شهر و روستا

توضیحات مدیرکل بودجه شهرداری تهران درباره جریمه قطع درختان

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله شهیدی پور درباره عوارض قطع درختان توضیح داد: قانون حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درخت مصوب ۱۳۵۲/۱۱/۵ مربوط به اوایل دهه ۱۳۵۰ و مصوبه مجلس شورای ملی است و موضوع جدیدی نیست.

مدیر اداره‌کل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه این عوارض همواره در شهرداری تهران دریافت می شده است، عنوان کرد: هدف از دریافت آن را در وهله ایجاد عامل بازدارنده در جلوگیری از قطع اشجار و دوم توزیع درآمد حاصله بر اساس قوانین و مقررات موضوعی با هدف توسعه پایدار و محیط زیست شهری بوده است.

شهیدی‌پور گفت: این ردیف درآمدی در بودجه‌های سنواتی قبل وجود داشته و مستتر بوده اما در بودجه سال ۱۴۰۰ بنابر اصل شفافیت، پاسخگویی، و مسئولیت در برابر تمامی شهروندان که از اصول حکمرانی خوب است، موضوع آن در ردیف‌ها شفاف عنوان شده و محل هزینه آن نیز صرفاً در حوزه حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران مدنظر بوده است. به دلیل همین حساسیت، در تبصره یکم بودجه ۱۴۰۰ تصریح شده است که عوارض حفظ و گسترش فضای سبز با عنوان «عوارض قطع اشجار» به شماره ردیف درآمدی ۱۱۰۲۰۷ صرفاً به منظور «احیا و تملک باغات با اولویت مناطق دارای کمبود فضای سبز» پایتخت هزینه شود.

وی تصریح کرد: این اطمینان حاصل می‌شود که عوارض قطع اشجار (بنا به هر دلیلی) صرفاً در احیا و تملک باغات و گسترش فضای سبز شهر تهران هزینه می‌شود. همچنین در سالهای اخیر رویکرد شهرداری تهران صیانت و مراقبت از منافع شهر و شهروندان در حوزه‌های مختلف مأموریتی از جمله حوزه خدمات شهری و فضای سبز است.

خروج از نسخه موبایل