، رئیس ستاد «خادم المنتظر» در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به حضور شهرداری تهران از سال ۱۳۹۲ در این ستاد، بیان کرد: آقای حناچی، شهردار تهران رویکرد جدیدی را مورد تاکید قرار داد که این رویکرد از سال ۱۳۹۸جهت حضور شهرداری در مراسم اربعین حسینی اجرائی شد. این رویکرد جدید، تلاش بیشتر به منظور حضور داوطلبانه پرسنل شهرداری و نیز ترغیب مردم جهت مشارکت در مجموعه فعالیت‌های داوطلبانه به ویژه اربعین حسینی بود.  

او در ادامه اضافه کرد: این اقدام ابتدا در شهرداری تهران از طریق ثبت‌نام داوطلبانه پرسنل شاغل و بازنشسته با ثبت‌نام از طریق پرتال شهرداری و در ادامه همراهی گروه‌های جهادی به منظور پاکسازی مسیر نجف به کربلا صورت گرفت.  در سال ۱۳۹۸، حدود ۱۰ هزار نفر در سه شیفت برای پاکسازی مسیر نجف تا کربلا ساماندهی شدند.

صادقی با بیان اینکه با وجود تمام مشکلات توفیق ادامه فعالیت هماهنگی با دوستان مقیم حاصل شد، گفت: به یاری حق، سال ۱۴۰۰ نیز ادامه فعالیت‌های مرتبط با اربعین حسینی با همکاری شهرداری تهران به صورت ساماندهی‌تر شده ادامه خواهد یافت.

رئیس ستاد «خادم المنتظر» ضمن اشاره به جمله «ترویج زیارت ارزان» از حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود:  برهمین اساس موکب‌های مرتبط با ستاد «خادم المنتظر» آمادگی کافی برای ترویج زیارت ارزان را دارند. یک موکب با مدیریت شهرداری تهران و موکب دیگر با همراهی خیران و مدیریت شهرداری تهران امر اسکان با اولویت کم توان‌های شاغل در شهرداری و افراد کم بضاعت و نیازمند ثبت شده در «سامانه سمات» در طول سال با بهره گیری از این دو موکب و در صورت همراه کردن موکب‌های همجوار، انجام خواهد شد.

به گفته صادقی؛ ستاد «خادم المنتطر» در شهرداری تهران از سال ۱۳۹۸ با تشکیل ۵۲ جلسه کار خود را آغاز  کرد. این ستاد متشکل از سه کارگروه خواهد بود که به صورت متناظر در سطح مناطق ۲۲ گانه فعالیت خواهد داشت.

او  در شرح کارگروه‌ها بیان کرد: یک کارگروه مربوط  به ویژه برنامه اربعین حسینی، یک کارگروه مربوط به کمک‌های مومنانه در راستای اجرائی شدن فرمایشات حضرت آقا و کارگروه سوم مرتبط با سامانه «سنا» است.

رئیس این ستاد درباره سامانه «سنا»، توضیح داد: این سامانه زیر سامانه «سمات» سازمان خدمات اجتماعی  است که سال گذشته مقرر شد به منظور جدی تلقی شدن کار یک کارگروه ویژه به این امر تخصیص داده شود تا از نظر اجرایی، سریع‌تر عملیاتی شود. درنهایت این سامانه پیش از آغاز سال جدید با استقرار ستاد «خادم المنتظر» در مناطق با همکاری سپاه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی در ۱۳ منطقه شهر تهران، آغاز به فعالیت کرده است. فعالیت کارگروه‌های مذکور با اولویت کارگروه اربعین، موسم اربعین و سامانه سنا مستمر خواهد بود.

او با بیان اینکه کارگروه تشکل‌های مردمی با مسئولیت شهرداری تهران درقالب حمایت از خیران، مساجد و معتمدین محلی که آمادگی کمک رسانی دارند، تشکیل شده است، افزود: این سه کارگروه‌ در  ۲۲ منطقه شهرداری تهران فعال خواهد بود. در ضمن تاکنون از مجموعه سازمان‌های شهرداری تهران سه سازمان بهشت زهرا، آتش نشانی و پسماند شهر تهران بیشتر با محوریت کارگروه اربعین فعالیت خواهند داشت برای مثال سال گذشته سازمان پسماند شهرداری تهران نزدیک به ۴۷ تن کیسه زباله برای پاکسازی مسیر زائران تأمین کرده بود.

صادقی درباره مرحله پنجم کمک‌های مومنانه برای ماه مبارک رمضان، توضیح داد: دریافت کمک‌های مردمی برای ماه مبارک رمضان از ۲۷ رجب آغاز شده و تا انتهای ماه مبارک رمضان در سطح مناطق در قالب همان سامانه «سنا» ادامه دارد. سامانه «سنا» برای نخستین بار است که عملیاتی و اجرا می‌شود. شهرداری تهران قطعا هزینه‌ای از منابع داخلی خود برای این ستاد هزینه نمی‌کند بلکه صرفاً در بهره گیری از اطلاعات جمع آوری شده در ستاد خادم منتظر را مدنظر قرار می‌دهد. ستاد «خادم المنتظر» حضوری مستمر در مراسم اربعین حسینی و ترویج، پشتیبانی و هدایت کمک‌های مومنانه است.

او در ادامه تأکید کرد: شهردار تهران داوطلب اصلی این اقدام جهت ترغیب ورود جدی داوطلبانه کارکنان شهرداری به این ستاد بوده است. استقرار ستاد «خادم المنتظر» با اولویت مناطق جنوبی شهر تهران باعث شده تا مناطق دیگر جهت استقرار این ستاد استقبال داشته باشند. 

رئیس این ستاد درباره مراسم اربعین حسینی در سال ۱۴۰۰، توضیح داد: پیش بینی می‌شود که با اتمام شیوع ویروس کرونا، هر منطقه شهر تهران در اربعین حسینی نزدیک به ۶۰ تا ۷۰ هزار زائر داشته باشد. با طرف‌های عراقی در سال ۱۳۹۸ تفاهم نامه‌ای منعقد شد که بر این اساس گروه «لواء الخدمه» تحت مدیریت حشدالشعبی و نیروهای مردمی استان‌های کاظمین، نجف و کربلا نیز به این هماهنگی ستاد «خادم المنتظر» اضافه خواهند شد.  لذا این تفاهم نامه در سال جاری توسعه داده خواهد شد.

خبرنگار: ملیکا هاشمی

خروج از نسخه موبایل