شهر و روستا

هیچ تعللی در بحث ایمنی ایستگاه های مترو جایز نیست

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی شایسته اصل، در جلسه‌ای که با حضور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعی از معاونین و مدیران هر دو بخش در شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه برگزار شد، افزود: امیدوارم سانحه‌ای پیش نیاید اما این دلیل نمی‌شود که ما آمادگی لازم را نداشته باشیم و به دنبال این هستیم تا با همکاری مشترک هرچه زودتر نقاط ضعف احتمالی را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کنیم.

وی تصریح کرد: در بحث ایمنی ایستگاه‌ها، هیچ تعللی جایز نیست و باید با انجام بازدیدهای میدانی به خصوص در ایستگاه‌های تقاطعی و پرتردد؛ الزامات اجرایی مناسب نوشته و اجرایی شود.

در ادامه سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با اشاره به اینکه مدیریت مترو تهران با زیر ساخت‌های موجود و این حجم کار عملیاتی کار بزرگی است گفت: مترو تهران با توجه‌به پیچیدگی تأسیساتی و تجمع انسانی دارای حساسیت زیادی در بحث مدیریت بحران و حوادث است و باید موارد ایمنی با جدیت در آن پیگیری شود.

علی نصیری، به مسئولیت این سازمان در مدیریت بحران، پدافند غیرعامل و HSE در شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: اقدامات و همکاری‌های مشترک متعددی از قبل فی مابین شرکت بهره‌برداری مترو و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران انجام شده که تدوین دستورالعمل ایمنی مترو یکی از نتایج آن است. این دستورالعمل اکنون در مرحله نهایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این دستورالعمل بیش از ۱۰۰ ماده دارد، تصریح کرد: اختلاف‌نظرهایی بین شرکت راه‌آهن شهری تهران (مترو) آتش‌نشانی و شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه در برخی از بخش‌ها وجود داشت که برطرف شد و به زودی به ابلاغ نهایی و رونمایی توسط شهردار تهران نزدیک می‌شود.

نصیری افزود: پس از ابلاغ این دستورالعمل، ایمنی ایستگاه‌های مترو دیگر با این معیار سنجیده می‌شود و ایستگاه‌های جدید نیز تا این استانداردها را نداشته باشند اجازه بهره‌برداری نخواهند داشت.
رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: می‌خواهیم یک دبیرخانه همانند ستاد ملی کرونا که در آن تجربه خوب همکاری در کنار مترو را داشتیم، شکل بگیرد تا تعامل و هم‌افزایی خوبی در حوزه ایمنی مترو شکل گیرد.

وی گفت: موضوع مهم دیگری که قرار است در قالب قرارگاه ایمنی کالبدی شهر تهران و کمیته ذیل آن قرارگاه که کمیته حمل و نقل و ایمنی است پیگیری شود؛ بحث تخصیص یک ردیف اعتباری اختصاصی ایمنی برای خطوط موجود مترو است. امیدواریم با این مصوبات به سمتی برویم که خطوط ایمن‌تری داشته باشیم.

خروج از نسخه موبایل