شهر و روستا

تاکید معاون عمرانی وزیر کشور بر تلاش جهت تحقق پروژه های عمرانی سفرهای استانی رئیس جمهور/ شهرداری‌ها می‌توانند کمک بسزایی در حل مشکلات مردم داشته باشند/ فساد ستیزی در شهرداری ها بسیار حائز اهمیت است/ در تلاشیم که که بیش و پیش از مبارزه با موارد فساد، با اصلاح روندها و ضوابط از وقوع فساد پیشگیری کنیم

 معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور  و رییس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور اظهار کرد: پروژه های عمرانی که در سفرهای استانی رئیس جمهور مطرح می‌شود، باید به طور جد پیگیری شود و در تحقق این مباحث معاونت‌های عمرانی نقش بسزایی خواهند داشت.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر مهدی جمالی نژاد با بیان مطلب فوق در نشست معاونان هماهنگی امور عمرانی استانداری های سراسر کشور که بصورت ویدیوکنفرانسی برگزار شد، با بیان اینکه رسیدگی و ارتقاء معیشت مردم و بهبود شرایط اقتصادی مردم جزو اولویت های ریاست‌جمهوری بوده است، گفت  شهرداری‌ها می‌توانند کمک بسزایی در حل مشکلات مردم داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که وزیر کشور همیشه به آن اشاره می کند، طرح از مزرعه تا سفره مردم است، که این طرح می‌تواند بسیار سازنده باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به دیگر برنامه‌های ریاست جمهوری گفت: یکی دیگر از موضوعات مبارزه با فساد است که در وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اقدامات جدی در این خصوص انجام داده شده است، بر این اساس گلوگاه‌های فساد را در شهرداریها شناسایی کردیم و اقداماتی را بصورت سلسله مراتبی بر روی این گلوگاه‌ها انجام خواهیم داد؛ همچنین برنامه ریزی برای جلوگیری و پیشگیری از فساد در حال انجام است. ما در تلاشیم که که بیش و پیش از مبارزه با موارد فساد، با اصلاح روندها و ضوابط از وقوع فساد پیشگیری کنیم.
 
وی با بیان اینکه مسئله بسیار مهم این است که به سمت شهرداری ها و دهیاری‌های هوشمند و الکترونیک پیش برویم، خاطر نشان ساخت: در سازمان شهرداری‌ها دهیاری‌ها در حال انجام این اقدامات هستیم و تقاضا دارم معاونت های عمرانی استانداری ها هم به این موضوع ورود کنند چرا که بحث فساد ستیزی در شهرداری ها بسیار حائز اهمیت است و بر این موضوع رئیس جمهور محترم و شخص وزیر کشور هم تاکید ویژه‌ای دارند.

جمالی نژاد درباره سفرهای استانی رئیس جمهور اظهار کرد: پروژه های عمرانی که در سفرهای استانی رئیس جمهور مطرح می‌شود، باید به طور جد پیگیری شود و در تحقق این مباحث معاونت‌های عمرانی نقش بسزایی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در این جلسه برخی معاونین درخواست تفویض برخی اختیارات در حوزه اقدام ملی مسکن به معاونین عمرانی استان‌ها را مطرح کردند که قطعا این موضوع به وزیر کشور منعکس خواهد شد و به نظر می‌رسد که این اتفاق محقق شود، افزود: اصلاح طرح جامع مسکن که باید ظرف سه ماه آینده انجام شود موضوع مهم دیگری است که معاونین عمرانی باید پیگیر آن باشند، چرا که پایه همه اقدامات در حوزه اقدام ملی مسکن همین طرح جامع است. شهرداری‌ها نیز می‌توانند پای کار ساخت مسکن ارزان قیمت باشند و در طرح جهش در حوزه مسکن نقش موثری را ایفا کند.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور ضمن تاکید بر لزوم بارگذاری پروژه‌های عمرانی در تمامی استان‌ها در سامانه وزارت کشور گفت: قطعا با بارگذاری پروژه‌ها زمینه رصد دقیق پیشرفت پروژه‌ها امکان پذیر می شود.
 

جمالی نژاد با یادآوری اینکه؛ انتخابات شوراها همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شده است گفت: تسریع در تعیین تکلیف شهرها و مدیریت شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است.
 

وی افزود: در روند انتخاب شهرداران، آئین‌نامه سال ۱۳۹۷ شرایط احراز را برای افراد به گونه‌ای تعیین کرده است که افراد دارای تخصص و توانمندی‌های بیشتر انتخاب شوند. در حقیقت این آئین‌نامه شرایط متفاوتی را نسبت به آئین‌نامه قبلی فراهم کرده است تا افراد با توانمندی اجرایی و فنی بسیار بهتری انتخاب شود.  و در خصوص روند اجرای این آئین نامه، گزارشی در همین راستا به زودی به وزیر کشور ارائه خواهد شد.
 

جمالی نژاد با اشاره به موضوع آلودگی هوا به ویژه در کلانشهرها اظهار داشت: قانون هوای پاک تصویب شده و در آن تکالیفی برای دستگاه‌ها تعیین شده است، لذا معاونین عمرانی در استان‌ها باید ضمن ورود جدی به این موضوع زمینه اجرای هرچه کامل تر این قانون را در استان‌ها فراهم کنند.

وی افزود: برای پروژه‌های زیرساختی در حوزه حاشیه نشینی و اسکان غیر رسمی جلساتی برگزار شده که مقرر شده در این حوزه دو کار به صورت همزمان اجرا شود، نخست آنکه تلاش کنیم زیرساخت لازم در شهرهای دارای مناطق حاشیه نشین ایجاد شود و در مرحله بعدی جریان مهاجرت را کند کنیم و سپس جلوی مهاجرت گرفته شود.
 

وی افزود: متاسفانه علی رغم همه زحماتی که کشیده شده اما بحث حاشیه نشینی و آسیب‌های اجتماعی در برخی از این مناطق همچنان دیده می‌شود. در دو سال گذشته ۳۱ استان هر یک شهرستانی را به عنوان کم برخوردار معرفی کردند و به این ترتیب شهرستان‌ های کم برخوردار شناسایی شدند؛ لذا از دوستان می‌خواهم در این شهرستان‌ها اقدامات را پیگیری کنند. ما هم به صورت ویژه به آنها کمک می‌کنیم تا این تدبیر به سایر شهرستان‌ها نیز تسری پیدا کند. 

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع نیروی انسانی در شهرداری‌ها و لزوم چابک سازی بدنه شهرداری‌ها اشاره کرد و افزود: هنگامی که تغییر شورا و استقرار شهرداران جدید روی می‌دهد بعضا شنیده می‌شود که نیروهایی به شهرداری‌ها تحمیل می‌شود. یکی از مشکلات اساسی شهرداران ما علی رغم تاکیداتی که برای چابک سازی بدنه آنها انجام شده این است که متاسفانه بعضا با جذب نیروی انسانی بسیار، شهرداری ها فربه شدند. لذا معاونین عمرانی باید نسبت به تبدیل وضعیت‌ها و جذب نیروی انسانی با حساسیت بسیار زیادی اقدام کنند. در این حوزه ابلاغ‌هایی انجام شده که باید مورد توجه قرار گیرد.اگر هم در جایی نیاز است که نیروی انسانی کیفی وارد شود باید این اقدام با ساز و کار تعیین شده انجام شود.

وی تاکید کرد: در حوزه لجستیک و تجهیزات اقدامات بسیار خوبی در سال‌های گذشته انجام شده و امسال نیز شرایط خوبی برای شهرداری‌ها رقم خواهد خورد که از جمله آن اختصاص ۱۷ درصد قیر رایگان به شهرداری‌ها و همچنین اختصاص ۸ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای بخش حمل و نقل عمومی است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با تاکید بر حساسیت وزیر کشور در حوزه پسماند و حمل و نقل عمومی، گفت: با دستور وزیر کشور قرارگاهی برای پشتیبانی لجستیک شهرهای کشور تشکیل شد تا موضوعاتی همچون پسماند و تامین واگن برای شهرداری‌ها از طریق این قرارگاه پیگیری شود. این کار بسیار ارزشمند و مؤثر است. از طریق این قرارگاه مبالغی برای زباله سوز استان‌های ساحلی و تامین واگن مترو شهرها اختصاص خواهد یافت.
 
 

خروج از نسخه موبایل