شهر و روستا

پروژه‌ای که زخم قدیمی جنوب شهر را ترمیم کرد

صفا صبوری دیلمی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفت‌وگو با شهر، ضمن اشاره به پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان مهم‌ترین پروژه مدیریت شهری گذشته، بیان کرد: پروژه مذکور به این علت مهم است که یک زخم قدیمی در شهر را ترمیم کرده است. سال‌ها خط راه آهن تهران-تبریز از وسط دو منطقه محروم شهر عبور می‌کرد و ساکنان در مجاورت این ریل از سر و صدا، امنیت، معضلات اجتماعی عجیب و غریب و … گلایه داشتند.

او در ادامه اضافه کرد: دولت اوایل دهه ۹۰ این خط راه آهن را به زیر زمین منتقل کرد اما به جای اینکه ساکنان شیرینی این انتقال را بچشند با مشکلات بیشتری مواجه شدند.

۹ سال زندگی با گرد و غبار

صبوری دیلمی ضمن اشاره به عدم توافق شهرداری تهران با راه آهن برای انجام پروژه‌ای شهری بر زمین رها شده خط راه آهن سابق تهران-تبریز، گفت:همین امر سبب شد تا ساکنان ۹ سال با گرد و غبار و درکنار معضلات و مشکلات اجتماعی زندگی کنند.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) در مدیریت شهری پنجم در اولویت قرار گرفت، عنوان کرد: این فضا در منطقه جنوب شهر قرار دارد و شهروندان با کمبود سرانه‌های خدماتی مواجه هستند. ضمن کوچک بودن خانه‌ها، مشکلات متعددی در مناطق ۱۷ و ۱۸ وجود دارد.

۱۸ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری

به گفته صبوری دیلمی؛ ابتدا قرار بود که روی محور فوقانی خط راه آهن بارگذاری انجام شود اما این طرح در مدیریت شهری پنجم تغییر کرد و مقرر شد که این محور تبدیل به فضایی گردشگری، سبز، تفریحی، ورزشی و … شود.

او با بیان اینکه فاز نخست ساخته شده است و عملیات عمرانی برای تکمیل فازهای بعدی ادامه دارد، تأکید کرد: این پروژه در دنیا جزو پروژه‌های بی نظیر است. کمتر پایتخت کشوری وجود دارد که ۹ کیلومتر طول ریل راه آهن را به زیر زمین منتقل کند تا محلات از هم گسسته دوباره باهم پیوند داده شوند و محور به فضایی برای تفریح و گردش تبدیل شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران ضمن اشاره به ۱۸ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری رفت و برگشت در محور مذکور، گفت: این فضای سبز، مساحت بزرگ‌تری از پارک ملت دارد. شهروندان برای رسیدن به پارک ملت باید از خانه خارج شوند تا با یک وسیله‌ای به پارک برسند اما در باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) فقط کافی است ساکنان از خانه‌های خود خارج شوند تا وارد فضای سبز بشوند چرا که این پارک در طول خانه‌های مردم ساخته شده است. این پروژه حتی در طول چندسال اخیر شهرداری هم به عنوان پروژه‌های نمونه و خاص یاد می‌شود.

صبوری دیلمی درباره هزینه پروژه توضیح داد: هزینه این پروژه بسیار سنگین است. تنها ۱۸۰ میلیارد تومان به راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت شده تا این زمین مادام العمر تحویل شهرداری باشد.  پروژه اگر بخواهد به اتمام برسد کمتر از ۵۰۰ میلیارد تومان در فاز نخست و دوم هزینه نخواهد داشت و شاید تا تکمیل شدن هزینه‌ بیشتر هم شود.

معاون فنی و عمرانی شهداری تهران با تأکید براینکه ابعاد ریالی پروژه مهم نیست، گفت: اولویت برای مدیریت شهری ابعاد اجتماعی پروژه بود چرا که از نظر عمرانی و اجتماعی بسیار برای پایتخت ایران مهم است. اگر این پروژه تا دوسال آینده تکمیل شود یک نقطه درخشان در شهر تهران و حتی به عنوان نشانه تهران، خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل