شهر و روستا

گازرسانی صد در صدی به شهرها و روستاهای اصفهان در دولت سیزدهم

به گزارش روستانیوز به نقل از ایرنا، یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است. 

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رییسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

بااین‌حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما باهمت مسووولان دولت سیزدهم اعم از رئیس‌جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یک سال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به‌سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد باگذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

 ارتقای شاخص‌های رفاه و محرومیت‌زدایی به‌ویژه بین روستاییان همواره مورد تأکید آیت‌الله رییسی، رییس جمهوری اسلامی ایران بوده که همین موضوع در ترسیم افق اتصال صددرصدی روستاهای این استان به شبکه گاز سراسری تا پایان سال ۱۴۰۱ گواهی بر این امر است.

گسترش شبکه گاز، یکی از ارکان عدالت در خدمت‌رسانی به شمار می‌رود که این امر در توسعه مناطق محروم شهری و روستاها و همچنین کاهش دغدغه‌های روستاییان و حتی افزایش شاخص سلامت در مناطق محروم مؤثر است.

گازرسانی به شهرها و روستاها با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی و سخت گذر بودن برخی از مسیرها در کنار هزینه بالای اجرای پروژه‌ها در این مناطق، همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است که به همت گازرسانیان یکی پس از دیگری رفع شده است.

شرکت گاز استان اصفهان یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان گاز طبیعی در کشور محسوب می‌شود و در زمان حاضر ۱۱۰ شهر و یک هزار و ۶۵ روستای استان، درمجموع بیش از یک‌میلیون و ۹۸۳ مشترک از نعمت گاز برخوردار هستند.

این شرکت با توزیع سالانه ۲۲ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی، در میزان مصرف گاز در رتبه دوم کشور قرار دارد.

در زمان حاضر از یک هزار و ۲۳۸ روستای استان که مشمول گازرسانی هستند به یک هزار و ۶۵ روستا گازرسانی شده و به علت فاصله زیاد از خطوط و غیراقتصادی بودن هزینه‌ها تاکنون بقیه روستاها گازدار نشده است.

تاکنون بیش از ۲۷ هزار کیلومتر شبکه‌گذاری،  و ۱۱۲ هزارانشعاب، بیش از یک میلیون ۷۰۹ هزار مشترک شهری و ۲۷۳ مشترک روستایی در این استان اجرایی شده است.

شبکه های گازرسانی در همه جای استان اصفهان گسترده و بطور تقریبی تمام روستاهای دارای ۲۰ خانوار واجد شرایط از انرژی گاز بهره مند هستند.

 گازرسانی صد در صدی به شهرها و روستاها ، افتخار کارنامه دولت سیزدهم دراستان اصفهان

سعید رفیعی یکی از ساکنین روستای خان سنجد، از توابع نایین با اشاره به اینکه برای تامین سوخت در گذشته اغلب از هیزم استفاده می‌شد که این امر به معضلی اساسی برای اهالی این منطقه تبدیل شده بود، گفت: همین امر سبب مهاجرت بسیاری از روستاییان به مناطق حاشیه‌ای شهرها شده است.

وی با بیان اینکه در یکسال گذشته روستای محل اقامتشان به شبکه گاز سراسری متصل شده است، افزود: همین یک مورد خدمات رسانی به این منطقه، نه تنها سبب توقف مهاجرت شده است بلکه برخی از خانواده‌های مهاجرت کرده نیز به روستاهای خود بازگشتند.

وی افزود: در گذشته باید در آن هوای سوز سرما یا به دنبال هیزم بودیم و یا نفت؛ ولی هم اکنون آسایش مهمان خانه‌هایمان شده است.

محمد علی کریمی یکی از اهالی روستای لشکر کوه از توابع اردستان که به شغل کشاورزی مشغول است، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: منطقه ما سرمای استخوان سوزی دارد، زمستان به اینجا زود می آید و دیر می رود و تامین سوخت برای پخت و پز چالشی تمام وقت است که با شروع زمستان تامین سوخت برای گرمایش مشکلاتمان را دو چندان می کند.

وی به طبیعت زیبای اطراف محل سکونت خود اشاره کرد و افزود: گاهی برای تامین گرما و از ترس مشکلات تامین سوخت برای اهالی روستا چاره ای جز قطع درختان نمی ماند که با انتقال گاز، درختان و این طبیعت زیبا از هر آسیبی در امان می‌ماند.

۴۷۲ کیلومتر شبکه گذاری گاز با همت دولت سیزدهم در استان اصفهان اجرا شد 

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان گفت: در زمان حاضر بیش از ۲۷هزار کیلومتر شبکه گاز در سطح استان اجرایی شده که از این میزان بیش از ۴۷۲ کیلومتر آن در یک سال گذشته عملیاتی شده است.
 ابوالقاسم عسکری میزان نصب انشعابات در سطح استان را یک میلیون و ۱۱۲ هزار انشعاب عنوان کرد و افزود :۱۴هزار مورد از این انشعابات مربوط به فعالیت دولت سیزدهم است.
وی اظهار داشت: در زمان حاضر بیش از یک میلیون و ۹۸۳هزارمشترک در سطح استان اصفهان وجود دارد که از این میزان بیش از یک میلیون و۷۰۹هزار مشترک گاز شهری وتعداد ۲۷۳ مشترک روستایی هستند که تعداد۵۱هزار و ۸۷۰ اشتراک در دولت سیزدهم مشترک گاز طبیعی شده اند.
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان تصریح کرد: پنج روستا از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا کنون از گاز طبیعی برخوردار شده اند که روستاهای گل انجیره و لشکر کوه از توابع اردستان و خان سنجد، هیود و گل آباد از توابع نایین است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون صد در صد از جمعیت شهری استان از گاز طبیعی برخوردار می باشند، ادامه داد: گازرسانی به ۹۹.۰۸درصد از جمعیت روستایی استان نیز محقق شده و تعداد محدودی از روستاها باقی مانده که حدود ۱۸ روستا تا پایان سال بهره مند خواهند شد.
 عسکری با اشاره به اینکه گازرسانی طی سال های گذشته شتاب چشمگیری داشته وکارکنان تلاشگر این شرکت توانسته اند در راستای تولید واشتغال زایی گام های موثری بردارند اضافه کرد: اولویت قرار دادن گازرسانی به روستاهای محروم و همچنین تامین گاز مراکز صنعتی و افزایش تولید در استان از اقدامات موثر در این زمینه می باشد. 
مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان،استفاده از گاز در صنعت بویژه صنایع عمده را درپیشگیری از آلودگی محیط زیست بسیارموثر دانست و افزود: سالانه حدود ۲۲ میلیارد متر مکعب گاز در سطح استان توزیع می شود که ۷۰ درصد آن به منظور افزایش تولید در صنعت و نیروگاه‌هاست.
وی تصریح کرد: راه اندازی ایستگاه های تقلیل فشار و حفاظت از زنگ نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته است به گونه ای که هم اکنون بیش از ۳هزار ایستگاه در سطح استان به‌صورت ۲۴ساعته فعالیت دارد. 
عسکری با تاکید بر لزوم مصرف بهینه انرژی بویژه گاز طبیعی و توجه به عدم تراز تولید و مصرف در فصول سرد، توسعه طرح های مصوب شورای اقتصاد و شورای عالی انرژی کشور را ضروری دانست و افزود: در راستای استراتژی ها و اهداف تعیین شده بهینه سازی مصرف گاز، تعداد ۴ هزار و ۳۴۴ واحد موتورخانه مجتمع های مسکونی، اداری، تجاری و سیستم های گرمایشی ۱۲۰۰ فضای آموزشی طی یک سال گذشته دولت سیزدهم  بهینه سازی گردیده است.

وی با اشاره به توزیع سالانه ۲۲میلیارد متر مکعب گاز طبیعی در سه بخش خانگی، صنعتی وعمومی استان در بستر بیش از ۲۷ هزار کیلومتر شبکه گازرسانی، یک و میلیون و۱۱۲ هزار انشعاب بیش از ۳هزار ایستگاه و تاسیسات گازرسانی بیان داشت: نگهداری از این حجم تاسیسات و زیرساخت های گازرسانی بسیار مهم، استراتژیک است که از طریق همکاری و هم افزایی شهرداری ها و سایر دستگاه های خدمت رسان است میسر می‌شود.

گازرسانی به ۸۰ واحد کشاورزی در استان اصفهان

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، گفت: در سه ماه نخست سال جاری ۸۰ واحد کشاورزی و دامداری گازدار و به تعداد مشترکان گاز استان اضافه شد.

 ابوالقاسم عسکری با بیان اینکه بیش از۷هزار و ۵۲۷ واحد کشاورزی در سطح استان، مشترک گاز طبیعی هستند،گفت: از این میزان ۲هزار و ۶۷۴ واحد مربوط به گلخانه های استان می شود و بالغ بر ۸۰ واحد کشاورزی نیز در سه ماه نخست سال جاری به تعداد مشترکان اضافه شده است.

وی گازرسانی به بخش کشاورزی را به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار این شرکت نام برد و اظهار کرد: با توجه به روند رو به رشد واحدهای تولید محصولات کشاورزی به ویژه کشت گلخانه ای در سال های اخیر در استان اصفهان، گازرسانی به بخش کشاورزی نیز در این سال ها همزمان با توسعه شبکه های گازرسانی شتاب خوبی داشته است.

 عسکری در ادامه از صرفه جویی در مصرف سوخت های فسیلی، کاهش چشمگیر هزینه‌ ی سوخت مصرفی و حذف هزینه‌های جانبی به‌ ویژه حمل ‌و نقل سوخت مایع، سودآوری و رونق فعالیت‌های کشاورزی با توجه به ارزان بودن گاز طبیعی نسبت به سایر سوخت ها و همچنین افزایش کیفیت محصولات تولیدی با توجه به پاک بودن گاز را از جمله فواید گازرسانی برای کشاورزان و صاحبان مراکز تولیدی دانست و تصریح نمود: هرگونه اقدام برای کاهش سوخت‌های آلاینده به معنای ایجاد محیط‌زیست سالم‌تر خواهد بود و با توجه به صنعتی بودن استان اصفهان، تزریق گاز طبیعی به این بخش می تواند در حفظ و صیانت از محیط زیست تاثیر به سزایی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت گاز استان اصفهان، گفت: یکی از موارد قابل تامل در گازرسانی به گلخانه ها پراکندگی و قرار گرفتن آنها در نقاط مختلف استان است لذا در کنار مشکلات موجود گازرسانی به این بخش با رفع تمامی موانع ادامه داشته و باید به نقش پررنگ گاز طبیعی در توسعه و ایجاد اشتغال در این مناطق اشاره کرد.

 عسکری با بیان اینکه با فعال کردن هر واحد تولیدی علاوه بر تشویق سرمایه گذاری، اشتغال زایی خوبی در استان انجام می گیرد، تصریح کرد: شرکت گاز بر اساس دستورالعمل های ابلاغی بر ضرورت جایگزینی سوخت های مایع با گاز طبیعی تاکید داشته و توانسته در این خصوص پروژه های ارزشمندی را در راستای حمایت از تولید و اشتغال انجام و نقش مهمی را در ارتقای تامین انرژی گاز استان ایفا کند.

نهضت خدمت رسانی در دولت مردمی سیزدهم، هرگز تعطیل شدنی نیست

استاندار اصفهان در مراسم آغاز عملیات گاز رسانی به روستاهای ابراهیم آباد و جعفرآباد خور و بیابانک در گفت‌ وگو با ایرنا گفت: در دولت مردمی سیزدهم نهضت خدمت رسانی، هرگز تعطیل شدنی نیست.
سید رضا مرتضوی بر اهمیت جهاد خدمت رسانی به ویژه به مناطق کم برخوردار تصریح کرد و حمایت همه جانبه مسئولان ارشد استان از رفع چهره مذموم محرومیت مطلق در روستاهای تابعه استان را یادآور شد.
وی با اشاره به گاز رسانی سراسری به شرق استان افزود: با تأمین اعتباراتی که در سفر رئیس‌جمهور به اصفهان در نظر گرفته‌ شده، به‌زودی شاهد طرح گازرسانی به سمت انارک و چوپانان خواهیم بود.

فرماندار خور و بیابانک هم گفت: بسیاری از مشکلات این شهرستان از جمله بهداشت و درمان، انتقال گاز رسانی، بهسازی جاده‌ها از طریق مسوولان استانی و کشوری مطرح و پیگیری شده که نیازمند توجه ویژه است.
احمدرضا طحانی با بیان اینکه  عملیات گاز رسانی به روستاهای ابراهیم آباد و جعفرآباد با اعتبار هشت میلیارد تومان به طول ۱۴ کیلومتر آغاز شد افزود: رفع مشکلات زیرساختی مرتبط با حوزه آب، برق، گاز و اتصال به منابع پایدار به‌عنوان مهمترین و اصلی‌ ترین خواسته مردم این شهرستان است.

نماینده مردم شهرستان های نایین و خور و بیابانک در مجلس هم گفت: خور و بیابانک از آب، برق و گاز پایدار برخوردار نیست از این رو یکی از مطالبات ما در سفر رییس‌جمهور به استان و همچنین سفر استاندار و مدیران کل انتقال گاز سراسری به خور و بیابانک است.
الهام آزاد همچنین از نبود گاز پایدار در شهرستان خور و بیابانک گفت و تصریح کرد: گاز CNG در حال حاضر استفاده می‌شود و همچنان بسیاری از روستاها به گاز  متصل نشده‌اند.
وی افزود: برای اتصال شهرستان خور و بیابانک به گاز سراسری بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که یکی از مطالبات جدی در جهت تامین اعتبار و اجرای آن به شرقی ترین نقطه استان است.
 

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی گفت: با بهره برداری از طرح گازرسانی به هفت روستایی بخش “موگویی” فریدونشهر مردم این منطقه محروم و صعب‌العبور از  گاز برخوردار می‌شوند.

حسین محمدصالحی با بیان‌اینکه حدود ۱۳ کیلومتر از اجرای خط اصلی این طرح باقی مانده است، افزود:  بعضی مواقع اجرای طرح‌های عمرانی به‌دلیل کمبود اعتبار به تعویق می‌افتد و ابلاغ اعتبارات و رد و بدل شدن موافقتنامه‌ها و موانع ادارای موجب تعویق بهره‌برداری از طرح‌ها می‌شود.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس با بیان‌اینکه مناطق محروم، سردسیر و صعب‌العبور باید در اولویت گازرسانی قرار داشته باشند، افزود: اولویت گازرسانی به پیشکوه بختیاری در شهرستان فریدونشهر است.

وی با بیان‌اینکه در سال‌های گذشته توجه چندانی به مناطق محروم نشده است، تاکید کرد: حدود ۶۰ روستا در مناطق پیشکوه و پشتکوه وجود دارد که جاده آنها در فصل زمستان مسدود می‌شود و امکان رفت و آمد و حمل نفت با نفتکش یا انتقال کپسول گاز به این مناطق وجود ندارد.

نماینده مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بویین میاندشت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تلاش مسوولان شرکت گاز استان اصفهان، گازرسانی به این مناطق محروم در حال تحقق است .

وی خاطرنشان کرد: قول انجام طرح‌های مطالعاتی گازرسانی سایر روستاها را هم به مردم می‌دهیم و مذاکراتی را نیز با وزیر نفت انجام خواهیم داد تا اینگونه روستاها در اولویت طرح‌های گازرسانی قرار گیرند. 

محمدصالحی تصریح کرد: اگر این منطقه که از مهمترین مناطق استان اصفهان از نظر شدت سرما، صعب العبور بودن و محرومیت محسوب می‌شود، در سال‌های گذشته در اولویت کارهای عمرانی قرار گرفته بود باید چندین سال پیش از گاز برخوردار می‌شد.

به گزارش ایرنا، عملیات گازرسانی به هفت روستای بخش موگویی  شهرستان فریدونشهر، با اجرای ۱۳ کیلومتر خط تغذیه ۶ اینچی و نصب ایستگاه “تی بی اس” توسط واحد اجرایی طرح‌های شرکت گاز استان اصفهان آغاز شد.

شهرستان فریدونشهر با ۳۶ هزار نفر جمعیت در ۲۰۰ کیلومتری غرب استان اصفهان و در بلندترین نقطه استان دارد.

 مناطق سخت‌گذر و کم‌ برخوردار “پیشکوه” و “پشتکوه” با جمعیت ۶ هزار نفر در این شهرستان قرار دارند.

خروج از نسخه موبایل