×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

تعریف ۱۵ گام برای تبدیل شهرداری به نهادی خدمتگزار 

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران صبح امروز – یکشنبه ۲۳ آبان-  در نشست شورای شهرداران مناطق ۲۲ گانه پایتخت گفت: بنده به نوبه خودم میلاد امام حسن عسگری (ع) را تبریک عرض می کنم و امیدوارم این ایام برای ما امکان و ظرفیتی خاص ایجاد کند که در خدمتگزار خود به توفیقات اساسی دست پیدا کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: به نظر من یکی از مهم‌ترین جلسات ما در شهرداری تهران این جلسه است که باید در بازه های زمان مشخص تشکیل شود و بر اساس برنامه ریزی انجام شده این برنامه و جلسه به شکل ماهانه برگزار می شود تا میدان عمل خود را به شکل پیوسته برقرار کنیم و در ادامه در هر فصل نیز جلسه ای با حضور شهرداران نواحی برگزار شود.

زاکانی افزود: اهمیت جلسه امروز با شهرداران مناطق بسیار بالاست و آنچه به ذهنم رسید که خدمت شما عرض کنم این است که نوعی هم آفرینی و همت مشترک برای رسیدن به قله ها را با هم تجربه کنیم و شکل دهیم.

او بیان کرد: ما در شهر تهران با موجودیتی مواجه هستیم که بنا به فرمایش رهبر انقلاب به مانند یک کشور است که نقشی تاثیر گذار روی کل کشور و حتی  فراتر از مرزهای جغرافیایی دارد و ما در موضعی خدمت می کنیم که به تعبیری نوعی کانون جهان است زیرا بنا به فرمایش مقام معظم رهبری مسئولان در هر مسئولیتی که هستند باید آن نقطه را کانون جهان‌ بدانند.

شهردار تهران ادامه داد: ما در چنین جغرافیایی به سر می بریم و بالطبع در این جغرافیا وضع موجودی و سلسله موجودیت هایی داریم که به عنوان مثال می توان به شهر، شهروندان و نهاد شهرداری اشاره کرد که ارتباط منطقی بین این ۳ ضلع باید به شکل متوازن ایجاد شود.

زاکانی افزود: در بحث شهر آنچه که مشاهده می شود شهری است که به‌واسطه اقدام‌های انجام شده هویت مشخصی ندارد و به اقدامی مشخص شناخته نمی شود . شهری داریم که در عمل بین شمال و جنوب، وجه اشتراک آن نبود هویت است و موضوع دیگر تبعیض بالا در بین شمال و جنوب و شهر است.

شهردار تهران با اشاره به بخشی از نواقص موجود در پایتخت گفت: شهر ما ۱۲ هزار کیلومتر پیاده را دارد که مناسب سازی نشده ، شهر ما بی نظم است و تمام این موارد در قالب شهری دیده می‌شود که هیچ نسبتی با هویت و مردم ما ندارد.

زاکانی افزود: نگاه ما به اقدام های گذشته چوب درست کردن برای زدن به سر فردی نیست و این نگاه به شکل تشکر و عبرت از اقدام هاست و اینجا می توانیم درباره اقدام های انجام شده قضاوتی داشته باشیم زیرا  در ۴۲ سال گذشته  تنها به کالبد و کمتر به روح شهر توجه شده است و امروز دست ما در حوزه روح شهر خالی است.

او بیان کرد: امروز شهر نیازمند تحول در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری است و به عنوان مثال اگر ناظر به بی نظمی صحبت می شود برای آن راه حلی وجود دارد که باید بررسی شود. به عنوان مثال معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران در حال اصلاح نقاطی در پایتخت است که طول سفر را با کمترین هزینه کاهش می دهد و این به نوعی آورده ای مثبت برای شهرداری است.

شهردار تهران ادامه داد: مبنای انقلاب اسلامی این است که جامعه تا بی نهایت امکان رشد دارد که نهایت آن جامعه مهدوی است که برای ما محقق نمی شود اما در حال حاضر جامعه و مردم در پایین تر از سطح اجتماعی قرار دارد.

زاکانی با اشاره به سخنرانی خود در یکی از محله های پایتخت گفت: روزی به محله مشیریه برای سخنرانی رفتم که فردی با لباس مندرس آمد و گفت فقیر هستم اما هیچگاه از فقر خودم ناراضی نیستم اما از تبعیض جامعه ناراضی هستم و میخواهم تاکید کنم مردم از تبعیض، بی انضباطی و بی اهمیتی به آنها ناراضی هستند و مردم ناراحت، ناراضی و نخبگانی که دچار سرخوردگی هستند وضع موجود جامعه امروز است.

شهردار تهران با اشاره به بدهی ۹۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران  ادامه داد: برای ۷ خط مترو در کمترین میزان ۳ هزار واگن نیاز داریم که تنها ۱۵۰۰ دستگاه واگن موجود است که از این عدد ۳۶۰ واگن خراب است و از سرویس دهی خارج شده اند . همچنین به ۴ خط دیگر با ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

زاکانی افزود: در بخش اتوبوسرانی وقتی نگاه می کنید بخش عمده آن از رده خارج شده است و وضعیت امروز سیستم به گونه ای است که هر دستگاه اتوبوس فرسوده ماهانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون زیان ده است.

او بیان کرد: فرسودگی زیر ساخت های شهری از جمله بزرگراه ها یکی دیگر از چالش های مدیریت شهری است و میخواهم تاکید کنم که وضعیت امروز ما مناسب نیست و غرض از بیان این موضوع این بود که ما با به دست گرفتن پرچم خدمت به دنبال نوکری انقلابی هستیم که خدمت، خاکساری و مدیریت جهادی در آن موج می زند و اگر این عمل انجام شود خداوند راه را برای ما باز می کند.

شهردار تهران ادامه داد: اگر این اقدام و برنامه ریزی نهایی، انجام و عملیاتی شود به شعار «تهران؛ کلانشهر الگوی جهان اسلام» می رسیم که فعالیت، عملکرد ، شکل مدیریت، رفاه و اقتصاد آن زبانزد می شود.

زاکانی افزود: تهران به اندازه تهدید های موجود دارای فرصت است و به عنوان مثال همین ۱۲ هزار بافت ناپایدار بهترین فرصت نوسازی شهر تهران است که شکل ساخت جدید می تواند رفاه را برای رسیدن به رشد و تعالی مردم شکل دهد و برای رسیدن به الگوی مد نظر خود بسیار باید کار کنیم.

او با تاکید بر این نکته که ۴ جهت حرکت در مدیریت شهری پیش بینی شده است، بیان کرد: مدل اول کاری، تعریف درست از الگوی فعالیت است و بعد از آن باید در مسیر سیاست و راهکار، راهبرد و توانند سازی عنصر انسانی برای قبول فعالیت حرکت کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: جهت دوم کار این است حاکمان و مسئولان را همسو با فعالیت های مدیریت شهری کنیم و جهت سوم فعالیت این است که مردم به صحنه بیایند و حضور مردم بر محور نخبگان ستون فقرات کار باشند و خط چهارم پیش برد کارها با استفاده از هوشمندسازی فعالیت های مدیریت شهری و توسعه آن است.

زاکانی افزود: این چهار جهت در حال دنبال شدن است و مردم ناراضی امروز باید محور فعالیت قرار بگیرند و برای مجاب کردن مردم باید به گونه ای عمل شود که به مردم ثابت شود که برای نوکری و خدمت به آنها آماده ایم و برای پر کردن جیب خود به عرصه فعالیت نیامده ایم.

او بیان کرد: اگر به این شکل عمل شود و مردم شما را باور کنند و به صحنه بیایند فکر ، اعتقاد، باور، دست عمل و سرمایه آنها ورود پیدا می کند و تمام آنچه که پیش تر گفته بودیم نمی شود را می توان عملیاتی کرد.

شهردار تهران ادامه داد: مردمی که ناراضی هستند باید پرچم دار فعالیت شهری شوند و در حوزه فعالیت خودمان در مدیریت شهری و شهرداری باید تاکید کنم شهرداری باید  از نهاد خدماتی باید به سمت نهاد خدمتگذار حرکت کند و به سمت حکمرانی شهری حرکت کنیم .

زاکانی افزود:برای رسیدن به این اهداف مطرح شده در مدیریت شهری ۱۵ گام تعریف شده است و باید تاکید کنم مسیر برای ما مبهم نیست و در گزارش برنامه خودم برای تصدی مسئولیت بارها تاکید کردم که دنبال تحول خدمت هستم و به دوستان گفتم اگر دنبال تحول هستید من روی چشم این مسئولیت را قبول می کنم.

او بیان کرد: اولین موضوع مورد اضطرار بحث مالی بود و به اعتقاد من تهران دارای دریایی از امکانات است و به لطف خدا برنامه ریزی ها برای کاهش بدهی های شهرداری انجام شده است و این اقدام را بدون منت وظیفه خود میدانیم.

شهردار تهران ادامه داد: در  ۲.۵  سال اخیر شهرداری تهران کار می کرد تا حقوق پرداخت کند اما به گونه ای مسیر برنامه ریزی و پیش رفت که پس از صدور حکم خود در اولین ماه بدون رد کردن خط قرمزی در روز ۲۸ ماه حقوق ها پرداخت شد و با باز شدن راه به اعضای شورای شهر اعلام کردم که تنش مالی پایان یافته است.

زاکانی افزود: ما اضطراری نداریم که به خاطر آن بخواهیم به خطا برویم و در این مسیر حرکت کنیم  اما نیاز به کار برای جایگزینی درآمد پایدار داریم و به عنوان مثال باید میدان را بر اساس طرح تفصیلی برای ساختن شهر باز کنیم تا مردم بیایند و ساخت و ساز و شهر را نو کنند .

او بیان کرد: خط دیگر فعالیت ما مدیریت انقلابی بود که برای این اقدام کانون ارزیابی شکل گرفت و این موضوع نیز به شکل صفر و یک نیست و نباید به این شکل به آن نگاه کرد و در حوزه انتخاب معاونان مناطق نیز باید اعلام کنم چهارچوب دستورالعمل انتصاب معاونان شکل گرفته و در چند روز آینده ابلاغ خواهد شد. 

شهردار تهران ادامه داد: عنصر مدیر انقلابی و موثر هرجایی باشد با کمترین خطا فعالیت می کند زیرا ما جایز الخطا نیستیم.

زاکانی افزود: کار در شهرداری تهران به مانند میدان مین است و اولین خطا آخرین خطاست و به همین دلیل من تمامی احکام خود را یکساله زدم زیرا امیر کبیر به تعبیر مقام معظم رهبری در سه سال فعالیت این همه کار کرد و می خواهم عرض کنم که در عرصه خدمت به مردم در مدیریت شهری پایتخت باید مسئولیت پذیر باشیم. 

او بیان کرد: مدیریت ما در شهرداری تهران مدیریت اتوکشیده به معنی فعالیت از ساعت ۸ صبح تا ۲ ظهر نیست و باید به آن به شکل فعالیت ۲۴ ساعته نگاه کرد و در مقابل آن نیز باید فرصت برنامه ریزی و حرکت با فکر را داشته باشید.

شهردار تهران ادامه داد: اقدام دیگر در حال تعقیب، رسیدگی به وضعیت نیروی انسانی در شهرداری تهران است زیرا این افراد نور چشم ما هستند و این افراد باید رشد کنند. 

زاکانی افزود:خط تلاش دیگر ما خدمت است و این اقدام بناست بار ذهنی مردم کاهش پیدا کند و زمینه زندگی مناسب برای آن ها فراهم شود، لذا در بازنگری ها در فرایند خدمت رسانی باید دقت شود و موضوع تفویض اختیار به مناطق و نواحی کاری کارستان است که در مدیریت شهری این دوره باید اتفاق بیوفتد.

او بیان کرد: اعتبارات هزینه شده باید در محل درست خود بنشیند و یکی از مولفه های ارزیابی، دقت در ارایه درست خدمت و طرح نگهداشت منطقه است که پس از گزارش از سوی مناطق ما آن را بررسی می کنیم سپس در منظر مردم قرار می دهیم.

شهردار تهران ادامه داد:در طرح تحول مواردی چون معتادان متجاهر و کودکان کار آمده است که ارتباط عملیاتی با نواحی و مناطق پیدا نمی کند اما حساسیت ها باید ایجاد شود که گزارش شود در این مسائل چه اتفاق هایی در مناطق و نواحی  در حال رخ دادن است.

زاکانی افزود:خط تلاش چهارم ما، قبول مسئولیت اجتماعی است.

او بیان کرد: تا به امروز در پایتخت قبول مسئولیت به شکل جدی در حوزه  اجتماعی شکل نگرفته است و نکته مورد توجه ما نگاه به کل شهر تهران در این زمینه است و نمی خواهیم به عنوان مثال تنها به محله هایی مثل شوش و هرندی نگاه کنیم و به اعتقاد ما نگاه به شکل زیست معتادان متجاهر و رهایی آن ها به همین وضع به هیچ عنوان مورد پذیرش ما نیست.

شهردار تهران ادامه داد: در قبول مسئولیت موضوعات اجتماعی در شهرداری تهران ۶ حوزه مورد توجه است که به شکل تیتر وار می توان به موضوع به معتادان متجاهر، کودکان کار، متکدیان، زباله گردها، زنان خاص و افراد دوجنسه اشاره کرد. 

زاکانی افزود: یکی دیگر از موضوعات در حال تعقیب از سوی مدیریت شهری رسیدگی به خانواده آسیب پذیر است که در سطحی جدا گانه در حال دنبال شدن است  و تلاش ما این است موضوع در حوزه اجتماعی با جدیت تمام دنبال شود.

او بیان کرد:خط تلاش دیگر، ساماندهی فکر است که از سوی مدیریت شهری تعقیب می شود و این ساماندهی از طریق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر  تهران دنبال می شود و باید مرکز مطالعات به سمت ساماندهی نخبگان برای حاکمیت و مدیریت حرکت کند و تهران باید به شهر علمی نخبگان شناخته شود.

شهردار تهران ادامه داد: خط تلاش دیگر ما مردمی سازی خدمات در مناطق و محله است و لازم است ۳۵۳ مجمع در ۳۵۳ محله تهران شکل بگیرد که در حوزه نظارت ، تسهیل گری و تصمیم گیری برای محله فعالیت کنند زیرا بعد از این اقدام ما می خواهیم به محله ها به شکل برجسته خدمات دهیم و به شکل ویژه به آن نگاه کنیم.
 
زاکانی افزود: در حال تعریف ۵۲ فعالیت در مدارس و خانواده ها با محوریت مسجد هستیم که گروه های فعال ، ۵۲ فعالیت را در مسجد (۵۲ هفته در سال) شکل دهند و سپس به شکل جشنواره در نواحی و مناطق در حوزه فرهنگی، سلامت و ورزش و… رقابت هایی شکل بگیرد و در نهایت سال به سال ظرفیت های هر  منطقه در حوزه های خاص شناسایی شود و خدمات متناسب ارایه شود. 

او بیان کرد: حوزه فرهنگ و تبلیغ عمومی، حوزه اقتصاد شهروندی، حوزه فرهنگ و نشاط از دیگر برنامه های در دست برنامه ریزی مدیریت شهری است و باید تاکید کنم هیچ یک از برنامه ها ربطی به  برنامه های دیگر ندارد و هریک در جای خود انجام و عملیاتی می شود و این موضوعات در عرض هم با اولویت دنبال می شود. 

شهردار تهران ادامه داد: افقی که برای شهر تهران و شهروندان در نظر گرفتیم در این چهارچوب هاست که به اختصار بیان شد که به اعتقاد من شیرین است و بزرگ‌ترین افتخار را برای انقلاب اسلامی می تواند ایجاد کند.

زاکانی افزود: در تهران با استانداری ، وزارت کشور ، دولت و دیگر دستگاه ها همکاری های خوبی داریم و امیدوارم این هم راستایی شکل گرفته موجب بهبود خدمت رسانی شود.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.