×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

شرایط جهانی به ضرر آمریکا است

به گزارش خبرگزاری مهر، رینالدو گارسیا زاپاتا فرماندار هاوانا (پایتخت کوبا) ظهر امروز سه شنبه ۱۴ تیرماه ۱۴۰۱ با حضور در ساختمان شهرداری تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این دیدار با تاکید بر این مطلب که موضوع ایران و کوبا فراتر از دو کشور عادی در جهان است گفت: ما در چند سطح ارتباط و تعامل داریم و این ارتباطات از اهمیت چندگانه برخوردار است.

زاکانی ادامه داد: یک سطح از تعاملات ناظر به داشتن دشمن مشترکی به نام امریکاست که نشان داده هرکجا رفته غیر از خرابی، ویرانی و تباهی چیز دیگری برای ملت‌ها به ارمغان نیاورده است.

وی بیان کرد: ظاهر آمریکا شیک است اما باطنی زشت و سختگیر برای استثمار کشورها دارد و بخشی از تعلقات دو کشور ایران و کوبا ناظر به داشتن دشمن مشترک است.

شهردار تهران افزود: موضوع دیگر مربوط به اتکا به توانایی داخلی است، لذا پیشرفت کوبا در آموزش و سلامت بسیار قابل تقدیر است و ما در انستیتو پاستور ارتباط ویژه علمی با کشور کوبا داریم.

زاکانی با اشاره به تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه دو کشور ایران و کوبا ادامه داد: تمام تحریم‌ها و تنگناهای ظالمانه‌ای که آمریکا ایجاد کرد نتوانست مانع ارتباط ما شود و در دوره پاندمی کرونا همکاری مشترک برای واکسن این بیماری بین دو کشور شکل گرفت.

وی با تاکید بر این مطلب که شرایط جهانی شرایطی است که کاملاً به ضرر امریکاست بیان کرد: مشکلات داخلی آمریکا و اروپا مشکلات زیادی است و کوبا نیز در مقابل فشارهای آمریکا تسلیم نخواهد شد و از این مرحله به مانند گذشته سربلند خارج خواهد شد.

شهردار تهران با بیان این مطلب که برای همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف آماده هستیم افزود: سفارت کوبا در تهران و بخش بین الملل شهرداری تهران می‌تواند زمینه‌ای فراهم کند که توانایی و کارکردها وارد عرصه عمل و پیوستگی متقابل شود.

وی افزود: این شهر در حوزه حمل و نقل تهران توانمندی‌های خوبی دارد و ایران به واسطه همین تحریم‌ها خوداتکایی ایجاد کرده است و موجب رشد و پیشرفت شده است.

زاکانی ادامه داد: اعتقاد من این است فراتر از این جلسه گروه‌هایی از ۲ طرف لیستی از همکاری‌های مشترک فراهم کنند تا تفاهم نامه‌هایی در خصوص مراحل خاص بین تهران و هاوانا داشته باشیم.

رینالدو گارسیا زاپاتا فرماندار هاوانا در سخنانی با تاکید بر این مطلب که ایران نسبت به سایر کشورهای شناخته شده بسیار متفاوت است گفت: از سال ۲۰۰۱ قرار داد خواهر خواندگی بین ۲ شهر تهران و هاوانا بسته شد و این موضوع برای ما بسیار ارزشمند است.

وی بیان کرد: در چند سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا توانستیم در زمینه انتقال تکنولوژی ۵ نامزد واکسن به ایران معرفی کنیم و برای مقابله با کووید ۱۹ باید تشکر کنم چون امروز بسیاری از مردمان دو کشور بدون ماسک در شهرها تردد می‌کنند.

فرماندار هاوانا افزود: در بسیار از کشورها شاهد هستیم به دلیل نبود تکنولوژی در پاندمی کرونا تلفات جانی زیادی وجود دارد و این دست اقدام‌های مشترک می‌تواند زمینه همکاری بیشتر در بخش دارو و بهداشت را فراهم کند.

گارسیا زاپاتا با بیان این مطلب که امیدوارم روابط در آینده افزایش پیدا کند و از تجربیات تهران در حوزه حمل و نقل و روشنایی‌های شهری استفاده کنیم، ادامه داد: با توجه به تغییرات جوی در این زمینه نیز می‌توان فعالیت مشترک داشته باشیم و در پیکر بخش‌ها نیز به مانند صنعت نفت تجربیات بین بخشی را منتقل کنیم.

آمریکا در مقابله با کشورها به دنبال استثمار است

رینا خوآنیتا روئدا آلوارادو شهردار ماناگوا به همراه سفیر نیکاراگوئه در ایران نیز عصر امروز با حضور در ساختمان شهرداری تهران با علیرضا زاکانی شهردار تهران دیدار و گفت و گو کرد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این دیدار با اشاره به این موضوع که ملت ایران برای خانواده و خانم‌ها احترام ویژه ای قائل است گفت: این احترام ویژه برای خانم‌هایی که علاوه بر مسئولیت خانواده مسئولیت دیگری نیز دارند دو چندان است و من در حین بررسی برنامه‌های شهردار محترمه کاناگوآ به ایده و برنامه مسکن استطاعت پذیر برخوردم که برای ما بسیار ارزشمند است.

زاکانی ادامه داد: در شهر تهران قابلیت‌ها و تجاربی وجود دارد که وظیفه خود می‌دانیم آنها را در اختیار دیگران قرار دهیم و اعتراض ما نسبت به آمریکا این است که در مواجه با ملت‌ها به دنبال استثمار آنهاست و محکم‌ترین اصل در مقابله با این دست زیاده خواهی ها خواست ملت‌ها قرار دارد.

وی افزود: ما در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست، فضای سبز و پسماند می‌توانیم پیوستگی و ارتباط برقرار کنیم که شهرهای تمیز و زیبا بتوانند برای مردم راحتی و آسایش را فراهم کند.

شهردار تهران ادامه داد: در حوزه‌هایی مانند بهداشت، سلامت و حمل و نقل برای نیازهای دو کشور امکان همکاری و تعامل مشترک وجود دارد تا پایه‌های بالاتری از توانمندی برای هر دو کشور داشته باشیم و برای این دست اقدام‌ها باید هدفگذاری شود و سفیر نیکاراگوئه در ایران می‌تواند زمینه همکاری مشترک را فراهم کند.

زاکانی بیان کرد: پیشنهاد بنده این است با مجموعه بین الملل شهرداری تهران با ایجاد ارتباط، لیستی تهیه که به واسطه همان لیست توانمندی‌ها و نیازمندی‌ها احصاء شود.

وی با تاکید بر اراده جمهوری اسلامی ایران بر پیوستگی در سطح بالا با نیکاراگوئه بیان کرد: اعتقاد من این است که اندوخته موجود در دو کشور باید در نظر گرفته شود و اقدام‌های پیشرفتی از این مرحله به بعد آغاز شود.

رینا خوآنیتا روئدا آلوارادو شهردار ماناگوآ نیز در سخنانی با اشاره به این مطلب که رابطه دیرینه دوستی به دلیل اراده دو کشور ایران و نیکاراگوئه است گفت: این پیوند و اراده بین دو کشور موجب شده است تا امروز اینجا باشیم تا با نزدیکتر تر شدن به یکدیگر سطح روابط را افزایش دهیم.

روئدا آلوارادو با اشاره به سخنان شهردار تهران در افتتاحیه شهرهای خواهر خوانده در تهران افزود: سخنرانی شما (شهردار تهران) را در مراسم روز گذشته به دقت گوش کردم و برای من بسیار جالب بود که نقطه توجه شما بر روی خانه و خانواده بود.

شهردار ماناگوا ادامه داد: از شما تشکر می‌کنم که این فرصت را به ما دادید تا فرهنگ شما را از نزدیک تجربه و باید بیان کنم ما چالش‌های زیادی داریم زیرا هر انقلاب چالش‌هایی به همراه دارد برای بازسازی و احقاق حقوق ملت‌ها و برگرداندن این حقوق به مردم آن کشور و به همین دلیل همواره به دلیل انقلابی بودن در میانه طوفان امپریالیسم آمریکا قرار گرفتیم.

وی بیان کرد: این در دولت ما وجود دارد که در مقابل این تحریم‌ها و هجومی که در آن قرار گرفتیم با قدرت مقابله کنیم و در تمامی جلساتی که من در ایران شرکت کردم کلمه خودکفایی بسیار چشمگیر بود.

روئدا آلوارادو افزود: این خودکفایی به گونه است که ملت‌ها به قدرتی برسند که بتوانند کارهای خود را انجام دهند و ما نیز می‌خواهیم تجربیات موجود در ایران را در بخش خودکفایی به ملت خود منتقل کنیم که شروع آن می‌تواند از این جلسه باشد.

شهردار ماناگوا ادامه داد: موارد زیادی وجود دارد که می‌توانیم با یکدیگر به اشتراک بگذاریم که به عنوان مثال می‌توانم به خرید ماشین آلات پسماند و گردشگری اشاره کنم.

وی بیان کرد: با توجه به تفاهم نامه‌ای که در سال ۲۰۲۰ به امضا رسید می‌توانیم توافقات خود را پیش ببریم و ما با تمام حضور آمده‌ایم تا از تجربیات شما استفاده کنیم و آن را به کشور خود منتقل کنیم و انجام دهیم.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.