×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

آغاز پویش ملی دوشنبه‌های دانشی با بررسی تطبیقی و انتخاب الگوی آینده نگاری شهر اصفهان

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اسمعیل زیارتی نصرآبادی رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی در آغاز این نشست علمی، ضمن تبریک هفته پژوهش، از اهتمام و مشارکت شهرداری اصفهان در برگزاری اولین جلسه از نشست‌های پویش ملی دوشنبه‌های دانشی تشکر و قدردانی نمود و گفت: در هفته‌های بعدی نیز به صورت منظم و ادواری با مشارکت سایر شهرداری‌های کشور، این نشست‌ها برگزار و در راستای به اشتراک‌گذاری دانش در خانواده بزرگ مدیریت شهری و روستایی کشور تلاش خواهد شد چراکه امروزه اشتراک دانش، نقش بسیار ارزنده‌ای در ارتقای توانمندی و کارآمدی سازمان‌ها و کارکنان دارد. 

وی همچنین به توسعه شهر نشینی در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: اکنون بیش از ۵۰ درصد از جمعیت جهان و۷۴ درصد از مردم ایران در شهرها سکونت دارند و متناسب با گسترش شهرنشینی و به تبع آن ظهور کلان شهرها، تنوع و تعدد مسایل و چالش‌های پیش روی  مدیریت شهری و پیچیدگی‌آنها نیز افزایش می‌یابد.

وی در ادامه به ضرورت و اهمیت آینده پژوهی در مدیریت شهرهای کنونی در راستای افزایش تاب‌آوری شهرها برای مواجهه با چالش‌ها و مسایل آتی شهرداری‌ها و حتی دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: آینده، نامعلوم، فریبنده و گاهی تردید آمیز است؛ بنابراین بایستی با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی و آینده نگری، تصویری روشن‌تر از آینده متصور شویم و بر مبنای آن برای مدیریت شهرها تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کنیم.

 سپس آقای دکتر طاهری دمنه؛ عضو هیات علمی گروه مهندسی صنایع و آینده پژوهشی و رئیس دانشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان به ضرورت آینده نگاری تاکید کرد و ضمن اشاره به تاریخ شکل‌گیری شهرنشینی در جهان و روند رو به رشد شهرنشینی در جهان،‌ سه موضوع؛ آب، انرژی و غذا را از مهم‌ترین چالش‌های شهرداری‌ها و حتی حکومت‌ها در آینده معرفی نمود.

وی در ادامه بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و لزوم تغییر سبک زندگی افراد برای ورود به آینده را بسیار ضروری دانست و پنج گام مهم و اساسی را برای طراحی الگوی آینده‌نگاری شهرها برشمرد که عبارتند از؛ گام نخست، اکنون کجا هستیم؟ گام دوم، به کجا می رویم؟ گام سوم: کجا می‌خواهیم باشیم؟ گام چهارم: چگونه باید به آنجا برسیم؟ و گام پنجم آیا در مسیر رسیدن به نقطه هدف هستیم یا خیر؟

وی در ادامه بر همین اساس پروژه مطالعاتی آینده نگاری شهرداری اصفهان را تبیین و تشریح نمود.

همچنین در این نشست آقای دکتر نصوحی، مدیر پژوهش، خلاقیت و فنآوری‌های نوین شهرداری اصفهان نیز به تبیین نقش و جایگاه آینده پژوهی در نظام برنامه‌ریزی و مدیریت شهری اصفهان پرداخت و کلیاتی درخصوص مطالعه شهرداری اصفهان در این خصوص ارایه داد.

در پایان، مقرر شد افرادی که در این نشست شرکت کردند تا یکهفته پس از برگزاری نشست، با مراجعه به سامانه سام شهر به آدرس http://sam-shahr.ir  گواهی حضور در این دوره آموزشی  را دریافت نمایند.
 

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.