×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

عملکرد مدیریت شهری در حریم پایتخت/درآمد یا حفاظت؛مسئله این است

به گزارش خبرنگار مهر، مدتی قبل بود که علیرضا صادقی مدیرکل حریم شهر تهران به ارائه گزارشی از وضعیت حریم شهر تهران پرداخت و با بیان اینکه امروز شهر تهران دیگر حریم ندارد، گفت: بر اساس طرح مصوب سال ۱۳۷۱ آتک برای تهران، ۱۳۲۷ کیلومتر حریم تعیین شد اما امروز با توجه به ایجاد دهیاری‌ها و شهرداری‌های متعدد، شهرک‌های صنعتی و بخشداری‌ها، حریم شهر تهران نسبت به محدوده قانونی شهر، کاهش پیدا کرده و این موضوع بسیار نگران کننده است.

غالب شدن نگرش حاکمیتی و درآمدزایی به حریم پایتخت

صادقی با بیان اینکه مشکلی که امروز به صورت جدی، حریم شهر تهران را تهدید می‌کند، غالب شدن نگرش حاکمیتی و درآمدزایی به حریم پایتخت است، اظهار کرد: شهرداری تهران اکنون با دو مسئله مواجه است، نگرش حاکمیتی به حریم و نگرش درآمدزایی که شهرداری‌ها و دهیاری‌های تازه تأسیس به حریم دارند. با مقایسه نقشه‌‏های گذشته و حال حریم متوجه می‌‏شویم که با تأسیس هر فرمانداری، بخشداری، شهرداری و دهیاری، حریم شهر تهران به صورت سالانه کوچک شده است.

تهران اساساً دیگر حریم ندارد

مقوله حریم تهران آن‌قدر اهمیت پیدا کرد که در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی ملی و منابع طبیعی دادگستری استان تهران به‌عنوان یکی از دستور کارها مطرح شد. حمیدرضا صارمی در این نشست با بیان اینکه تهران اساساً دیگر حریم ندارد، گفت: حریم شهر تهران در ۵۲ سال گذشته به‌طور مداوم دچار دست‌اندازی و خدشه شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: تقریباً دو سوم حریم تهران دچار خدشه شده و اکنون در تهران حریمی وجود ندارد.

دستور رئیس کل دادگستری تهران برای تشکیل کارگروه فنی و تخصصی در مورد حریم تهران

علی القاصی رئیس کل دادگستری استان تهران در همین زمینه دستور داد تا شورای عالی شهرسازی و معماری ضمن تشکیل کارگروه فنی و تخصصی، همه جوانب مربوط به حریم شهر تهران را به‌طور تخصصی و ویژه بررسی کند و نتایج حاصل از بررسی‌ها را برای تصمیم‌گیری به شورای حفظ حقوق بیت‌المال انعکاس دهد.

وی با تاکید بر اینکه نتایج حاصل از بررسی‌های کارگروه یادشده باید مستند، متقن و متکی به ضوابط شهرسازی و مقررات لازم‌الاجرا در حوزه شهری باشد، گفت: در مساله حریم شهر تهران، حقوق دولت و مردم مطرح است؛ بنابراین ضمن پرهیز از تصمیم‌گیری‌های عاجل و کارشناسی نشده باید با انجام بررسی‌های فنی و تخصصی به اختلافات موجود در این زمینه پایان داده شود.

حریم نداشتن تهران علاوه بر موازی‌کاری دستگاه‌ها در حوزه‌های مختلف، سبب ایجاد تداخل در مواقع بحران‌ها خواهد شد که آسیب‌های قابل توجهی را به‌دنبال خواهد داشت. علاوه بر این مساله، مشخص نبودن حریم تهران، سبب می‌شود که شهروندان در انجام امورات خود با مشکل مواجه شوند و برای کسب پروانه و مجوز در حوزه‌های مرتبط با شهرداری میان شهرداری تهران و شهرداری سایر شهرستان‌ها گرفتار شوند.

شهرداری تهران تقریباً در هیچ یک از نقاط حریم نگاه درآمد محور ندارد

نکته قابل توجه در این زمینه این است که برخی اشخاص مدعی هستند که شهرداری تهران نسبت به موضوع حریم نگاه درآمد محور دارد و از این جهت در تلاش است تا حاکمیت خود را در حریم شهر تهران حفظ کند. جعفر شربیانی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سوال که آیا مدیریت شهری پایتخت نسبت به موضوع حریم نگاه درآمد محور دارد، گفت: شهرداری تهران در هیچ یک از نقاط حریم تقریباً می‌توان گفت که نگاه درآمدی ندارد و می‌توان با بررسی عملکرد دو دهه اخیر شهرداری تهران به جرأت گفت که شهرداری تهران به حریم شهر تهران به‌عنوان اراضی ذخیره نگاه می‌کند که در طولانی مدت و در بحران‌ها و مواقع ضروری کارآمد است.

عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران بیشتر یک عملکرد نگاهداشتی و محافظت از حریم تهران است، اظهار کرد: در خصوص حرائم شهر تهران اختلافات عدیده‌ای وجود دارد که باید دستگاه‌های ذی ربط و قوای سه گانه با ورود خود این موضوع را حل کنند.

وی با بیان اینکه مسئله حریم، یک اختلاف قدیمی بین شهرداری تهران، وزارت کشور، استانداری تهران و شهرداری‌های شهرستان‌ها است که همچنان وجود دارد، عنوان کرد: در ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها به نظر می‌رسد که شهرداری تهران بیشترین محافظت را از حریم کرده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.