×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

کتاب «توسعه روستایی در ایران» منتشر شد

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، کتاب «توسعه روستایی در ایران» با تألیف دکتر حامد قادرمرزی، دانشیار دانشگاه خوارزمی و علی شیرکانی از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

این کتاب شامل مباحثی پیرامون اهداف، چشم‌اندازها و الزامات نوین، توان‌های سرزمینی، جامعه دانش‌بنیان و سیاست‌های اجتماعی از دیدگاه صاحب‌نظران است.

در مقدمه کتاب«توسعه روستایی در ایران» آمده است؛ «امروزه مفاهیم جدیدی در نظریات نوین توسعه روستایی مطرح است که بیشتر معطوف به شدن و کمال انسان به عنوان اشرف مخلوقات و جانشینی خداوند بر زمین است. اگر برخی از اهداف توسعه‌روستایی مانند توانمندسازی روستاییان، افزایش رفاه، کاهش فقر، احترام به عزت و کرامت انسانی روستاییان و ارزش‌هایی از این قبیل مورد نظر باشد، باید نگرش‌ها به توسعه روستایی علاوه بر تأمین زیرساختها، شامل موارد دیگری مانند جامعیت فرایند توسعه روستایی (در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و بوم شناختی)، مردم محوری، مشارکت و درون زایی، آزادی انتخاب و برابری در دسترسی به فرصت‌ها، امکانات و خدمات، رسیدن انسان به هدف نهایی خویش یعنی خشنودی و رضایت او از زندگی، ایجاد ارتباط و پیوند کارآمد درون گروهی بین کنش‌گران توسعه؛ یعنی نهادهای حکومتی و مردم محلی در مناطق روستایی نیز باشد. با توجه به مأموریت و اهداف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تا حدودی می‌تواند بخشی از اهداف فوق را محقق نماید؛ اما در راستای تحقق اهداف بیمه اجتماعی که بخشی از فرایند توسعه اجتماعی است، شناخت و درک شرایط و مقتضیات جامعه مخاطب صندوق بیمه اجتماعی؛ یعنی روستاییان، کشاورزان و عشایر از جمله اقدامات اساسی در مسیر پیشرفت و توسعه تلقی می‌شود.»

این کتاب شامل ۷ فصل است. «پیشینه توسعه و آبادانی روستاها در ایران»، «ضرورت‌های هدف‌گذاری نوین و تبیین چشم اندازهای جدید توسعه روستایی در مقیاس ملی»، «الزامات نوین سیاسی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحقق پذیری توسعه روستایی در کشور» و «توان‌های سرزمینی و توسعه روستایی»، «جامعه دانش بنیان و توسعه روستایی با تأکید بر فناوری‌های نوین ارتباطی»، «سیاست‌های اجتماعی و توسعه روستایی با تأکید بر بیمه‌های اجتماعی روستاییان» و «جمع بندی مباحث و دیدگاه‌ها» از جمله سرفصل‌های کتاب «توسعه روستایی در ایران» است.

کتاب «توسعه روستایی در ایران» در ۷۱۴صفحه و با قیمت ۹۰ هزار تومان از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۳۴۵۰۵۱۵۱-۰۲۶ و ۷۷۵۰۳۸۲۴-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.