شهر و روستا

لزوم جذب نیروهای داوطلب واکنش اضطراری

به گزارش خبرگزاری مهر، رضا کرمی محمدی در نشست تقدیر از مسئولان منتخب خانه‌های دوام و ایمنی با بیان اینکه بر اساس استانداردهای بین المللی یک شهر زمانی تاب آور تلقی می‌شود که در ابعاد مختلف از جمله برنامه ریزی برای جلب مشارکت‌های مردمی و آموزش نیروهای داوطلب پیشرو باشد گفت: خانه‌های دوام و ایمنی، یکی از این تشکل‌های داوطلبانه مردمی است و فعالیت آنان باید به صورت جدی در محلات شهر تهران دنبال شود.

کرمی محمدی در این نشست با بیان اینکه آمادگی مردم حلقه اصلی مقابله با حوادث و سوانح است، گفت: اجرای برنامه‌های جامع در حوزه مدیریت بحران، کاهش ریسک، افزایش تاب‌آوری جوامع، آمادگی و ایمنی شهر و شهروندان، بدون مشارکت آگاهانه شهروندان امکان پذیر نیست.

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین در جریان نقطه نظرات و پیشنهادات مسئولان منتخب خانه‌های دوام و ایمنی سرای محلات شهر تهران قرار گرفت و ضمن تاکید بر رفع چالش‌های پیش روی و برآورد خواسته‌های مورد نیاز آنان گفت: برگزاری این نشست‌های مشترک و ارتباطات رو در رو می‌تواند در برنامه ریزی برای مدیریت بحران راهگشا باشد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت بحران شهر تهران نیز در این نشست گفت: میزان جذب داوطلب واکنش اضطراری محله افزایش یافته است چون به خاطر کرونا آموزش‌ها به صورت مجازی و در زمان شریعتی برگزار می‌شود.

حیدر کلهری با بیان اینکه خانه دوام و ایمنی، تشکلی مردمی و داوطلبانه در سرای محله است که در راستای تأکید و تمرکز هماهنگی‌ها در حوزه ارتقاء و حفظ آمادگی و ایمنی شهر و شهروندان در مواجهه با حوادث در سطح محله فعالیت می‌نماید، تصریح کرد: شهروندان علاقمند برای عضویت در خانه‌های دوام و ایمنی می‌توانند به ستادهای مدیریت بحران مناطق مراجعه و یا از طریق آدرس Tdmmo.tehran.ir به صورت مجازی ثبت نام کنند.

کلهری در خصوص آموزش‌هایی که در خانه‌های دوام و ایمنی ارائه می‌شود، گفت: محتوای آموزشی در ۸ بخش شامل مبانی مدیریت بحران، شناخت مخاطرات طبیعی و اقدامات لازم، حمایت‌های روانی در بحران، مبانی اطفاء حریق، فوریت‌های پزشکی، کارگاه تقویت دید مدیریت بحران، برنامه‌ریزی در خانواده برای شرایط اضطراری و مهارت‌های بقاء در شرایط اضطراری تهیه شده است.

وی در خصوص وظایف و مأموریت‌های خانه دوام و ایمنی گفت: مشارکت در تهیه برنامه‌های محلی در راستای اسناد بالادستی و ظرفیت‌های محلی، آموزش مستقیم و غیر مستقیم شهروندان محله، شناسایی مخاطرات و اقدامات اصولی در حوزه آمادگی و ایمنی محله و اطلاع رسانی به مراجع ذیربط از جمله این وظایف بشمار می‌آید.

در ادامه این نشست، هر یک از مسئولان منتخب خانه‌های دوام و ایمنی انگیزه خود از عضویت در خانه‌های دوام و ایمنی، تاثیر آموزش‌ها و چالش‌هایی که با آن روبرو هستند را بیان کردند و با تاکید بر کاربردی بودن آموزش‌های ارائه شده در خانه‌های دوام و ایمنی از جمله آموزش فوریت‌های پزشکی، اطفا حریق و… به بیان تجربیات شان در بکارگیری این آموزش‌ها در زندگی شخصی و همچنین انتقال آن به سایر اعضای خانواده، نزدیکان و همسایگان پرداختند.

در پایان این مراسم از مسئولین منتخب خانه‌های دوام ایمنی سرای محلات مناطق ۲۲ گانه شهر تهران که موفق به جذب بیش از ۱۰ داوطلب در محله خود و اجرای تمام مراحل و دوره‌های آموزشی برای آنان شده بودند، تقدیر و قدردانی شد. همچنین از برگزیده نهایی مسابقه مجازی شهر آماده که هر ماه در صفحه اینستاگرام شهر آماده برگزار می‌شود و فیلم منتخب پیشگیری از زلزله تقدیر و قدردانی شد.

خروج از نسخه موبایل