×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

جمالی نژاد: نیازمند بازاندیشی، بازخوانی و نوآرایی در معماری و شهرسازی کشورمان هستیم/ معماری هوشمند و پایدار با بکارگیری دانش بومی و سازگاری با طبیعت نیز محقق میشود

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور در مراسم افتتاح پنجمین “همایش و نمایشگاه ساختمان پایدار” و سومین “همایش و نمایشگاه نما و طراحی داخلی” گفت: قبل از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، نیاز به یک بازاندیشی، بازخوانی و در نهایت نوآرایی در معماری و شهرسازی کشور داریم. 

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، دکترمهدی جمالی‌نژاد، با بیان مطلب فوق گفت: از سال های گذشته پیشنهادهایی مطرح بوده مبنی بر اینکه یک شهر را به صورت پایلوت به عنوان نماد شهر ایرانی – اسلامی داشته باشیم و ویژگی های  آن را  به شهرهای دیگر  تسری دهیم. از جمله صفاتی همانند، کرامت، توازن، تعادل، تقوا، تواضع، نجابت، حیا، عزت و احسان، عبودیت و عبادت، امنیت، تذکر، ذکر، تفکر و …. که آمادگی داریم در احصا و پیاده سازی این گفتمان در شهرها و روستاهای کشورمان همکاری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما در گذشته دارای معماری پایدار در کشور بودیم، افزود: اگر معماری بومی کشور را بصورت دقیق بررسی نماییم، در می یابیم که  معماری هوشمند بومی ما با مفهوم ساختمان پایدار مطابقت کامل داشته است و معماری هوشمند و پایدار با بکارگیری دانش بومی و سازگاری با طبیعت نیز محقق میشود.

وی ادامه داد: نمود این معماری هوشمند بومی  در شهرهای کویری از جمله کاشان، یزد و اصفهان مشاهده می شود. همچنین فناوری های ارزشمندی نظیر تکنولوژی بادگیرها، سیستم قنوات، سقف های گنبدی، حیاط مرکزی و چیدمان مناسب، مصالح بومی و عایق که کاهگل و خشت بود و ویژگیهای منحصر بفرد منازل همچون گودال باغچه و استفاده از درختان مثمر کم آبخواه، معماری زمین پناه که در زمستان گرم بود و در تابستان خنک و کوچ در ساختمان که در منازل قدیمی بخش زمستان نشین داشتیم و تابستان نشین و مواردی از این قبیل به گونه ای بوده که نه تنها اتلاف انرژی در ساختمان ها را به حداقل رسانده، بلکه آن را حفظ و در برخی موارد برای رسیدن به آسایش اقلیمی ذخیره می کرده است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور  با اشاره به بحث ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، توضیح داد: پیش از ویرایش مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان، نیاز به یک بازاندیشی داریم. متاسفانه آشفتگی، بی نظمی و شلختگی در معماری و شهرسازی کشورمان بسیار آزاردهنده است. بنابراین پس از بازاندیشی؛ به یک بازخوانی  و در نهایت نوآرایی در شهرها و روستاها و معماری  نیاز داریم. 

وی افزود: با افزایش نگرانی ها در مورد تغییرات اقلیمی و محدودیت منابع، بسیاری از شهرها در سراسر جهان، برای گذار به شرایط کم کربن در تلاشند، اگرچه ساختمان های جدید با ساختار کربن صفر بخش مهمی از این ماجرا هستند و نوآرایی شهری برای پایداری روی موضوعات کلیدی همچون نوآوری سیستم ها، ابزارهای تامین مالی، حکمرانی، انرژی و مدیریت آب و پساب تمرکز دارد.

جمالی نژاد با بیان اینکه یک  محیط مطبوع شهری به بهبود کارایی و کاهش مصرف انرژی کمک می کند، تصریح کرد: تحقق همه این اهداف، نیازمند برنامه ریزی های دقیق و بهره گیری از نتایج حاصل از پژوهش های کاربردی است.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های‌ کشور همچنین استفاده از ایده های خلاقانه را در بحث کاهش مصرف انرژی  و بهینه سازی آن تاثیرگذار دانست و افزود:  این آمادگی را داریم که  زمینه بهره گیری شهرداری ها از ایدهای خلاقانه و راهکارهای موثر در حوزه معماری و شهرسازی به نحوی که جریان ساز و تاثیرگذار باشد، را فراهم نماییم.

وی همچنین با اشاره به اینکه طرح جهش تولید مسکن با هدف تامین مسکن برای گروههای نیازمند در کشور در دستور کار دولت قرار دارد و تمامی ظرفیتهای داخل کشور اعم از بخش خصوصی و مدیریت شهری باید در این طرح به نحو مطلوبی بکار گرفته شود، این نمایشگاه را فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی های موجود به منظور تقویت طرح جهش تولید مسکن ذکر نمود.

شایان ذکر است پنجمین همایش و نمایشگاه “ساختمان پایدار” و سومین  همایش و نمایشگاه “ نما و طراحی داخلی” تا ۲۳ آذر در مصلی تهران برپاست و در این رویداد  بیش از صد شرکت فعال در حوزه فناوری های نوین نما و ساختمانهای سبز و پایدار حضور دارند و جدیدترین تکنولوژیها و دستاوردهایشان را ارائه می دهند.

آیین افتتاحیه این رویداد با حضور، مهدی جمالی نژاد معاون وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، محمد شکرچی زاده معاون وزیر راه و شهرسازی  و جمعی از متخصصین، سازندگان، معماران و فعالان حوزه ساختمان از سراسر کشور برگزار شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.