شهر و روستا

کتاب «توسعه روستایی در ایران» منتشر شد

به گزارش روستانیوز به نقل از ایسنا، کتاب «توسعه روستایی در ایران» با تألیف دکتر حامد قادرمرزی، دانشیار دانشگاه خوارزمی و علی شیرکانی از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز منتشر شد.

این کتاب شامل مباحثی پیرامون اهداف، چشم‌اندازها و الزامات نوین، توان‌های سرزمینی، جامعه دانش‌بنیان و سیاست‌های اجتماعی از دیدگاه صاحب‌نظران است.

در مقدمه کتاب«توسعه روستایی در ایران» آمده است؛ «امروزه مفاهیم جدیدی در نظریات نوین توسعه روستایی مطرح است که بیشتر معطوف به شدن و کمال انسان به عنوان اشرف مخلوقات و جانشینی خداوند بر زمین است. اگر برخی از اهداف توسعه‌روستایی مانند توانمندسازی روستاییان، افزایش رفاه، کاهش فقر، احترام به عزت و کرامت انسانی روستاییان و ارزش‌هایی از این قبیل مورد نظر باشد، باید نگرش‌ها به توسعه روستایی علاوه بر تأمین زیرساختها، شامل موارد دیگری مانند جامعیت فرایند توسعه روستایی (در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و بوم شناختی)، مردم محوری، مشارکت و درون زایی، آزادی انتخاب و برابری در دسترسی به فرصت‌ها، امکانات و خدمات، رسیدن انسان به هدف نهایی خویش یعنی خشنودی و رضایت او از زندگی، ایجاد ارتباط و پیوند کارآمد درون گروهی بین کنش‌گران توسعه؛ یعنی نهادهای حکومتی و مردم محلی در مناطق روستایی نیز باشد. با توجه به مأموریت و اهداف صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر تا حدودی می‌تواند بخشی از اهداف فوق را محقق نماید؛ اما در راستای تحقق اهداف بیمه اجتماعی که بخشی از فرایند توسعه اجتماعی است، شناخت و درک شرایط و مقتضیات جامعه مخاطب صندوق بیمه اجتماعی؛ یعنی روستاییان، کشاورزان و عشایر از جمله اقدامات اساسی در مسیر پیشرفت و توسعه تلقی می‌شود.»

این کتاب شامل ۷ فصل است. «پیشینه توسعه و آبادانی روستاها در ایران»، «ضرورت‌های هدف‌گذاری نوین و تبیین چشم اندازهای جدید توسعه روستایی در مقیاس ملی»، «الزامات نوین سیاسی،اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تحقق پذیری توسعه روستایی در کشور» و «توان‌های سرزمینی و توسعه روستایی»، «جامعه دانش بنیان و توسعه روستایی با تأکید بر فناوری‌های نوین ارتباطی»، «سیاست‌های اجتماعی و توسعه روستایی با تأکید بر بیمه‌های اجتماعی روستاییان» و «جمع بندی مباحث و دیدگاه‌ها» از جمله سرفصل‌های کتاب «توسعه روستایی در ایران» است.

کتاب «توسعه روستایی در ایران» در ۷۱۴صفحه و با قیمت ۹۰ هزار تومان از سوی مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد استان البرز به چاپ رسیده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۳۴۵۰۵۱۵۱-۰۲۶ و ۷۷۵۰۳۸۲۴-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

خروج از نسخه موبایل