شهر و روستا

همکاری آبفا و شورا برای حل مشکلات آبی تهران

‌به گزارش خبرنگار مهر، زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در دویست و هشتاد و یکمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران طی بررسی گزارش مصوبه تأمین منابع مالی مورد نیاز پروژه توسعه و بازسازی تأسیسات آب و فاضلاب شهری و اجرای طرح آب‌رسانی اضطراری شهر تهران، گفت: اعتباری که پیش بینی شده ٧۴٢میلیارد بوده که تا پایان بهمن ماه ۶٢٣میلیارد تومان محقق شده است. از این مبلغ ۵۴٢میلیارد هزینه شده است. در پیوست ۶۹۱ درصد، در پیوست دو ١١، ۶ درصد و در پیوست ٣؛ ١٩.۴درصد محقق شده است.

وی اضافه کرد: درآمدهای فوق از محل تبصره ۳ ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه آب شهری و ماده ۷ مصوبه شورای عالی اقتصاد بوده است.

نوری ادامه داد: برای اجرای این پروژه‌ها ۷۳ درصد از اعتبار پیش‌بینی شده تا پایان بهمن‌ماه ۹۹ محقق شده است. این پروژه‌ها در راستای اجرای بهبود کیفیت و کمیت آب شرب، کاهش برداشت از منابع زیرزمینی، کاهش هدررفت آب، آبرسانی اضطراری شهر تهران و اجرای کامل شبکه فاضلاب تهران بوده است.

مصوبه شورای شهر یک هم‌پیوندی آبی ایجاد کرد

سید آرش حسینی میلانی در مورد گزارش شرکت آب و فاضلاب استان تهران در مورد اجرای مفاد تبصره ۱۱ مصوبه شورای شهر گفت: در حوزه آب و فاضلاب، شهر تهران مواجه با مسائل مختلفی مواجه است یعنی هم در حوضه‌های آبخیز که در بالادست تهران قرار دارند و نزدیک به ۷۰ درصد آب شرب تهران را تأمین می‌کنند و هم در خروجی رواناب‌های سطحی که از جنوب تهران خارج می‌شود و عمدتاً در سبزی‌کاری‌ها مصرف می‌شود و هم تغییرات میزان نفوذی که در آبخوان مشترک تهران وجود دارد.

وی با اشاره به مصوبه شورای شهر اظهار داشت: مصوبه شورای شهر یک رویکرد مترقی و گام رو به جلو است که هم‌پیوندی آبی را ایجاد و برای رفع مسائل آبی تهران تلاش کرده است؛ چه در بالادست، چه در پایین‌دست و چه در شهر تهران که البته عمدتاً ۹۰ درصد آن متمرکز بر شهر تهران است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: دو ابتکار مهم در مصوبه شورا وجود دارد؛ یکی کمک به برنامه ایمنی آب در حوضه‌های بالادست تهران و دیگری کمک به شرکت آب منطقه‌ای تهران برای تصفیه آب مورد استفاده در سبزی‌کاری‌هایی که در جنوب شهر تهران وجود دارد.

حسینی میلانی در مورد بازسازی خطوط آبرسانی شهر تهران تصریح کرد: بخش‌هایی از خطوط آبرسانی شهر تهران عمدتاً متعلق به دهه ۳۰ هستند که تلاش می‌شود این خطوط بازسازی شوند. فقط در منطقه ۱۲، ۵۰ کیلومتر از خطوط آبرسانی بازسازی شده‌اند. این مسئله در کاهش هدر رفت آب بسیار مهم است و هم دارای اهمیت محیط زیستی بوده و هم می‌تواند موجب جلب رضایت مردم شود.

وی با اشاره به فرونشست‌هایی که در شهر تهران وجود دارد، خاطرنشان کرد: در برخی از مناطق تهران با مسئله فرونشست روبه‌رو هستیم و تقویت و بازسازی شبکه خطوط شبکه آبرسانی در کاهش فرونشست‌ها مهم است. از بعد ایمنی، رینگ پیرامونی تهران تقریباً کامل شده است. فقط بخش‌هایی از شمال و شمال شرقی باقی مانده و بخش اصلی آن یعنی اتصال سد ماملو به بخش جنوبی تهران امسال تکمیل شده است.

رئیس کمیته محیط‌زیست و خدمات شهری درباره شبکه اسکادا برای کنترل سیستم مصرفی شبکه ابراز داشت: شورای شهر برای تکمیل سیستم اسکادا کمک کرده و هم‌اکنون این شبکه تکمیل شده و موجب افزایش ظرفیت مانیتورینگ شده است. مواردی هم در خصوص فاضلاب منطقه ۲۲ از سوی من، فراهانی و کمیسیون سلامت پیگیری شده که تاکید شده آبفا از طریق کمک به احداث پکیج‌ها در کوتاه‌مدت مسائل حل شود.

حسینی میلانی افزود: امیدوارم با هم‌پیوندی آبی ایجاد شده، مشکلات آبی را تا حد امکان کاهش دهیم.

تصفیه خانه و سامانه فاضلاب غرب تهران به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان امروز افتتاح شد

در ادامه محمدرضا بختیاری نیز با حضور در جلسه شورای شهر تهران گفت: تصفیه خانه و سامانه فاضلاب غرب تهران افتتاح شد. این پروژه به ارزش ۹ هزار میلیارد تومان امروز توسط رئیس جمهور به بهره برداری می‌رسد.

وی افزود: پیرو جلسه اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ و مساله اجرایی کردن مصوبه اردیبهشت ماه افزود: بر اساس دستور شورای شهر قرارداد مؤسسه حسابرسی منعقد و گزارش آن ارائه شد و کوچک‌ترین انحرافی در اجرای این مصوبه وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به بزرگترین اقدامی که در سال جاری انجام شد اظهار کرد: کمک به منابع مالی تصفیه خانه ششم تهران به مبلغ ۹۵ میلیارد تومان و بهره برداری از آن بوده است. متأسفانه میزان بارندگی نسبت به سال قبل ۳۵ درصد کاهش داشته و از همه مهمتر ذخیره برف استان امسال بسیار ناچیز است و به همین دلیل اهمیت ورود تصفیه خان ششم به شهر تهران بیش از هر زمان دیگری خودش را نشان می‌دهد. تصفیه خانه ششم اگر وارد مدار نمی‌شد با این وضعیت بارندگی باید شاهد جیره بندی در تهران بودیم.

وی افزود: در حدود ۶۲۳ میلیارد تومان از منابع تبصره ۳ در سال جاری استفاده کردیم و بیش از ۲۳۰ کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه، ۱۰۰ هزار مخزن و ۲۲ کیلومتر خطوط بزرگ تهران اجرا شده است‌. همچنین ۲۵ هزار فقره انشعاب آب نصب شده است. در سال جاری بیش از ۵۰ کیلومتر شبکه آب تهران اصلاح شد و جهش بزرگی در بهبود شرایط داشته‌ایم.

مختاری همچنین خبر از بهره برداری ۲۰ مخزن آب اضطراری داد و افزود: بهره برداری از مخازن اضطراری به تعویق افتاد چرا که قیمت ورق به دلیل نوسانات شدید قیمت‌ها افزایش یافت و مناقصات در سه مرحله باطل شد. این ۲۰ مخزن در ابتدای سال آینده بهره برداری می‌شود و مناقصه ۷۰ مخزن نیز در فروردین ماه اجرا می‌شود.‌

اگر این پروژه اجرا نمی‌شد قطعاً شاهد قطعی آب بودیم

ناهید خداکرمی نیز این طرح را بی نظیر برشمرد و گفت: با توجه به خشکسالی اگر این پروژه‌ها اجرا نمی‌شد، قعطی آب را شاهد بودیم و هزینه اثربخشی آب و فاضلاب را شاهد خواهیم بود.
وی افزود: آب تهران یک موضوع حیاتی است و اگر دچار اختلال شود تبعات سنگینی برای کشور دارد. در نهایت این مساله با ۱۸ رأی موافق مجوز شورا به آبفا برای اجرا مفاد تبصره ۱۱ داده شد.

خروج از نسخه موبایل