×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

نشست مدیران کل دفاتر شهری و شوراهای استانداریها/ ضرورت تشکیل مستمر و جدی جلسات دبیرخانه هیات های حل اختلاف شوراهای شهر در استان ها/ تاکید بر مشارکت مدیریت شهری در ارتقاء نحوه عرضه محصولات در بازارهای عرضه میوه و فرآورده های کشاورزی/ ارزیابی برنامه های آموزشی و پژوهشی شهرداری ها و تاکید بر حضور موثر مدیریت شهری در هفته پژوهش

دومین نشست ملی مدیران کل دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری‌های سراسر کشور در سال ۱۴۰۰ برگزار و در آن آخرین وضعیت توزیع قیرسهمیه ای شهرداری ها، موضوعات مرتبط با شوراهای اسلامی شهرها، اجرای طرح تامین کالاهای اساسی و ارتقای سطح معیشت از طریق مشارکت موثر مدیریت شهری در گسترش زنجیره عرضه محصولات کشاورزی، امور آموزشی و پژوهشی شهرداری ها و برنامه های پیشنهادی هفته پژوهش بررسی و در خصوص آنها بحث و تبادل نظر شد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور ، این جلسه به صورت ویدیو کنفرانس به ریاست دکتر رجب صلاحی معاون امور شهرداری ها و با حضور مدیران کل دفاتر تخصصی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌‌ها و معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور با هدف بهره گیری از تجربیات استانی، ایجاد هم افزایی در اجرای برنامه ها و سیاست های وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، تبادل نظر درخصوص موضوعات کاری شهرداری ها و بررسی کارشناسی مسائل و مشکلات آنها با حضور معاونین و مدیران کل دفاتر تخصصی این سازمان و مدیران حوزه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تشکیل گردید.

رجب صلاحی معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور در این جلسه ضمن تشکر از تلاش و زحمات مدیران‌کل دفاتر امور شهری در نظارت و هدایت شهرداریها و کمک به پیشبرد اهداف و تکالیف آنها گفت: شهرداریها می‌توانند با استفاده از ظرفیت مراکز آموزش عالی و بخش خصوصی؛ آموزش توسعه کسب‌وکارهای کوچک و جدید و کارآفرینی را در میان مشاغل خرد شهری گسترش دهند و زمینه مشارکت گسترده آن‌ها در بازار سرمایه و فعالیت‌های مالی را فراهم نماید تا درنهایت سرمایه‌های خرد شهری به بازار سرمایه هدایت شوند.

وی افزود: برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپها و همچنین خیرین مورد تاکید می باشد. لذا لازم است تا با همفکری و همکاری شهرداری‌ها و شوراها و مجموعه استانداری و سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و بخش خصوصی برای اطلاع‌رسانی، بازاریابی، تبلیغات و فروش راحت محصولات و خدمات به‌ویژه از طریق فضای مجازی و همچنین برای ایجاد فضاهایی برای ارائه محصولات و صنایع ناشی از کسب‌وکارهای کوچک در شهرها و ساماندهی بازارچه‌ها و دست‌فروشان با اتکا به ظرفیت‌های مدیریت شهری در راستای تولید؛ اقدامات لازم هرچه زودتر انجام پذیرد.

وی درخصوص گسترش زنجیره عرضه محصولات کشاورزی، دسترسی آسانتر شهروندان و کاهش قیمت تمام شده این محصولات از طریق ایجاد و توسعه بازارهای عرضه میوه و فرآورده های کشاورزی در شهرها در راستای اجرای سیاستهای ریاست محترم جمهور مبنی بر در اولویت قرارگیری اجرای برنامه های تامین معیشت آحاد مردم تاکید نمود.

در ادامه در این نشست، آیین نامه اجرایی شرایط تصدی سمت شهردار و دستورالعمل های مرتبط با آن از سوی دکتر صمیمی مدیرکل امور شوراهای شهر و روستای وزارت کشور برای حاضران تشریح و به پرسش های مطرح شده پاسخ داده شد و همچنین برتسریع در صدور حکم شهرداران در استان ها به منظور برون رفت شهرداری ها از مشکلات ناشی از عدم حضور شهردار و اداره شهرداری با سرپرستی تاکید نمود.

وی همچنین بر تشکیل مستمر و جدی جلسات دبیرخانه هیات های حل اختلاف شوراهای شهر در استان ها و ارسال گزارش مستمر به وزارت کشور با توجه به شروع فعالیت شوراهای جدید و لزوم نظارت موثرتر بر عملکرد شوراها تاکید نمود.

در این جلسه گزارشی در خصوص آخرین وضعیت دستورالعمل توزیع اعتبارات بند(ز) تبصره(۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ در خصوص سهمیه قیر شهرداری ها از سوی تنی چند از مدیران سازمان شهرداری ها ارایه و ضمن پاسخ به پرسشهای مطرح شده بر ورود بموقع اطلاعات خواسته شده به سامانه درنظرگرفته شده، نظارت استانداری ها بر هزینه کرد صحیح و پیگیری مستمر اجرای فرایندهای مربوطه تاکید شد.

همچنین علی اکبر اسدی مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان شهرداری ها ضمن تاکید بر رعایت آیین نامه ها وبخشنامه های ارسالی به تاکید وزیرمحترم کشور مبنی بر پرداخت بموقع حقوق کارکنان شهرداری ها از دفاتر شهری استانداری ها خواست تا نظرات اصلاحی و پیشنهادهای شان را در خصوص دفترچه عوارض به منظور جمعبندی و ابلاغ  به سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور منعکس نمایند.

رضا مهدی زاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی و توسعه مدیریت شهری سازمان هم بر تکمیل اطلاعات مربوط به پروژه‌های موضوع حاشیه نشینی از طریق سامانه مدیریت بر پروژه های عمرانی و همچنین تهیه برنامه راهبردی عملیاتی، پنجساله، شهرداری‌ها با توجه به شروع دوره جدید مدیریت شهری با نظارت استانداری ها تأکید نمود.

در ادامه عباس کرکه آبادی مدیرکل نوسازی و تحول اداری سازمان شهرداری ها خواستار پیگیری مستمر استانداری ها در موضوع تبدیل وضعیت کارکنان غیررسمی در شهرداری ها به رسمی در راستای بند(د) تبصره۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و همچنین اجرای مجوز قرارداد کار معین شهرداری ها در راستای مجوز سازمان اداری و استخدامی کشور با رویکرد ساماندهی نیروی انسانی شرکتی با تحصیلات دانشگاهی در مشاغل تخصصی شد.

همچنین اسماعیل زیارتی رییس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی اقدامات صورت گرفته در زمینه امور آموزشی و پژوهشی شهرداری ها را اعلام و برنامه های پیش رو برای تقویت و ارتقای علمی شهرداران و کارکنان شهرداری ها را تشریح نمود و گفت: با اجرای برنامه های مختلف آموزشی، سرانه آموزش کارمنان شهرداری ها از ۱۲ ساعت در سال ۹۴ به ۲۷ ساعت در سال ۹۹ افزایش یافت که این رقم باید با عنایت به تخصصی شدن مشاغل شهرداری ها با پیگیری استانداری ها بصورت مستمر افزایش یابد.

وی افزود: مرکز مطالعات راهبردی و آموزش شهری و روستایی پس از شیوع کرونا هر هفته محتوای آموزشی تخصصی متنوعی را در موضوعات مختلف مثل آتش نشانی، فضای سبز، … از طریق فضای مجازی در اختیار استانها قرار میدهد و از ابتدای سال ۱۴۰۰ هم محتوای آموزشی ویژه اعضای جدید شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و شهرداران و دهیاران جدید تهیه و ابلاغ کرده و محتواهای آموزشی دیگری هم از طریق سامانه سام شهر در اختیار شهرداری ها قرار می گیرد و بهره برداری مناسب و بهینه از این بسته های آموزشی نیارمند توجه مستمر دفاتر امور شهری و شوراهای استانداری هاست.

وی با بیان اینکه هفته پژوهش امسال انتهای آذر ماه برگزار می شود از استانداری ها و شهرداری ها خواست تا ۲۵ آبان کتب؛ مقالات و محتواهای تولید شده که مطابق فراخوان همایش ملی پژوهش در مدیریت شهری است را در سامانه آن بارگذاری نمایند.

در این نشست مقرر شد استانداری ها در نشر حداکثری محتواهای آموزشی تهیه شده از جمله پویش ملی شنبه های آموزشی و۶۰ ثانیه های آموزشی در سطح شهرداری ها و دست اندرکاران مدیریت شهری استان و اطلاع رسانی، همکاری و همراهی در ارسال آثار و مشارکت در اجرای نکوداشت هفته پژوهش در سطح ملی و استانی.. اهتمام لازم داسته باشند.

 در ادامه این همایش ویدیوکنفرانسی، سیدحبیب راضی مدیرکل دفتر محیط و خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور درراستای اجرای برنامه های ارتقای معیشت شهروندان، خواستار حمایت استانداریها در خصوص گسترش مراکز عرضه میوه و تره بار و مایحتاج عمومی مردم در شهرها از سوی شهرداریها شد و “شیوه‌نامه نحوه تأمین، توزیع، فعالیت و عرضه محصولات مشمول طرح عرضه مستقیم تولیدات سازمان‌دهی شده قطب‌های عمده تولید” که توسط کارگروه مشترک سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و وزارت جهاد کشاورزی تهیه‌ و ابلاغ شده را تشریح نمود و گفت: بر اساس مفاد این شیوه‌نامه، مسئولیت تخصیص فضا جهت راه‌اندازی بارانداز مقصد و همچنین پیگیری و نظارت بر عرضه محصولات در بارانداز مقصد و اماکن متعلق به شهرداری برای عرضه مستقیم محصولات سازمان‌دهی شده مشمول طرح در سطح خرده‌فروشی بر عهده شهرداری ها (کلان‌شهرها، مراکز استان ها و شهرداری های برخوردار) می‌باشد.

وی بر اتخاذ تدابیری بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی و با استفاده از ظرفیت های موجود استان، به منظور فراهم نمودن بسترهای لازم جهت عرضه مستقیم محصولات کشاورزی به شهروندان مطابق روش های تنوع بخشی و ارتقاء نحوه عرضه محصولات در بازارهای عرضه میوه و فرآورده های کشاورزی از سوی مدیریت شهری که به استانداری ها ابلاغ شد، تاکید نمود.

در ادامه نشست مدیران کل دفاتر شهری و شوراهای استانداریها که بصورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، دبیران کارگروه های استانی این نشست نیز گزارشی از تشکیل جلسات منطقه ای ارایه نمودند و به سایر پرسشهای مطرح شده از سوی مدیران سازمان و وزارت کشور پاسخ لازم داده شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.